Når arbejdsmarkedsresearcher og ekspert inden for strategi- og beslutningsrådgivning Alexandra Krautwald taler ved Fynsk Erhvervs Topmøde den 30. april, er hendes budskab klart: Målstyring giver kun mening, når virksomheden ser på helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.
Som strategirådgiver, forfatter og konsulent har hun i årevis hjulpet virksomheder med at omsætte strategi til handling. I bogen Sunde Penge beskriver Krautwald, hvordan virksomheder ofte stirrer sig blinde på tal og effektivisering uden at forstå sammenhængene.
“Man kan ikke bare skifte mellem hårdt og blødt og tro, at det giver balance. Hvis man vinder på karrusellerne, men mister på gyngerne, går regnestykket ikke op. Mange virksomheder forsøger at optimere enkelte områder uden at forstå, hvordan det påvirker resten af organisationen. De tror, de kan skifte mellem at være benhårde og menneskelige, alt efter hvad der passer i øjeblikket, men sådan fungerer det ikke. Hvis en virksomhed vil opnå langtidsholdbare resultater, skal den arbejde med helheden og forstå, at tingene hænger sammen,” siger Alexandra Krautwald.
Ifølge Krautwald er en af de største fejl, virksomheder begår, at de ruller nye strategier ud uden at give dem tid til at slå rod.
“Man skal ikke gå videre, før man kan se, at nye vaner faktisk er indgroede og sidder på rygraden.
Forandringer tager tid, og ledere undervurderer, hvor længe det varer, før noget virkelig bliver en del af virksomhedens DNA.
Jeg ser alt for ofte, at virksomheder går videre til næste projekt, mens det gamle stadig er ved at finde fodfæste. Og hvis man har dårlige vaner i organisationen, hjælper det ikke at påpege dem – man bliver nødt til at træne den modsatte adfærd, indtil den sidder fast. Det kræver tid, gentagelser og en ledelse, der holder fast, også når begejstringen for det nye har lagt sig,” siger hun.
En anden barriere for reel forandring er ifølge Alexandra Krautwald, at virksomheder bruger for meget tid på unødvendige møder, rapporter og interne processer, der ikke skaber værdi.
Ryd op indefra.
Mange organisationer drukner i pseudoarbejde – lange møder, processer og rapporter, ingen kigger på. Det tager tid og ressourcer fra det, der virkelig betyder noget. Og sproget betyder også noget. Hvis ledelsen hele tiden taler om målinger, kontrol og KPI’er, bliver det den adfærd, man får i organisationen. Det betyder ikke, at man skal droppe målinger, men hvis man kun fokuserer på at nå et tal, mister man det vigtigste – nemlig hvordan man rent faktisk opnår resultaterne,” siger Krautwald, der ved topmødet på Tøystrup Gods vil præsentere deltagerne for en helhedsorienteret og langsigtet virksomhedstilgang.
Som et eksempel på det langsigtede fokus nævner Krautwald FN’s 17 verdensmål, som virksomheder ikke længere kan ignorere, men som mange stadig arbejder for overfladisk med. Ærlighed og troværdighed bør også stå højt på dagsordenen, mener hun.
“Branding og antibranding bliver vigtigere. I stedet for at oversælge virksomhedskulturen skal virksomheder være ærlige. Unbranding handler om at afstemme forventningerne, så man tiltrækker de rette medarbejdere og kunder. Jeg ser for mange virksomheder, der prøver at pynte på virkeligheden i stillingsopslag eller markedsføring. Men hvis man lover noget, man ikke kan levere, skaber det kun problemer på sigt. Det handler ikke om at tale sig selv ned – det handler om at være præcis og troværdig,” slutter Alexandra Krautwald.
Fra KPI til CPR – når mennesker betyder mere end tal
På Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april på Tøystrup Gods sætter vi fokus på fremtidens lederskab, der handler om mennesker, mod, mening og moral. Det er handlinger fremfor holdninger, og det at skabe resultater, der gør en forskel, der tæller.
Mød op og få indblik i det nye ledelsesparadigme og få indstillet dit ledelseskompas til fremtiden. Tilmeld dig Fynsk ErhvervsTopmøde her.