Nyheder • 08/02/2023

Bæredygtighed er en hjørnesten i Damixa

Selvom den hæderkronede, fynskfødte virksomhed Damixa nærmer sig hundrede år siden fødslen i Skibhuskvarteret i 1932, bliver der stadig produceret topmoderne armaturer til badeværelser og køkkener som en del af FM Mattsson Group.

Og at være topmoderne i 2023 handler i høj grad om fokus på bæredygtighed.

For at blive klogere på området, og for at sparre med ligesindede, er Brand og Marketing-manager Anna Trojel trådt ind i Fynsk Erhvervs nyetablerede Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Her bliver hun, sammen med andre repræsentanter for det fynske erhvervsliv, klogere på blandt andet certificeringer, lovgivning, værktøjer, ledelse og organisering, klimaregnskab, rapportering og ikke mindst kommunikation, som er Anna Trojels daglige ansvarsområde i FM Mattsson Group.

”Bæredygtighed er ikke noget nyt i vores branche, hvor vi har haft fokus på vandbesparende løsninger i masser af år, men det er et område, der folder sig mere og mere ud. I dag er det oplagt, at det handler om meget andet og mere end vand og strøm. Vi er gode til vores produkter, men der er masser af andre ting, hvor jeg kan blive klogere inden for lovgivning, forbrugsvaner, mennesker og så videre. Det glæder jeg mig til at få kortlagt i det nye Videnforum,” siger Anna Trojel, der ikke mindst ser frem til den sparring, som hun kan lave med de andre deltagere i netværket.

Det er fedt at sidde i et forum med andre megadygtige virksomheder, der også brænder for det, de laver.

“Vi er alle sammen dygtige, men vi er forskellige steder. Vores fælles omdrejningspunkt er, at vi er i gang – og at vi er langt fra at være i mål. Vi skal lære noget nyt, lige som vi gjorde med GPDR, men det her er bare kæmpestort i forhold til GDPR,” lyder det videre fra Anna Trojel.

Styr på hele værdikæden

Ifølge Anna Trojel handler det nye fokus blandt andet om, at virksomhederne skal tage endnu mere ansvar for det, der ligger ud over produkterne og den primære produktion.

Vi har altid haft meget fokus på vores egne produkter. At de er sunde og gode, har vi godt styr på. Nu er det hele værdikæden, som vi skal kigge på, og der er mange ting at tage højde for.

“Vi skal passe på, at vi ikke bruger for meget emballage. At der er så lidt luft i emballagen som muligt, så der kan være så mange produkter på en palle som muligt for at spare på transporten,” siger Anna Trojel, som ikke har problemer med at komme i tanke om flere eksempler på, hvordan Damixa kan forbedre bæredygtigheden på hele produktrejsen.

”Vi skal også være mere bevidste om, hvordan vores produkter lander på byggepladserne, så der er så meget single source som muligt uden blandede materialer. Klimaregnskabet gælder jo også for kunderne, og det er træls for en håndværker, hvis han skal stå og klimasortere emballagen i mange dele, når han har monteret et af vores armaturer,” konstaterer Anna Trojel.

Fokus på det vigtigste først

Da listen af mulige indsatsområder i bæredygtighedens tegn synes uendelig, slår Anna Trojel fast, at rentabilitet også er en væsentlig del af ligningen for succes – både hos producenterne og hos kunderne.

”Vi kan komme til at overoptimere på et område, hvor vi kender løsningen. Det er dog vigtigt, at det ikke går ud over andre led i ligningen, og at økonomien holder i hele produktets levetid. I det hele taget skal vi fokusere vores kræfter der, hvor det gør den største forskel, og det gælder også økonomisk. Vi skal have en profit, og kunderne vil have produkter til en god pris, så den del kan vi ikke se bort fra,” siger Anna Trojel.

Klik her, hvis du ønsker at læse mere om Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling eller at tilmelde dig.

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.