Nyheder • 02/03/2025

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

AU/PR

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’ere) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver, at virksomhederne tilpasser sig hurtigt for at forblive konkurrencedygtige. En dygtig bestyrelse kan ifølge centerleder, professor Mette Neville fra Center for SMV på Aarhus Universitet, være nøglen til at ruste SMV’erne til disse udfordringer. Hun påpeger, at en stærk og kompetent bestyrelse kan hjælpe virksomhederne med at se de strategiske muligheder og sikre deres vækst på lang sigt, men at de mange forandringer også stiller store krav til bestyrelserne.

“Forandringshastigheden stiller store krav til bestyrelserne, der har det strategiske ansvar for at omstille SMV’erne til fremtiden. Der er krav om nye kompetencer og arbejdsformer. Hvis ikke bestyrelserne er rustet til opgaven, risikerer virksomhederne i bedste fald at gå glip af nye forretningsmuligheder og i værste fald at miste deres konkurrencekraft,” siger Mette Neville og peger på, at man gennem relevant bestyrelsesuddannelse kan fylde sin rygsæk med den nødvendige viden, inspiration og værktøjer.

Den strategiske opgave
“Bestyrelsen skal kunne arbejde struktureret med at forudse og håndtere forandringer. Bestyrelsen skal forstå, hvordan megatrends som bæredygtighed og digitalisering, kriser og geopolitiske forhold påvirker virksomhedens forretningsmodel, og kunne analysere, hvilke muligheder og risici de indebærer – samt hvordan man bedst strategisk skal handle på dem. Det er en strategisk opgave, og dermed ligger den på bestyrelsens bord. Da mange ejerledere er fanget i den daglige drift, vil bestyrelsen ofte skulle forankre strategiprocessen og have fokus på at sikre fremdrift og eksekvering,” mener Aarhus-professoren og tilføjer:

Vejen fra idé til strategisk funderet eksekvering er ofte for lang i SMV’ere og modsvarer ikke forandringshastigheden.

Derfor har vi i Center for SMV i projektet Gentænk NU sammen med 130 SMV’ere udviklet en enkel og visuel metode til at arbejde hurtigt og effektivt med fokus på strategisk forankring og eksekvering. Den lærer bestyrelserne på vores bestyrelsesuddannelser.”

Mette Neville giver mange eksempler på områder, der skal have bestyrelsens opmærksomhed, og en af dem er digitalisering – herunder brugen af avancerede teknologier.

Digitalisering skal på dagsordenen
“Digitalisering kan både effektivisere forretningen og skabe nye indtægtsstrømme, og bestyrelserne skal derfor have digitalisering på dagsordenen. Her halter det ofte i forhold til brugen af avancerede teknologier som f.eks. AI, IoT og automatisering. Og ingen digitalisering uden fokus på cybersikkerhed. Den stigende digitalisering åbner nye muligheder, men øger også risikoen for cyberangreb. Bestyrelsen skal tage ansvar for at styrke virksomhedens cybersikkerhed for at beskytte virksomheden og dens kunder – men også fordi det i stigende grad er et krav fra store kunder og kan blive et konkurrenceparameter,” konstaterer Mette Neville.

På spørgsmålet om, hvorvidt det kræver digitale spidskompetencer i bestyrelsen, er svaret ikke et entydigt ja eller nej.

“Vores projekt ‘SMV-bestyrelsen som digital katalysator’, som blev gennemført i samarbejde med 40 SMV-bestyrelser, viser, at det at gøre bestyrelsen til en driver for digitalisering er et puslespil bestående af mange brikker. Mangler ledelsen digitale kompetencer, bør de ofte være til stede i bestyrelsen for at få gang i digitaliseringen, men digitale kompetencer kan ikke stå alene. De skal kobles med en stærk forretningsforståelse. Er ledelsen stærk digitalt, vil succes måske kræve, at bestyrelsen sikrer prioritering og har fokus på organisationen. Så der er ikke noget enkelt svar.”

Mette Neville påpeger vigtigheden af de rigtige kompetencer og den rigtige arbejdsform i bestyrelsen.

Det er afgørende, at bestyrelsen løbende vurderer, om kompetencerne fortsat matcher virksomhedens behov, og hvordan man bedst kan løfte kompetenceniveauet.

Vi skal arbejde med nye måder at tilføre kompetencer på – ikke kun ved at få nye bestyrelsesmedlemmer, men også ved at være mere åbne for yngre kræfter, som f.eks. har et mere digitalt mindset. Og bestyrelsens arbejdsform skal være tidssvarende. Fire bestyrelsesmøder om året uden den store aktivitet imellem er forældet. Vores forskning viser f.eks., at bestyrelsesarbejdet skal være langt mere agilt. Derfor har vi skabt forskellige nye processer og værktøjer til brug for bestyrelsen,” siger Mette Neville.

Dermed har hun også sat fokus på, hvorfor bestyrelsesuddannelserne ved Aarhus BSS er stærkt knyttet til Center for SMV’s forskningsprojekter, hvor mere end 300 SMV’ere og bestyrelser har deltaget i forskellige udviklingsforløb.

“Hvis vi skal sikre, at bestyrelserne i SMV’ere bliver en drivkraft for vækst og innovation, skal vi turde gentænke vores tilgang, lære af erfaringerne fra projekter sammen med virksomheder og holde os skarpe på den nyeste viden. Vi forsøger med vores bestyrelsesuddannelser at tage et ansvar for, at danske SMV-bestyrelser har mulighed for netop dette,” afslutter Mette Neville.

Skal du sikre dig en plads?
Du kan sikre, at bestyrelsen i din virksomhed har de bedste kompetencer. Som partner i Fynsk Erhverv er der adgang til en lang række uddannelser, der kan styrke kompetencerne inden for bestyrelsesarbejde. Læs om alle bestyrelsesuddannelserne her.

Læs også om Bestyrelsesuddannelse med fokus på grøn omstilling i SMV-virksomheder.

Foto:© PR/AU

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.