Nyheder • 05/05/2022
Fynsk eksport til hele verden trods forhindringer
Den internationale handel har i de sidste par år været hårdt presset. En verdensomspændende epidemi med dertil hørende lockdowns, stigende råvarepriser, forsinkede leverancer, afspærringen af Suez-kanalen, og nu krigen i Ukraine.
Men hvordan står det egentlig til med eksporten i de fynske virksomheder?
Omkring 13% af de fynske virksomheder eksporterer til udlandet, hvilket er en anelse under landsgennemsnittet. Iflg. de seneste tal fra Danmarks Statistik udgør eksporten i gennemsnittet 27 % af omsætningen i de fynske virksomheder. Det er 10 procentpoint mindre end landsgennemsnittet.
De fynske virksomheder eksporterer i høj grad til nærmarkederne inden for EU og Skandinavien, men eksporterer også udenfor EUs grænser, hvor det især er markederne i Mellemøsten og Asien, der trækker de fynske produkter. I perioden primo 2019 til ultimo april 2022 fordeler antallet af udstedte oprindelsescertifikater til de to markeder sig således, at 62% blev udstedt til Mellemøsten og 28% til Asien.
Hvor går eksporten til?
Ser man på en top-10 liste over lande som fynske virksomheder får lavet oprindelsescertifikater til i overstående periode, ser den således ud:
- Kuwait
- Kina
- Tyrkiet
- Saudi Arabien
- De forenende Arabiske Emirater
- Indien
- Qatar
- Egypten
- Vietnam
- Yemen
Værd at bemærke er det, at nr. 11 på listen er til Rusland. Iflg. tal fra Eksportbarometeret fra marts 2022 forventer eksportvirksomhederne på landsplan også stor fremgang i eksporten til Kina, Mellemøsten samt resten af Asien.
Hvilke barrierer opleves der?
25 % af de fynske virksomheder anser logistiske udfordringer som en barriere for øget internationalisering og eksport. Disse tal kan iflg. flere kilder blive meget højere, da coronarestriktioner i verdens største containerhavn i Shanghai risikerer at blive en massiv flaskehals. Det vil give udfordringer for eksporten på verdensplan, da havnen bruges til mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport.
Hårde coronarestriktioner fra de kinesiske myndigheder, krav til lokale lastbilchauffører om negativ coronatest og bureaukratisk tunge tilladelser lægger stort pres på infrastrukturen, og på nuværende tidspunkt ligger der allerede omkring 500 containerskibe, som venter på at komme i havn og aflaste.
Mange danske virksomheder forsøger at omdirigere transporten, men hvis restriktionerne implementeres i andre kinesiske havne, er det sandsynligt at ophobningerne og forsinkelserne på varer og råmateriale bliver større end Ever Givnes blokade af Suez-kanalen i 2021.
_________________________________
Interesseret i at vide mere, hvordan det går med eksporten i de fynske virksomheder? Så læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her.