Nyheder • 26/05/2014

Bankchefer investerer i deres netværk

Deltagelse i netværk kræver engagement og tid, for at give fuldt udbytte, og umiddelbart kan det være svært at måle effekten på bundlinjen. Men et hurtigt kig på deltagerlisterne i flere af Fynsk Erhvervs netværk afslører, at den finansielle sektor ikke desto mindre vægter netværk højt.

En af deltagerne er Tom Juul Jensen, Erhvervskundedirektør hos Realkredit Danmark, der kører på det cyklende netværk Business Challenge Fyn, og han slår fast, at Danske Bank-koncernen opfordrer de ansatte til at deltage i relevante faglige- og personlige B2B-netværk.

“Vi har en meget analytisk tilgang til det, hvor vi ser meget på, hvor det giver værdi for os at være med. Det handler også om, at vores marketing- og relations-budgetter ikke ligefrem er stigende, og når man er en B2B-virksomhed som vi er, betyder relationerne rigtig meget,” siger  Tom Juul Jensen.

“Vi annoncerer stort set ikke mere på B2B, og vi arbejder mere og mere med at dyrke relationerne i vores netværk. Der kan man også se i provinsen, at det i højere grad er relationerne, der betyder noget for vores kunder, mens det i hovedstaden meget er brandet, der sælger produkterne,” konstaterer han.

Personlig udvikling er også en investering værd

Med i Ledernetværket er blandt andre Filialdirektør Cliff Szast fra Lån & Spar Bank i Odense, og han understreger, at netværksdeltagelse også kan have høj værdi selv om man ikke er en B2B-virksomhed med potentielle nye kunder blandt netværkskollegaerne.

“Vores bank henvender sig primært til privatmarkedet, og som sådan får jeg ikke noget direkte ud af netværket, men jeg sidder sammen med en række ledere fra andre virksomheder, og vores udfordringer er grundlæggende ens, så jeg får god sparring fra ligesindede,” siger Cliff Szast, som deltager i netværket for sin personlige udviklings skyld.

Både i Danske Bank og i Lån & Spar Bank kan medarbejderne bruge arbejdstid på at netværke, når det giver mening, og Tom Juul Jensen opfordrer til, at man er åben om

sine netværksaktiviteter, så de andre på kontoret kan følge med i udviklingen, og at man husker at give de ting videre, som kan bibringe noget til kontoret.

Gode relationer giver flere forretninger

Mens Lån & Spar Bank-chefen ikke umiddelbart har høstet nye kunder ved sine netværksaktiviteter i Fynsk Erhverv, er tilfældet et andet for Tom Juul Jensen, der har fået andet end motion ud af Business Challenge i de to år, han har deltaget:

“Det kan svært at måle præcis, hvad man får ud af at være med i det enkelte netværk, men vi evaluerer løbende på det. Personligt har jeg lavet nye forretninger ud af mit netværk, men det handler i høj grad også om at pleje de eksisterende kunder, når man møder dem.”

Tom Juul Jensen røber også, at selvom han også deltager i sine netværk for egen vindings skyld, så giver han naturligt mere af sig selv den anden vej, når han bliver kontaktet af en bekendt fra et netværk:

“Det er klart, at hvis der er en, der ringer fra et netværk, har man et ansigt på kontakten med det samme, og det letter dialogen. Det giver en anden tilgængelighed, og så rykker man naturligvis lige lidt hurtigere på opgaven. Ellers er det jo heller ikke sikkert, at han gider at trække for mig i vinden, næste gang vi cykler,” siger Erhvervsdirektøren med et smil i stemmen.

Forskellige netværk for forskellige interesser

Tom Juul Jensen fortæller, at Danske Bank og Realkredit Danmark blandt andet deltager i netværk i Round Table, Rotary, Odense Sport & Event, i flere VL-grupper, Erhvervsklub Fyn, Skydeselskabet i Odense, Ejendomsforeningen Fyn, Byggesocietetet og i Fynsk Erhverv, og ifølge ham afspejler alsidigheden samfundet.

“Vi fandt ud af, at der var stor forskel på, hvilke typer af virksomheder, der deltager i de forskellige netværk. På

cykelnetværket er der for eksempel en hel virksomheder, som vi ikke ser andre steder, men de er med, fordi dét appellerer til dem. Sådan er det også med golfnetværk og nogle af de andre subnetværk, der findes,” siger Tom Juul Jensen og understreger, at netop interessefællesskabet er yderst vigtigt, når man vælger, hvor man skal bruge sine kræfter på at møde nye kunder, samarbejdspartnere – og få ny inspiration til arbejdsdagen.

“Deltagelse i netværk handler i høj grad om at være der personligt og opbygge tillid over tid. De folk, der kommer med i netværksgrupper og bare turer frem med salgstalerne med det samme, de holder ikke så længe,” konstaterer han.

 

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]