Nyheder • 06/12/2022

Go Green – License to operate

Alle taler om det. Ud med russisk gas og fossile brændstoffer, ind med mere grøn energi, flere elbiler, vindmøller og solceller, mere genbrug, cirkulær økonomi, affaldssortering, kødløse dage, fortsæt selv. Det gælder på Christiansborg, i virksomhederne, i medierne og ved middagsbordet.  Bæredygtighedsdagsordenen er ikke længere politik og store visioner,  det handler om din virksomheds ’License to operate’ i fremtiden.

Vi møder det i bankerne, som nu skal dokumentere, i hvilket omfang deres investerings- og udlånsaktiviteter bidrager positivt til klimaændringerne.  Her skal vi som virksomheder kunne rapportere og dokumentere vores aftryk på klimaet. Ellers påvirker det kreditvurderingen med højere priser til følge.

Vi møder det hos kunderne, medarbejderne og omgivelserne, der vurderer vores virksomheder, produkter og ydelser ud fra vores engagement og holdninger til bæredygtighed.

Og senest har Europa-Parlamentet vedtaget det såkaldte rapporteringsdirektiv, der betyder, at det bliver obligatorisk for de største og alle børsnoterede virksomheder inden for de næste 5 år at rapportere deres indsatser på bæredygtighedsområdet efter helt nye, europæiske standarder (CSRD-direktivet).

Det er startskuddet på en ny tidsalder for bæredygtighedsrapportering, som skal sikre langt højere gennemsigtighed i forhold til virksomhedernes aftryk både socialt, ledelses- og miljømæssigt.  Disse standarder vil forplante sig ud i værdikæderne og rammer allerede nu mange virksomheder.

Uanset om vi anlægger en defensiv eller mere proaktiv tilgang, så er mit bedste råd derfor, at vi i alle vores fynske smv-virksomheder ’griber handsken’ nu og kommer på forkant med udviklingen.

Ikke mere snak – nu skal der handles, dokumenteres og kommunikeres.

I Det fynske Vækstbarometer har vi afdækket, at der er mange konkrete initiativer og tiltag i gang i de fynske virksomheder.  Seks ud af 10 virksomheder arbejder f.eks. aktivt med verdensmål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion, og tilsvarende med verdensmål 8, der handler om ansvarlige jobs og økonomisk vækst.  Og virksomhederne angiver selv, at de gerne vil være mere beskyttende overfor klima og miljø, reducere deres udgifter og styrke virksomhedens omdømme og ry – både som årsag og gevinst ved at arbejde med bæredygtighed.  Men manglen på viden, tid og ressourcer er de væsentligste hindringer for at øge bæredygtighedsindsatsen i virksomhederne.

Dit første klimaregnskab er inden for rækkevidde

I vores dialog med virksomheder over hele Fyn oplever vi et udtalt behov for et konkret tilbud, der kan få det første klimaregnskab i hus. Derfor har vi udviklet et netværkskoncept, som vi kalder ’Go Green’.  Her skaber virksomhedsledere i løbet af få møder det første klimaregnskab og får introduktion til bæredygtighedsrapporten. De får ny viden og indsigt i principperne for og værktøjerne til at lave klimarapporten.

Og der lægges meget vægt på at opbygge kompetencerne hos den enkelte og facilitere sparringen mellem de deltagende virksomheder, så hver enkelt virksomhedsleder bliver rustet til at formulere strategi og mål for den fremtidige indsats.  Processen understøttes digitalt, så hver virksomhed og deres interessenter kan følge data og rapportering løbende og se effekterne af de konkrete tiltag.

På den måde understøtter vi virksomhederne i den positive udvikling og ikke mindst i at kunne dokumentere, rapportere og kommunikere de konkrete indsatser overfor banker, leverandører, samarbejdspartnere, kunder, nuværende og kommende medarbejdere og omverdenen i øvrigt.

Mange virksomheder oplever allerede nu, at deres større kunder og andre virksomheder stiller krav til bæredygtighed.  Og der vil være en reel risiko for, at SMV’ere ikke kan blive eller fortsætte som leverandører til større virksomheder og til den offentlige sektor samt få vanskeligheder ved at tiltrække finansiering og talent i fremtiden, hvis vi ikke kan leve op til de basale krav.

Derfor er den bedste julegave til dig og din virksomhed i år at få udarbejdet det klimaregnskab, som i løbet af få år bliver et krav for at være i markedet.  Ellers vil kunderne søge mod dine konkurrenter, som har set værdien i at kunne drive og dokumentere sin bæredygtige virksomhed.

Klumme i Erhvervs+ 8. december 2022 af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv

 

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]