Nyheder • 06/12/2022

Go Green – License to operate

Alle taler om det. Ud med russisk gas og fossile brændstoffer, ind med mere grøn energi, flere elbiler, vindmøller og solceller, mere genbrug, cirkulær økonomi, affaldssortering, kødløse dage, fortsæt selv. Det gælder på Christiansborg, i virksomhederne, i medierne og ved middagsbordet.  Bæredygtighedsdagsordenen er ikke længere politik og store visioner,  det handler om din virksomheds ’License to operate’ i fremtiden.

Vi møder det i bankerne, som nu skal dokumentere, i hvilket omfang deres investerings- og udlånsaktiviteter bidrager positivt til klimaændringerne.  Her skal vi som virksomheder kunne rapportere og dokumentere vores aftryk på klimaet. Ellers påvirker det kreditvurderingen med højere priser til følge.

Vi møder det hos kunderne, medarbejderne og omgivelserne, der vurderer vores virksomheder, produkter og ydelser ud fra vores engagement og holdninger til bæredygtighed.

Og senest har Europa-Parlamentet vedtaget det såkaldte rapporteringsdirektiv, der betyder, at det bliver obligatorisk for de største og alle børsnoterede virksomheder inden for de næste 5 år at rapportere deres indsatser på bæredygtighedsområdet efter helt nye, europæiske standarder (CSRD-direktivet).

Det er startskuddet på en ny tidsalder for bæredygtighedsrapportering, som skal sikre langt højere gennemsigtighed i forhold til virksomhedernes aftryk både socialt, ledelses- og miljømæssigt.  Disse standarder vil forplante sig ud i værdikæderne og rammer allerede nu mange virksomheder.

Uanset om vi anlægger en defensiv eller mere proaktiv tilgang, så er mit bedste råd derfor, at vi i alle vores fynske smv-virksomheder ’griber handsken’ nu og kommer på forkant med udviklingen.

Ikke mere snak – nu skal der handles, dokumenteres og kommunikeres.

I Det fynske Vækstbarometer har vi afdækket, at der er mange konkrete initiativer og tiltag i gang i de fynske virksomheder.  Seks ud af 10 virksomheder arbejder f.eks. aktivt med verdensmål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion, og tilsvarende med verdensmål 8, der handler om ansvarlige jobs og økonomisk vækst.  Og virksomhederne angiver selv, at de gerne vil være mere beskyttende overfor klima og miljø, reducere deres udgifter og styrke virksomhedens omdømme og ry – både som årsag og gevinst ved at arbejde med bæredygtighed.  Men manglen på viden, tid og ressourcer er de væsentligste hindringer for at øge bæredygtighedsindsatsen i virksomhederne.

Dit første klimaregnskab er inden for rækkevidde

I vores dialog med virksomheder over hele Fyn oplever vi et udtalt behov for et konkret tilbud, der kan få det første klimaregnskab i hus. Derfor har vi udviklet et netværkskoncept, som vi kalder ’Go Green’.  Her skaber virksomhedsledere i løbet af få møder det første klimaregnskab og får introduktion til bæredygtighedsrapporten. De får ny viden og indsigt i principperne for og værktøjerne til at lave klimarapporten.

Og der lægges meget vægt på at opbygge kompetencerne hos den enkelte og facilitere sparringen mellem de deltagende virksomheder, så hver enkelt virksomhedsleder bliver rustet til at formulere strategi og mål for den fremtidige indsats.  Processen understøttes digitalt, så hver virksomhed og deres interessenter kan følge data og rapportering løbende og se effekterne af de konkrete tiltag.

På den måde understøtter vi virksomhederne i den positive udvikling og ikke mindst i at kunne dokumentere, rapportere og kommunikere de konkrete indsatser overfor banker, leverandører, samarbejdspartnere, kunder, nuværende og kommende medarbejdere og omverdenen i øvrigt.

Mange virksomheder oplever allerede nu, at deres større kunder og andre virksomheder stiller krav til bæredygtighed.  Og der vil være en reel risiko for, at SMV’ere ikke kan blive eller fortsætte som leverandører til større virksomheder og til den offentlige sektor samt få vanskeligheder ved at tiltrække finansiering og talent i fremtiden, hvis vi ikke kan leve op til de basale krav.

Derfor er den bedste julegave til dig og din virksomhed i år at få udarbejdet det klimaregnskab, som i løbet af få år bliver et krav for at være i markedet.  Ellers vil kunderne søge mod dine konkurrenter, som har set værdien i at kunne drive og dokumentere sin bæredygtige virksomhed.

Klumme i Erhvervs+ 8. december 2022 af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv

 

Fynsk industrivirksomhed skaber løsninger til klimatilpasningsprojekter

I en verden, hvor klimaændringerne bliver mere tydelige for hvert år, og hvor regnvandsmængder, overløb og udledningsgrænser udfordrer den danske infrastruktur, spiller WaterCare i Assens en stadig større rolle. Virksomheden udvikler og producerer plasttanke og brønde til håndtering og rensning af regnvand og spildevand, og løsningerne bliver efterspurgt i takt med, at kommuner, forsyninger og […]

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]