Nyheder • 06/11/2024
HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning
Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen
Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen.
Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben i en lille købmandsbutik på Vestergade i Odense. I dag er HJHansen Recycling Group global og en af de førende i Nordeuropa indenfor genindvinding af jern- og metalskrot.
Vores branche er helt unik. Vi er simpelthen født cirkulære længe før, vi egentlig forstod det som begreb.
“Det ligger dybt begravet i vores DNA, og det bygger vi kontinuerligt videre på.”
Omfavner kundernes ønsker
For at kunne fortsætte som en relevant og førende spiller i markedet, er det afgørende for HJHansen Recycling Group at kunne differentiere sig fra konkurrenterne i indkøbssituationen. Historisk set har pris og servicekoncept været de to afgørende parametre, men de seneste år er bæredygtighed og ansvarlighed begyndt at fylde i leverandørernes dagsorden.
”For nogle år siden stod vi i en situation, hvor en af vores leverandører stillede nogle vidtgående krav til dokumentation, som vi ikke tidligere havde mødt andre steder i branchen. Så kløede vi os selv lidt i nakken,” fortæller Mogens Bach Christensen og fortsætter:
”Efter at have tænkt lidt over det, kom vi frem til den konklusion, at vi også kunne prøve at omfavne kravene. Vi kunne prøve at sætte dem som standard – ikke kun i relation for denne leverandør, men helt generelt.”
Lovkrav er en katalysator for udvikling
Siden da har HJHansen Recycling Group arbejdet systematisk med at sætte bæredygtighed i centrum. For små tre år siden ansatte man Morten Andersen som bæredygtighedschef, og allerede i regnskabsåret 2022/23 blev den første ESG-rapport udfærdiget.
Vi har forsøgt at blive klar til at rapportere, før lovgivningen indhenter os. I stedet for at se det som en udfordring, ser vi det som en katalysator for udviklingen af virksomheden.
“I dag ser vi det som en gave, at vi har fået en bedre struktur og nye muligheder for systematisk at følge op på initiativerne,” forklarer Mogens Bach Christensen.
HJHansen Recycling Group forsøger at forene bæredygtighed og økonomisk fornuft, når der bliver investeret i nye maskiner. Desuden er man gået over til at bruge eldrevne trucks, og indenfor to år skal 90 procent af firmabilerne køre på el.
Det øgede fokus på bæredygtighed har også åbnet dørene til nye forretningsområder.
”Eksempelvis har vi et samarbejde med Elretur, der udtager elektronik, som vi modtager fra genbrugspladserne med henblik på genbrug. Vi tager skridtet op i affaldshierarkiet fra ”recycle” til ”reuse”. Det er en udvikling, vi skal gribe som virksomhed i det omfang, det giver forretningsmæssig mening. Vi kan ikke tillade os at se til fra sidelinjen,” mener Mogens Bach Christensen.
Man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken
I HJHansen Recycling Group har det været afgørende at identificere kompetencerne internt i organisationen, der kunne dedikeres til bæredygtigheds-rejsen.
Samtidig har man ikke tøvet med at hente hjælp udefra i form af konsulenter samt sparring og inspiration fra netværk.
Det er vigtigt at sparre med nogen, der har siddet med de samme udfordringer, som man selv sidder med.
“Der er jo ingen opskrift for, hvordan vi løser tingene. Men vi behøver ikke alle sammen at opfinde den dybe tallerken. Virksomhederne kan virkelig løfte og inspirere hinanden.”
Bæredygtighed er også økonomi
Selvom HJHansen Recycling Group er nået et godt stykke vej på bæredygtigheds-rejsen, er den administrerende direktør bevidst om, at der hele tiden skal sættes nye delmål.
Vi er helt afklarede omkring, at det kræver yderligere investeringer.
I dag er vi et sted, hvor vi tjener gode penge og har en fornuftig egenkapital. Derfor kan vi tage nogle valg, der ikke nødvendigvis giver afkast lige med det samme. Vi har nok heller ikke råd til at lade være med at træffe de valg,” siger Mogens Bach Christensen og fortsætter:
”De seneste år har vi løftet os som virksomhed. Vi vil fortsætte den udvikling og blive endnu større og stærkere. Dét kræver bæredygtighed i både klassisk betydning samt økonomisk bæredygtighed.”