Nyheder • 21/10/2022
FV22: Sæt taksterne ned på Storebælt og afvikl gælden
Det er helt uacceptabelt, at borgere og virksomheder skal betale kunstigt høje broafgifter for at køre over Storebæltsbroen, fordi politikerne disponerer over milliardstore udbytter fra Sund & Bælt til finansiering af projekter andre steder i landet. Det tangerer særbeskatning. Det er de fynske virksomhederne enige i. Det viser en dugfrisk stikprøve i Det fynske Erhvervspanel.
Senest har partierne bag Infrastrukturaftalen 2035 disponeret over 7,9 mia. kr. til realisering af aftalen. Et beløb, der burde være hentet fra den fælles kasse og i stedet være anvendt til at afdrage på gælden.
Denne praksis bør ophøre med øjeblikkelig virkning, og broafgifterne helt afskaffes, når broanlægget er tilbagebetalt. Herefter bør omkostningerne til vedligeholdelse m.v. afholdes af Staten, og de 21 km over Storebælt sidestilles med øvrige motorvejsstrækninger i Danmark.
Indtil da bør broafgifterne reduceres, så vi kan få realiseret det vækstpotentiale, som eksisterer over en bred front – erhvervsmæssigt, kulturelt, socialt m.fl. i Storebæltsregionen og imellem Øst- og Vestdanmark, præcis som vi ser det ske i Lillebæltsregionen.
Det vil være en betydelig forbedring af erhvervslivets rammevilkår og dermed understøtte virksomhedernes konkurrencekraft. Og det vil danne grobund for yderligere vækst og investeringer og styrke mobiliteten i en tid, hvor der er kamp om arbejdskraften. Resultatet vil også være et positivt afkast i form af øgede skatteindtægter. Skatteindtægter, der går i den fælles kasse, og som kan anvendes til de mange påtrængende infrastrukturinvesteringer rundt omkring i landet.
Det betyder også, at broafgifterne over Storebælt i fremtiden alene skal fastsættes i forhold til at sikre afvikling af gælden og vedligeholdelse af anlægget – og ikke holdes kunstigt oppe for f.eks. at finansiere andre infrastrukturprojekter eller sikre økonomien i fremtidige broprojekter. Det må finansieres af den fælles kasse.
Det nyvalgte folketing bør tage det ansvar på sig og få rettet op på den fejlslagne kurs.