Nyheder • 06/12/2022

Go Green – License to operate

Alle taler om det. Ud med russisk gas og fossile brændstoffer, ind med mere grøn energi, flere elbiler, vindmøller og solceller, mere genbrug, cirkulær økonomi, affaldssortering, kødløse dage, fortsæt selv. Det gælder på Christiansborg, i virksomhederne, i medierne og ved middagsbordet.  Bæredygtighedsdagsordenen er ikke længere politik og store visioner,  det handler om din virksomheds ’License to operate’ i fremtiden.

Vi møder det i bankerne, som nu skal dokumentere, i hvilket omfang deres investerings- og udlånsaktiviteter bidrager positivt til klimaændringerne.  Her skal vi som virksomheder kunne rapportere og dokumentere vores aftryk på klimaet. Ellers påvirker det kreditvurderingen med højere priser til følge.

Vi møder det hos kunderne, medarbejderne og omgivelserne, der vurderer vores virksomheder, produkter og ydelser ud fra vores engagement og holdninger til bæredygtighed.

Og senest har Europa-Parlamentet vedtaget det såkaldte rapporteringsdirektiv, der betyder, at det bliver obligatorisk for de største og alle børsnoterede virksomheder inden for de næste 5 år at rapportere deres indsatser på bæredygtighedsområdet efter helt nye, europæiske standarder (CSRD-direktivet).

Det er startskuddet på en ny tidsalder for bæredygtighedsrapportering, som skal sikre langt højere gennemsigtighed i forhold til virksomhedernes aftryk både socialt, ledelses- og miljømæssigt.  Disse standarder vil forplante sig ud i værdikæderne og rammer allerede nu mange virksomheder.

Uanset om vi anlægger en defensiv eller mere proaktiv tilgang, så er mit bedste råd derfor, at vi i alle vores fynske smv-virksomheder ’griber handsken’ nu og kommer på forkant med udviklingen.

Ikke mere snak – nu skal der handles, dokumenteres og kommunikeres.

I Det fynske Vækstbarometer har vi afdækket, at der er mange konkrete initiativer og tiltag i gang i de fynske virksomheder.  Seks ud af 10 virksomheder arbejder f.eks. aktivt med verdensmål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion, og tilsvarende med verdensmål 8, der handler om ansvarlige jobs og økonomisk vækst.  Og virksomhederne angiver selv, at de gerne vil være mere beskyttende overfor klima og miljø, reducere deres udgifter og styrke virksomhedens omdømme og ry – både som årsag og gevinst ved at arbejde med bæredygtighed.  Men manglen på viden, tid og ressourcer er de væsentligste hindringer for at øge bæredygtighedsindsatsen i virksomhederne.

Dit første klimaregnskab er inden for rækkevidde

I vores dialog med virksomheder over hele Fyn oplever vi et udtalt behov for et konkret tilbud, der kan få det første klimaregnskab i hus. Derfor har vi udviklet et netværkskoncept, som vi kalder ’Go Green’.  Her skaber virksomhedsledere i løbet af få møder det første klimaregnskab og får introduktion til bæredygtighedsrapporten. De får ny viden og indsigt i principperne for og værktøjerne til at lave klimarapporten.

Og der lægges meget vægt på at opbygge kompetencerne hos den enkelte og facilitere sparringen mellem de deltagende virksomheder, så hver enkelt virksomhedsleder bliver rustet til at formulere strategi og mål for den fremtidige indsats.  Processen understøttes digitalt, så hver virksomhed og deres interessenter kan følge data og rapportering løbende og se effekterne af de konkrete tiltag.

På den måde understøtter vi virksomhederne i den positive udvikling og ikke mindst i at kunne dokumentere, rapportere og kommunikere de konkrete indsatser overfor banker, leverandører, samarbejdspartnere, kunder, nuværende og kommende medarbejdere og omverdenen i øvrigt.

Mange virksomheder oplever allerede nu, at deres større kunder og andre virksomheder stiller krav til bæredygtighed.  Og der vil være en reel risiko for, at SMV’ere ikke kan blive eller fortsætte som leverandører til større virksomheder og til den offentlige sektor samt få vanskeligheder ved at tiltrække finansiering og talent i fremtiden, hvis vi ikke kan leve op til de basale krav.

Derfor er den bedste julegave til dig og din virksomhed i år at få udarbejdet det klimaregnskab, som i løbet af få år bliver et krav for at være i markedet.  Ellers vil kunderne søge mod dine konkurrenter, som har set værdien i at kunne drive og dokumentere sin bæredygtige virksomhed.

Klumme i Erhvervs+ 8. december 2022 af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv

 

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]