Nyheder • 18/04/2023

Grønne mobilitetsplaner i Odense udfordrer erhvervslivet

Odense Kommune har et mål om at være klimaneutral i 2030. Derfor har tre eksterne ’ekspertgrupper’ på bestilling udarbejdet hvert sit bud på en grøn mobilitetsplan, der på forskellig vis viser vejen til målet i 2030.

Fynsk Erhverv bakker helt op om Odenses klimamål og medvirker gerne til at nå dette mål. Men de tre planer indeholder ud over nogle idealistiske glansbilleder af nye bymiljøer en række restriktioner, som ikke har noget med klimamålet at gøre, men i højere grad handler om at begrænse bil- og erhvervstrafikken i byen. Og det kan blive dyrt!

Tilgængelighed er en afgørende faktor for et velfungerende erhvervsliv. Det gælder detailhandel, caféer og restaurationer, liberale erhverv, håndværksvirksomheder, varedistributører m.fl.

Jo bedre tilgængelighed, jo større kundeflow – jo mindre køkørsel og omkørsel, jo bedre mobilitet.    Det viser al erfaring.

Derfor er vi også kritiske overfor de forslag, der handler om at gøre tilgængeligheden dårligere for bil- og erhvervstrafikken i Odense.

Et af de centrale forslag er at forbyde adgang til bymidten for benzin- og dieseldrevne køretøjer – for person- såvel som godstransporten.   Det vil for persontrafikkens vedkommende kræve, at den kollektive trafik udbygges betydeligt i hele kommunen med en hyppig frekvens og koordinerede tider med øvrige transportformer.  Der er vi langt fra i dag, og uden dette alternativ frygter vi, at bymidten vil miste en væsentlig del af sin attraktivitet og betyde færre kunder i midtbyen.  Butikker og øvrige erhverv vil se sig nødsaget til at flytte ud af byen, ud i forstæderne, der, hvor tilgængeligheden er i orden.  Godt for bydelscentrene, men skidt for bymidten, der vil blive ramt af yderligere tomme butikslokaler og larmende stilhed.

For godstransporten bliver det også dyrt.  For der skal gods ind, ligesom der skal gods ud af det centrale Odense. Og hvis det skal ske udelukkende ved elbiler – og måske endda i mindre elvarevogne, så skal der udskiftes store dele af vognparken hos diverse distributører, samtidig med at antallet af biler, godt nok elbiler, vil stige betydeligt.  De ekstra omkostninger vil blive væltet over på kunderne, hvilket også har en pris. For kunderne har alternativer til bymidten – ikke bare i Odense og på Fyn, men worldwide i kraft af nethandlen.

Andre forslag handler om at nedlægge parkeringspladser, hæve taksterne på beboerlicenser og parkering og at indføre trafikøer.  Sidstnævnte er endnu en af de restriktioner, som alene handler om at begrænse biltrafikken og godstransporter i byen, og ikke har noget med klimamålet at gøre.  Indførelsen af trafikøer handler om, at byen opdeles i zoner, hvor det bliver forbudt at bevæge imellem zonerne uden at køre ind og ud af de enkelte zoner via ringvejene.   Det vil medføre betydeligt flere kørte kilometer med øget CO2 til følge og betydelig mere trafik på ringvejene, om end det utvivlsomt vil betyde mindre trafik i den indre by.  En umiddelbar unødvendig restriktion, når man holder sig målet for øje.

Der er ingen tvivl om, at der er et betydeligt træk i retning af elektrificering af vognparkerne.   Det vil være én blandt flere oplagte løsninger, men samtidig kræve betydelige investeringer offentligt som privat.   Der er f.eks. ikke tilstrækkelige amphere til rådighed i elnettet, hverken i erhvervsområderne eller i alle boligområder.  Derfor er det ikke realistisk at gennemtrumfe en grøn mobilitetsplan, før der er skabt den fornødne infrastruktur for elbiler for såvel borgere som erhvervsliv.  Samtidig er det en gamechanger for virksomhederne at skulle udskifte vognparken med ellastvogne, som i indkøb er tre gange så dyre som en almindelige lastvogn.  Det giver mening at favorisere denne omstilling, men det kræver, at vi i virksomhederne får den fornødne tid til at foretage de fornødne afskrivninger, investeringer m.fl.

Målet skal nås, ingen tvivl om det.  Og vi tager i erhvervslivet naturligvis vores del af ansvaret på os.

Det vil vi meget gerne indgå i en tæt dialog med politikere og embedsmænd om, og vi har en række konstruktive forslag med.  Men vi ønsker, at det skal ske på baggrund af faktuelle data. Derfor opfordrer vi Odense Kommune til hurtigst muligt at gennemføre en analyse, som skal afdække en række nærmere bestemte forhold, der skal bidrage til at synliggøre erhvervslivets andel af den samlede CO2-udledning i byen samt specifikke behov for erhvervslivets betjening af den indre by.   Her tænkes bl.a. på hvor mange tons varer, der dagligt leveres til hvilke hoteller, restaurationer, butikker, dagligvareforretninger m.fl.  i den indre by og de afledte konsekvenser ved omladning til mindre el-biler i form af øget trafik, øgede omkostninger, større tidsforbrug etc.  Data, som også kan være nyttige i forhold til bl.a. at få løst problemerne med manglende holdepladser i forbindelse med varedistribution, håndværkerydelser m.fl.

Lad os sammen finde de begavede løsninger, der leder os frem til klimaneutralitet i 2030 – og så vise vejen for andre byer rundt omkring.  En klimarealistisk plan, der understøtter det gode liv og den gode arbejdsdag for såvel borgere som virksomheder. Det starter med data.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

Grøn Mobilitetsplan: Det skal fortsat blive skidt, før det bliver godt

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv, bragt i Fyens Stiftstidende den 24. november 2023 Odense Kommune har vedtaget en ny grøn mobilitetsplan, der skal gøre Odense til en klimaneutral by senest i 2030. Planen erstatter den grønne mobilitetsplan, som alle byrådets partier stod bag fra juni 2023. Ambitionen er fortsat at nå dette […]

Storebæltsforbindelsen fejrer 25 år – forgældet og forgyldt

(Kilde: Sund&Bælt) Det lå i forliget bag Storebæltsforbindelsen, at når investeringen i det store broprojekt var betalt tilbage, så skulle det blive gratis at passere Storebælt. Men i dag kan vi konstatere, at sådan blev det ikke. Den 14. juni 2023 var det præcis 25 år siden, at ‘Krone 1’ kørte over Storebæltsforbindelsen og markerede […]

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.

Tid til at ’tanke op’…

Forandringer er blevet hverdag, og uforudsigelighed et vilkår. Derfor skal vi tænke i nye måder at drive og udvikle vores virksomheder på. Gennem dit partnerskab har du en række muligheder, der styrker dig som leder og din virksomhed.