Nyheder • 11/01/2023

Focus Advokater: Gode HR-værktøjer understøtter forretningen

Foto: Randi Fischer Salomonsen, sagsbehandler i afdelingen for fast ejendom (tv) sammen med Eva Berner, direktør for personale, kultur og forretningsudvikling

Siden april 2022 har Eva Berner haft ansvaret for, at advokatvirksomheden Focus Advokater bevæger sig i den rigtige retning inden for områderne ”mennesker, kultur og virksomhedsudvikling”.

Og med mere end 25 års ledelses- og HR-arbejde på cv’et har Eva Berner masser af erfaring til at understøtte virksomhedens rejse. Én af etaperne på rejsen er digitalisering og optimering af HR-processen, så Eva Berner og hendes kollegaer kan sikre, at deres kræfter bliver brugt rigtigt. I den forbindelse er valget faldet på platformen fra den odenseanske IT-virksomhed HR-ON.

Grundlæggende handler det om, at vi ønsker at dedikere vores kompetencer til de steder, hvor vi skaber mere værdi til gavn for os selv og for kunderne.

“I den forbindelse har det været værdifuldt at tage udgangspunkt i et værktøj, der understøtter vores forretningsudvikling og vores medarbejderes udvikling. Der passer HR-ON godt ind,” siger Eva Berner, der har en række krav, som rækker ud over funktionaliteten i værktøjerne:

”Som advokatkontor har vi meget fokus på opstartsvirksomheder og digitale strategier. Når vores kunder møder os, er det vigtigt, at de ser nogle processer, der understøtter den digitale fortælling. Der skal naturligvis også være helt styr på GDPR-delen, og generelt skal vi sikre et højt niveau af professionalisme, som matcher vores værdier. Og så handler det ikke mindst om, at vi i ledelsen har de rigtige instrumenter til at videreudvikle forretningen og sikre, at vi får mest muligt ud af den talentmasse, som vi har og får i organisationen,” fortæller Eva Berner.

Igennem sin karriere har hun arbejdet med talrige systemer. Derfor kan hun med god ro i maven udpege en lang række specifikke krav som platformen skal understøtte. Hun understreger dog, at ingen systemer kan automatisere alt.

”Helt grundlæggende kan værktøjer aldrig stå alene i HR-processen. Systemerne har ingen enkeltstående værdi, men de kan være med til at sikre, at vi har strukturen på plads. Så kan vi bruge ressourcerne på en god dialog i øjenhøjde med den ansatte og på at udvikle forretningen i øvrigt,” konstaterer Eva Berner.

Funktionaliteten i HR-ONs systemer er delt i to ben. HR-ON Recruit er rettet mod automatisering og optimering af alle led i rekrutteringsfasen. HR-ON Staff tager over fra håndtering af ansættelseskontrakt, MUS-samtaler og andre processer, som kan hjælpe til at understøtte medarbejderudviklingen, når samarbejdet er begyndt.

I begge tilfælde er Eva Berner glad for at arbejde med et fleksibelt og moderne system.  Det tæller i den rigtige retning, at samarbejdet med HR-ON lettes af den fysiske nærhed.

”Jeg har været med på HR-ON fra starten, da jeg sad ved Orifarm. Jeg har også arbejdet med andre ”store” HR-værktøjer og multinationale systemleverandører, men har manglet nogle funktioner. Her har HR-ON systemer hjulpet. Der er en moderne fokus på både arbejdsprocesserne og det strukturelle.  Derudover understøttes den form for værdibaseret ledelse, som vi stræber efter hos Focus Advokater,” siger Eva Berner:

Der er en lang række tekniske funktioner, der hjælper os til at spare tid.

“For eksempel kan vi være flere om at læse ansøgninger og bedømme dem samtidig, så vi hurtigt kan indkalde de mest relevante kandidater. Vi har også tilpasset en række indbyggede moduler, så de understøtter os i vores rejse for at sikre, at vores kommende jurister, sagsbehandlere og medarbejdere i øvrigt får de udviklingsmuligheder, som de og vi ønsker.”

Annabeth Aagaard: Bæredygtig business – her er så mange gode forretningsmuligheder

Aarhus-professor med speciale i digital og bæredygtig forretningsudvikling tager et kig i krystalkuglen til Fynsk ErhvervsTopmøde

Bæredygtig omstilling kalder på handlekraft

De danske klimamål er ambitiøse og kræver endnu mere handling, end hvad vi har set til dato, for at vi kan nå at opfylde dem. Det slår Klimarådet fast i den årlige statusrapport, der netop er udkommet. Danmarks klimamål skal sikre, at udledningen af drivhusgasser reduceres med 50 % frem til 2025, 70 % frem […]

FormueFyn satser på smarte IT-løsninger og godt netværk

Selvom FormueFyn var Danmarks første fondsmælgerselskab, så er moderne teknologi, netværk og nytænkning fortsat en meget vigtig del af hverdagen i forretningen. 

Netværk giver Egekærlund flere grønne fingre

Den familiedrevne virksomhed Egekærlund A/S har i mere end 70 år serviceret landbrug, kommuner og større virksomheder over hele Fyn. Specialet for den – med egne ord – ualmindelige maskinstation, med 15 ansatte, er drift af boldbaner. Men ikke desto mindre har der været brug for ekstra grønne fingre, netværk og god sparring til at […]

Grønne mobilitetsplaner i Odense udfordrer erhvervslivet

Odense Kommune har et mål om at være klimaneutral i 2030. Derfor har tre eksterne ’ekspertgrupper’ på bestilling udarbejdet hvert sit bud på en grøn mobilitetsplan, der på forskellig vis viser vejen til målet i 2030. Fynsk Erhverv bakker helt op om Odenses klimamål og medvirker gerne til at nå dette mål. Men de tre […]

Få højdepunkterne fra Fynsk ErhvervsTopmøde her

Havde du ikke mulighed for at deltage i Fynsk Erhvervs Topmøde den 29. marts 2023, hvor bæredygtig business og masser af netværk var i fokus, får du nu muligheden for at indhente lidt af det tabte.

Velkommen til nye, stærke kræfter i Fynsk Erhverv

Vi er glade for at byde 2 nye kollegaer med om bord på Team Fynsk Erhverv. Susanne Willers træder ind som markedskonsulent og Kim Grandjean Mathiassen er vores nye koordinator. Vi er meget glade for at kunne byde Susanne Willers og Kim Grandjean Mathiassen velkommen i Fynsk Erhverv. De kommer med spændende baggrunde og en række efterspurgte kompetencer, […]

Klimapiloter klar til at hjælpe fynske virksomheder med klimaregnskab m.v.

Fynsk Erhverv kan nu tilbyde fynske virksomheder en klimapilot gratis i 6 uger. Klimapiloterne har forinden gennemgået et forløb i Fynsk Erhverv, der giver dem relevant indsigt, ny viden og værktøjer til selvstændigt at udarbejde aktuel dokumentation for CO2-aftryk og udarbejde virksomhedens første klimaregnskab. Klimapiloterne er tilknyttet Fynsk Erhvervs NEXT talent-program og bliver undervejs professionelt […]

Psykologisk tryghed skaber en sund arbejdskultur

Ønsker du og dine kollegaer at blive endnu bedre til at udnytte jeres forskellighed - og dermed få det bedste ud af hinanden? Så skulle du komme med til Business Bar i Fynsk Erhverv den 18. april.

Talentspejdere kan skaffe flere hænder

Manglen på arbejdskraft er et af tidens helt store problemer. Det problem har organisationen Talentspejderne en løsning på, hvor du kan bruge din lederskab til at hjælpe unge videre.

Annabeth Aagaard: Bæredygtig business – her er så mange gode forretningsmuligheder

Aarhus-professor med speciale i digital og bæredygtig forretningsudvikling tager et kig i krystalkuglen til Fynsk ErhvervsTopmøde

Bæredygtig omstilling kalder på handlekraft

De danske klimamål er ambitiøse og kræver endnu mere handling, end hvad vi har set til dato, for at vi kan nå at opfylde dem. Det slår Klimarådet fast i den årlige statusrapport, der netop er udkommet. Danmarks klimamål skal sikre, at udledningen af drivhusgasser reduceres med 50 % frem til 2025, 70 % frem […]