Nyheder • 18/06/2023

Fremtidens e-handel kræver transparens og kundeportaler

Den 1. juni afholdt Hesehus og Fynsk Erhverv i fællesskab B2B Executive Day, hvor de fremmødte blev klogere på digitalisering og moderne e-handelsløsninger.

Og her blev det gjort lysende klart ved oplægsholderne Jens Christian Christiansen fra BCM Transtech; Mikkel Bang Hedelund, Davidsen; Christina Bruus-Jensen, ICM Safety og Thomas Aslak Søholm fra Fristads & Kansas – nemlig, at digitalisering og automatisering sammen med et bæredygtigt fokus er altafgørende for virksomhedernes vækstpotentiale.

Hvad angik bæredygtigheden, slog Mikkel Bang Hedelund fast, at Davidsens kunder fra industrien allerede nu kræver både transparens og dokumentation, og det stiller øgede krav til leverandørerne.

Vi kigger frem mod mange krav til klimarapportering, og derfor er det vores opgave at sørge for, at kunderne kan downloade relevant dokumentation på alle produkterne.

“Det stiller naturligvis krav til vores løsninger,” sagde Mikkel Bang Hedelhund, der også gennemgik farerne ved at læne sig op ad de mange forskellige certificeringer og mærkninger.

Fra Excel-ark til avanceret selvbetjening

For virksomheden BCM Transtech, der producerer højt specialiserede lagersystemer, har rejsen ind i den elektroniske verden betydet, at massevis af Excel-ark er blevet skiftet ud med en avanceret kundeportal, kaldet ”bcmart”.

Blandt fordelene i systemet er blandt andet, at den enkelte kunde kan få en skræddersyet oplevelse med præcis de tilbud, der er relevante. Ifølge Jens Christian Christiansen så har den nye platform samtidig betydet, at ordrerne kommer ind både dag og nat.

”Det er især smart, at vores amerikanske samarbejdspartnere kan bruge systemerne uden at vi er vågne, og det er fedt at se en ny ordre på 100.000 euro, når man vågner op om morgenen,” siger Jens Christian Christiansen, der også glæder sig over, at digitaliseringsløsningen gør det lettere at skalere virksomheden.

”Da vi omsatte for 50 millioner var vi tre sælgere. Nu omsætter vi for 100 millioner, og vi er stadig tre,” konstaterede han.

Kundeportaler er vejen frem

Jens Christian Christiansens observationer blev bakket op til fulde af Christina Bruus-Jensen, der som marketingchef for ICM Safety har til opgave at understøtte salget af værnemidler til Danmarks største virksomheder:

En kundeportal giver mening på både de interne og på de eksterne linjer. Det giver mening fordi man kan yde en bedre service med mere relevant service.

“Kunderne forventer også, at de kan se alle de relevante data på ordrerne, lige som de kan, hvis de handler hos Zalando,” siger Christina Bruus-Jensen, der stærkt anbefaler andre virksomheder at springe med på bølgen så hurtigt som muligt:

”Hvis man ikke allerede nu kan levere en simpel Track and Trace på en ordre, eller en reklamationsløsning, så er der altså meget langt til at kunne levere på en bæredygtighedsagenda med dokumentation af CO2-aftryk og så videre.”

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.