Nyheder • 08/02/2023

Bæredygtighed er en hjørnesten i Damixa

Selvom den hæderkronede, fynskfødte virksomhed Damixa nærmer sig hundrede år siden fødslen i Skibhuskvarteret i 1932, bliver der stadig produceret topmoderne armaturer til badeværelser og køkkener som en del af FM Mattsson Group.

Og at være topmoderne i 2023 handler i høj grad om fokus på bæredygtighed.

For at blive klogere på området, og for at sparre med ligesindede, er Brand og Marketing-manager Anna Trojel trådt ind i Fynsk Erhvervs nyetablerede Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Her bliver hun, sammen med andre repræsentanter for det fynske erhvervsliv, klogere på blandt andet certificeringer, lovgivning, værktøjer, ledelse og organisering, klimaregnskab, rapportering og ikke mindst kommunikation, som er Anna Trojels daglige ansvarsområde i FM Mattsson Group.

”Bæredygtighed er ikke noget nyt i vores branche, hvor vi har haft fokus på vandbesparende løsninger i masser af år, men det er et område, der folder sig mere og mere ud. I dag er det oplagt, at det handler om meget andet og mere end vand og strøm. Vi er gode til vores produkter, men der er masser af andre ting, hvor jeg kan blive klogere inden for lovgivning, forbrugsvaner, mennesker og så videre. Det glæder jeg mig til at få kortlagt i det nye Videnforum,” siger Anna Trojel, der ikke mindst ser frem til den sparring, som hun kan lave med de andre deltagere i netværket.

Det er fedt at sidde i et forum med andre megadygtige virksomheder, der også brænder for det, de laver.

“Vi er alle sammen dygtige, men vi er forskellige steder. Vores fælles omdrejningspunkt er, at vi er i gang – og at vi er langt fra at være i mål. Vi skal lære noget nyt, lige som vi gjorde med GPDR, men det her er bare kæmpestort i forhold til GDPR,” lyder det videre fra Anna Trojel.

Styr på hele værdikæden

Ifølge Anna Trojel handler det nye fokus blandt andet om, at virksomhederne skal tage endnu mere ansvar for det, der ligger ud over produkterne og den primære produktion.

Vi har altid haft meget fokus på vores egne produkter. At de er sunde og gode, har vi godt styr på. Nu er det hele værdikæden, som vi skal kigge på, og der er mange ting at tage højde for.

“Vi skal passe på, at vi ikke bruger for meget emballage. At der er så lidt luft i emballagen som muligt, så der kan være så mange produkter på en palle som muligt for at spare på transporten,” siger Anna Trojel, som ikke har problemer med at komme i tanke om flere eksempler på, hvordan Damixa kan forbedre bæredygtigheden på hele produktrejsen.

”Vi skal også være mere bevidste om, hvordan vores produkter lander på byggepladserne, så der er så meget single source som muligt uden blandede materialer. Klimaregnskabet gælder jo også for kunderne, og det er træls for en håndværker, hvis han skal stå og klimasortere emballagen i mange dele, når han har monteret et af vores armaturer,” konstaterer Anna Trojel.

Fokus på det vigtigste først

Da listen af mulige indsatsområder i bæredygtighedens tegn synes uendelig, slår Anna Trojel fast, at rentabilitet også er en væsentlig del af ligningen for succes – både hos producenterne og hos kunderne.

”Vi kan komme til at overoptimere på et område, hvor vi kender løsningen. Det er dog vigtigt, at det ikke går ud over andre led i ligningen, og at økonomien holder i hele produktets levetid. I det hele taget skal vi fokusere vores kræfter der, hvor det gør den største forskel, og det gælder også økonomisk. Vi skal have en profit, og kunderne vil have produkter til en god pris, så den del kan vi ikke se bort fra,” siger Anna Trojel.

Klik her, hvis du ønsker at læse mere om Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling eller at tilmelde dig.

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.