Nye partnervirksomheder

Nyheder • 25/02/2022

CREO: Bæredygtighed betyder overlevelse

Simon Vilhelm Haag Borg

For Simon Borg, der siden januar 2021 har været administrerende direktør i CREO Arkitekter A/S, er der ingen tvivl om, hvad omstilling til bæredygtighed betyder for fremtidsudsigterne i den odenseanske arkitektvirksomhed:

Det er ret simpelt. Vores fremtid afhænger af, om vi kan omstille os til at have bæredygtigheden som en helt integreret del af alle vores projekter eller ej.

Og den proces skal gå ret stærkt, for så sent som i går har jeg fået en henvendelse fra en bygherre, der bad om referencer, der kunne bekræfte, at vi har haft bæredygtighed som en del af rådgivningsprocessen i andre projekter, hvis vi ville byde ind hos dem. Så for os betyder bæredygtighed overlevelse” fortæller Simon Borg.

Som mange andre arkitektfirmaer har CREO i årevis tænkt bæredygtighed ind i de løsninger, som kunderne er blevet præsenteret for, men samfundsudviklingen har gjort, at Simon Borg og hans kollegaer i byggebranchen generelt er blevet overhalet inden om af virkeligheden.

”Vi har arbejdet med bæredygtighed i mindst 15 år, og vi har haft talrige spændende, kreative og nyskabende projekter.  Det nye er, at der nu kommer meget konkrete krav til, at vi skal dokumentere designprocesser, der viser, at vores projekter er bæredygtige gennem alle faser, og den struktur og kultur er vi naturligvis gået i gang med at implementere,” fortæller CREO-direktøren, som med glæde har samlet handsken op, så arkitektvirksomheden kan komme up-to-speed på den del også.

Udvikling kræver nytænkning

Ifølge Simon Borg er der ingen tvivl om, at udviklingen vil få en positiv effekt for miljøet, og han er overbevist om, at retningen er sat i sten, men kundernes ønsker om dokumentation og referencer er svære for branchen at leve op til med kort varsel.

”Vi er gået i gang med at vende det hele på hovedet. Men der går temmelig lang tid med den slags i byggeriet: Først skal vi byde ind på et projekt, så skal vi vinde det, projektere det og endelig skal det udføres. Hvis det går rigtig stærkt, kan vi måske få referencer på tre-fire år. Der er ingen tvivl om, at vi er på vej, og vi kommer i mål, men det er selvfølgelig en udfordring for os alle sammen lige nu,” siger direktøren, som håber på, at myndighederne kan være med til at indstille kompasnålen for byggebranchen.

”Det er rigtig godt, når der bliver lavet lovgivning og regler, som sætter nogle faste retningslinjer for fremtiden, som alle skal sigte efter inden for en realistisk periode. Der er for eksempel masser af teknologier, som vi har kendt til i 20 år, hvor idéerne har været der, men når der skulle regnes efter i sidste ende, blev de nytænkende, bæredygtige tiltag måske sorteret fra, fordi de var for dyre at føre ud i livet, konstaterer direktøren og fortsætter:

Når bæredygtigheden pludselig bliver et ufravigeligt krav, for eksempel i udbudsrunderne inden for det offentlige, sker der noget meget hurtigt.

Direktøren henviser til, at der i 2023 indføres nye og langt strengere krav til bæredygtige tiltag i byggeriet med indførelse af en række bæredygtighedsklasser.

Store krav til ledelse og brancheorganisationer

Ifølge CREO-direktøren kræver udviklingen også, at virksomhederne i byggeindustrien bliver bedre klædt på til at arbejde med den udvikling, der kommer rasende, og det gælder ikke mindst på hans eget niveau.

Jeg slår til lyd for, at organisationerne gør endnu mere for at få uddannet lederne, i alle de små og mellemstore virksomheder, til at tænke og arbejde bæredygtigt i hverdagen, for ellers vil deres ansatte heller ikke gøre det.

Det kunne for eksempel være arkitekternes egen organisation, Danske Arkitektvirksomheder, eller Fynsk Erhverv, der laver nogle kortere workshops, hvor ledere relativt hurtigt bliver klædt på med nogle håndgribelige råd om, hvordan bæredygtighed tænkes ind i forretningen. Vi skal ikke alle sammen kunne alle de nørdede detaljer, men vi skal alle sammen kunne udstikke retningen og blive inspireret, så vi ved, hvornår vi har brug for at kalde eksperterne ind,” mener CREO-direktøren.

Direktøren har allerede kastet sig over opgaven med at få medarbejderne til at blive klogere i fællesskab.

”Hos CREO har vi rigtigt mange dygtige ildsjæle, som har arbejdet med bæredygtighed i mange år og derfor er superdygtige inden for mange områder. Men internt er der også hos os barrierer for vidensdeling om, hvad der er smart, hvordan alle løsningerne indbyrdes kan integreres, og om hvordan vi kan få det hele samlet i designprocessen, så vi næste gang er klar til at have det hele tænkt ind i den store pakke. Her er det nødvendigt, at der ledelsesmæssigt afsættes ressourcer til, at vi samler op på vanerne og ændrer dem løbende i hele organisationen, og det gælder naturligvis også hos os” fortæller Simon Borg.

Bæredygtig fynsk virksomhed med eksportdrømme

Den fynske virksomhed Biotrans Nordic tilbyder løsninger inden for håndtering og genanvendelse af organisk affald, og har i det seneste år haft en øget efterspørgsel på ca. 25 procent. Dermed er der for alvor gang i hjulene igen efter en ufrivillig opbremsning grundet Covid-19.

Det gode brand er en fælles opgave

De fynske virksomheder har et fælles ansvar, når det drejer sig om at lokke ny arbejdskraft til øen - nemlig at fortælle de gode historier om Odense og Fyn. Det mener koncernchef i 3C Groups, Niels Thorborg, der deltog i Small Great Nations roadshow tidligere i maj, der skulle belyse lokale styrker og udfordringer i forhold til den grønne omstilling, og ikke mindst at diskutere, hvordan regionen tiltrækker de mennesker, der skal til for at løfte opgaven

Virksomhedsbesøg på Odense Havn, hvor den grønne omstilling får ’ben at stå på’

KERTEMINDE: Siden Odense Havn for syv år siden købte Lindø Industripark har de sammen udviklet sig, så Odense Havn i dag tilbyder stærke logistikløsninger og nogle af verdens mest unikke faciliteter.

Fynske virksomheder holder øje med udviklingen i Kina

Mens de fleste danskere ikke længere skænker Covid-krisen mange tanker i deres hverdag, er situationen uændret kaotisk i forhold for virksomheder med kinesiske forbindelser.

Ledelseskonference: Den attraktive arbejdsplads

Den 5. oktober inviterer Fynsk Erhverv og UCL til Ledelseskonference: den attraktive arbejdsplads, hvor Christian Ørsted fortæller om, hvordan det aktuelle begreb om psykologisk tryghed kan være en af løsningerne på ledelses- og fastholdelsesproblematikkerne.

Kloakmester: Man skal ikke frygte akademikerne

Den familieejede kloakmestervirksomhed R. Hansen & Søn kører på fjerde generation, og kan i år fejre 100-års jubilæum. Trods den lange historie er kloakmesteren alt andet end traditionel og gammeldags i sin tilgang til faget. Dels er Gitte Zimmermann en af meget få kvindelige kloakmestre i Danmark med egen virksomhed, dels er hun meget glad […]

Bliv klogere på Tyskland og lær det bedste vinområde i Tyskland at kende

De danske virksomheder har gode muligheder for at komme ind på det tyske marked. Ifølge virksomhedskonsulent, Sandra Neelmeyer, er der et stort potentiale indenfor digitale løsninger, hvor de skandinaviske lande er langt foran sammenlignet Tyskland.

Små skridt til stærke resultater ved øget fokus på ansvarlighed

I disse år stiger kravene til ansvarlighed, transparens og dokumentation for både store og små virksomheder. Derfor sætter Fynsk Erhverv og Lise Bendix fra STRONG SMALL STEPS fokus på emnet den 23. august. Vi har talt med Lise Bendix om bl.a. vigtigheden af at stille skarpt på ansvarlighed i virksomhederne.

Møde med transportministeren giver grund til optimisme på Fyn

Den fynske infrastruktur står højt på Fynsk Erhvervs politiske dagsorden. Derfor har vi netop været forbi transportminister Trine Bramsen for at sikre et fortsat stærkt fokus på de fynske vejprojekter og broafgifterne over Storebælt.

Lederes tilstedeværelse på sociale medier er en vigtig opgave

Synlighed er vigtigt. Vi ved, at når kunderne skal vælge leverandør og produkter er kendskab vigtigt. Vi ved, at det er nemmere at tiltrække medarbejdere, når man har et stærkt brand. Men i 2022 er det ikke nok at virksomheden kommunikerer. Enhver leder i 2022 skal kommunikere – internt som eksternt. I artiklen kommer kommunikationsrådgiver Julie Lindegaard med en række gode råd til, hvordan du gør.

Tour de France-festen vil sætte sit tydelige præg på Fyn

Den 1. juli rammer det legendariske cykelløb Tour de France Danmark. På andendagen afsluttes etapen i Nyborg og tusindvis af fynboer kommer til at mærke den gule feber. Optakten mærker man særligt i hotelbranchen, hvor Nyborg nu melder fuldt booket og øvrige hoteller på Fyn følger trop.

Virksomheder skal slås for lærlingene

Der har i årenes løb været mange eksempler på, at lærlingene på erhvervsuddannelserne har måttet kigge langt efter lærepladser. I dag er problemet det modsatte, og ifølge Lars Bregnehøj, der er direktør på Syddansk Erhvervsskole, vil udfordringen for virksomhederne blive endnu mere markant i de kommende år.