Nye partnere i 2021

Nyheder • 11/03/2021

Covid-19 som transformator

Covid-19-pandemien har sat yderligere skub i en række globale tendenser, herunder digital handel.

Nye tal fra årets B2B-ehandelsanalyse viser, at hele 82% af erhvervsindkøbene foretages via onlinekanaler, og 36 % foretager erhvervsindkøb i udenlandske netbutikker. Ligeledes afslører denne analyse, at 23% af B2B virksomhederne har foretaget flere online erhvervsindkøb i løbet af det sidste år, og at 18% forventer, at denne trend varer ved det kommende år.

Her er altså konkrete signaler om en fortsat udvikling i den digitale handel, som ikke mindst Covid-19-pandemien har sat fart i.

Og det kan ikke mindst vores transport- og logistikvirksomheder, som har haft meget travlt det seneste år, bekræfte.

Flere fynske virksomheder skal med på bølgen
En undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel viser, at hver femte fynske virksomhed modtog ordre fra egen webshop i 2020, og hver fjerde modtog ordrer fra digitale markedsplatforme, såsom Amazon mfl.. Ligeledes viser en undersøgelse, som Nordea har fået foretaget blandt 600 nordiske SMV’er, at hver fjerde virksomhed, som i dag tilbyder online-salg, først har gjort det efter coronaudbruddet. 58% oplever et øget eller stærkt behov for udvikling af digitale-salgsløsninger.  Det viser, at flere fynske virksomheder med fordel kan omfavne digitaliseringen og gøre sig synlige og søgbare der, hvor kunderne  er tilstede:

Flemming Rasmussen, erhvervskundedirektør i Nordea. Foto: Robert Wengler

“Vi ser nu for alvor, hvordan forbruget rykker sig til handel på nettet, siger den fynske erhvervskundedirektør i Nordea, Flemming Rasmussen og fortsætter:

Og det får stadig flere virksomheder til at sætte strøm til deres salg. Dels på grund af konkurrencen fra nye digitale platforme, og dels fordi nedlukning og restriktioner under corona accelererer en udvikling, der allerede var i gang,

En undersøgelse fra McKinsey viser at, de organisationer som var hurtigst til at eksperimentere med – og investere mere kapital end deres konkurrenter i – nye digitale teknologier, er kommet bedst ud af krisen. Det gælder altså om at være på forkant.

Brug Covid19 som transformator og sæt fart i den digitale udvikling af din virksomhed. Dine konkurrenter gør det – og dine kunder forventer det.