Nyheder • 06/11/2024

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen

Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen.

Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben i en lille købmandsbutik på Vestergade i Odense. I dag er HJHansen Recycling Group global og en af de førende i Nordeuropa indenfor genindvinding af jern- og metalskrot.

Vores branche er helt unik. Vi er simpelthen født cirkulære længe før, vi egentlig forstod det som begreb.

“Det ligger dybt begravet i vores DNA, og det bygger vi kontinuerligt videre på.”

Omfavner kundernes ønsker

For at kunne fortsætte som en relevant og førende spiller i markedet, er det afgørende for HJHansen Recycling Group at kunne differentiere sig fra konkurrenterne i indkøbssituationen. Historisk set har pris og servicekoncept været de to afgørende parametre, men de seneste år er bæredygtighed og ansvarlighed begyndt at fylde i leverandørernes dagsorden.

”For nogle år siden stod vi i en situation, hvor en af vores leverandører stillede nogle vidtgående krav til dokumentation, som vi ikke tidligere havde mødt andre steder i branchen. Så kløede vi os selv lidt i nakken,” fortæller Mogens Bach Christensen og fortsætter:

”Efter at have tænkt lidt over det, kom vi frem til den konklusion, at vi også kunne prøve at omfavne kravene. Vi kunne prøve at sætte dem som standard – ikke kun i relation for denne leverandør, men helt generelt.”

Lovkrav er en katalysator for udvikling

Siden da har HJHansen Recycling Group arbejdet systematisk med at sætte bæredygtighed i centrum. For små tre år siden ansatte man Morten Andersen som bæredygtighedschef, og allerede i regnskabsåret 2022/23 blev den første ESG-rapport udfærdiget.

Vi har forsøgt at blive klar til at rapportere, før lovgivningen indhenter os. I stedet for at se det som en udfordring, ser vi det som en katalysator for udviklingen af virksomheden.

“I dag ser vi det som en gave, at vi har fået en bedre struktur og nye muligheder for systematisk at følge op på initiativerne,” forklarer Mogens Bach Christensen.

HJHansen Recycling Group forsøger at forene bæredygtighed og økonomisk fornuft, når der bliver investeret i nye maskiner. Desuden er man gået over til at bruge eldrevne trucks, og indenfor to år skal 90 procent af firmabilerne køre på el.

Det øgede fokus på bæredygtighed har også åbnet dørene til nye forretningsområder.

”Eksempelvis har vi et samarbejde med Elretur, der udtager elektronik, som vi modtager fra genbrugspladserne med henblik på genbrug. Vi tager skridtet op i affaldshierarkiet fra ”recycle” til ”reuse”. Det er en udvikling, vi skal gribe som virksomhed i det omfang, det giver forretningsmæssig mening. Vi kan ikke tillade os at se til fra sidelinjen,” mener Mogens Bach Christensen.

Man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken

I HJHansen Recycling Group har det været afgørende at identificere kompetencerne internt i organisationen, der kunne dedikeres til bæredygtigheds-rejsen.

Samtidig har man ikke tøvet med at hente hjælp udefra i form af konsulenter samt sparring og inspiration fra netværk.

Det er vigtigt at sparre med nogen, der har siddet med de samme udfordringer, som man selv sidder med.

“Der er jo ingen opskrift for, hvordan vi løser tingene. Men vi behøver ikke alle sammen at opfinde den dybe tallerken. Virksomhederne kan virkelig løfte og inspirere hinanden.”

Bæredygtighed er også økonomi

Selvom HJHansen Recycling Group er nået et godt stykke vej på bæredygtigheds-rejsen, er den administrerende direktør bevidst om, at der hele tiden skal sættes nye delmål.

Vi er helt afklarede omkring, at det kræver yderligere investeringer.

I dag er vi et sted, hvor vi tjener gode penge og har en fornuftig egenkapital. Derfor kan vi tage nogle valg, der ikke nødvendigvis giver afkast lige med det samme. Vi har nok heller ikke råd til at lade være med at træffe de valg,” siger Mogens Bach Christensen og fortsætter:

”De seneste år har vi løftet os som virksomhed. Vi vil fortsætte den udvikling og blive endnu større og stærkere. Dét kræver bæredygtighed i både klassisk betydning samt økonomisk bæredygtighed.”

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]