Nyheder • 06/11/2024

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen

Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen.

Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben i en lille købmandsbutik på Vestergade i Odense. I dag er HJHansen Recycling Group global og en af de førende i Nordeuropa indenfor genindvinding af jern- og metalskrot.

Vores branche er helt unik. Vi er simpelthen født cirkulære længe før, vi egentlig forstod det som begreb.

“Det ligger dybt begravet i vores DNA, og det bygger vi kontinuerligt videre på.”

Omfavner kundernes ønsker

For at kunne fortsætte som en relevant og førende spiller i markedet, er det afgørende for HJHansen Recycling Group at kunne differentiere sig fra konkurrenterne i indkøbssituationen. Historisk set har pris og servicekoncept været de to afgørende parametre, men de seneste år er bæredygtighed og ansvarlighed begyndt at fylde i leverandørernes dagsorden.

”For nogle år siden stod vi i en situation, hvor en af vores leverandører stillede nogle vidtgående krav til dokumentation, som vi ikke tidligere havde mødt andre steder i branchen. Så kløede vi os selv lidt i nakken,” fortæller Mogens Bach Christensen og fortsætter:

”Efter at have tænkt lidt over det, kom vi frem til den konklusion, at vi også kunne prøve at omfavne kravene. Vi kunne prøve at sætte dem som standard – ikke kun i relation for denne leverandør, men helt generelt.”

Lovkrav er en katalysator for udvikling

Siden da har HJHansen Recycling Group arbejdet systematisk med at sætte bæredygtighed i centrum. For små tre år siden ansatte man Morten Andersen som bæredygtighedschef, og allerede i regnskabsåret 2022/23 blev den første ESG-rapport udfærdiget.

Vi har forsøgt at blive klar til at rapportere, før lovgivningen indhenter os. I stedet for at se det som en udfordring, ser vi det som en katalysator for udviklingen af virksomheden.

“I dag ser vi det som en gave, at vi har fået en bedre struktur og nye muligheder for systematisk at følge op på initiativerne,” forklarer Mogens Bach Christensen.

HJHansen Recycling Group forsøger at forene bæredygtighed og økonomisk fornuft, når der bliver investeret i nye maskiner. Desuden er man gået over til at bruge eldrevne trucks, og indenfor to år skal 90 procent af firmabilerne køre på el.

Det øgede fokus på bæredygtighed har også åbnet dørene til nye forretningsområder.

”Eksempelvis har vi et samarbejde med Elretur, der udtager elektronik, som vi modtager fra genbrugspladserne med henblik på genbrug. Vi tager skridtet op i affaldshierarkiet fra ”recycle” til ”reuse”. Det er en udvikling, vi skal gribe som virksomhed i det omfang, det giver forretningsmæssig mening. Vi kan ikke tillade os at se til fra sidelinjen,” mener Mogens Bach Christensen.

Man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken

I HJHansen Recycling Group har det været afgørende at identificere kompetencerne internt i organisationen, der kunne dedikeres til bæredygtigheds-rejsen.

Samtidig har man ikke tøvet med at hente hjælp udefra i form af konsulenter samt sparring og inspiration fra netværk.

Det er vigtigt at sparre med nogen, der har siddet med de samme udfordringer, som man selv sidder med.

“Der er jo ingen opskrift for, hvordan vi løser tingene. Men vi behøver ikke alle sammen at opfinde den dybe tallerken. Virksomhederne kan virkelig løfte og inspirere hinanden.”

Bæredygtighed er også økonomi

Selvom HJHansen Recycling Group er nået et godt stykke vej på bæredygtigheds-rejsen, er den administrerende direktør bevidst om, at der hele tiden skal sættes nye delmål.

Vi er helt afklarede omkring, at det kræver yderligere investeringer.

I dag er vi et sted, hvor vi tjener gode penge og har en fornuftig egenkapital. Derfor kan vi tage nogle valg, der ikke nødvendigvis giver afkast lige med det samme. Vi har nok heller ikke råd til at lade være med at træffe de valg,” siger Mogens Bach Christensen og fortsætter:

”De seneste år har vi løftet os som virksomhed. Vi vil fortsætte den udvikling og blive endnu større og stærkere. Dét kræver bæredygtighed i både klassisk betydning samt økonomisk bæredygtighed.”

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.