Nyheder • 03/03/2023

Bæredygtig omstilling kalder på handlekraft

De danske klimamål er ambitiøse og kræver endnu mere handling, end hvad vi har set til dato, for at vi kan nå at opfylde dem. Det slår Klimarådet fast i den årlige statusrapport, der netop er udkommet.

Danmarks klimamål skal sikre, at udledningen af drivhusgasser reduceres med 50 % frem til 2025, 70 % frem til 2030 og 100 % i 2050.  Den nye regering vil endda fremrykke tidspunktet for de 100 % til 2045 for så i 2050 at nå 110%.

En ting er ambitiøse mål og politik. En anden ting er at omsætte disse til konkrete handlinger. Kort sagt at implementere politikken. Det har som så ofte før vist sig vanskeligere end forudset. Ikke mindst fordi vi er i gang med en historisk omstilling, som hverken lovgivning eller myndigheder ikke er gearet til at håndtere.

Det sværeste – og allervigtigste – står altså tilbage.

De ambitiøse mål i sig selv redder ikke verden – slet ikke sammenholdt med, at Danmarks udledning udgør 0,1% af den samlede globale udledning. Men de ambitiøse mål, politikken og de konkrete handlinger skal dels gøre Danmark til foregangsland, dels styrke danske virksomheders konkurrencekraft og dels sikre beskæftigelsen fremadrettet, bl.a. ved at vi viser vejen for den grønne omstilling gennem ændret adfærd og produktion samt gennem nye teknologier – med et betydeligt eksportpotentiale.  Det kræver politisk handlekraft her og nu.

Som produktionsvirksomhed med stort energiforbrug er det frustrerende f.eks. at blive bremset af bl.a. bureaukratiet, når man er klar til at skifte gassen ud med solceller el. andet. Og som vognmand kan det være svært at forstå rationalet i, at vareleverancerne til bymidten skal leveres i små elbiler, når antallet af disse mangedobles i forhold til en enkelt lastvogn med gældende EU-norm.  Ligeledes for familievirksomheden, der igennem generationer har drevet en god forretning på samme matrikel, men som ikke kan få lov til at omstille sig ved bl.a. at recycle diverse materialer med henblik på genanvendelse i næste projekt, fordi virksomheden ligger i landzone.

Der er masser af forhold, der kan bremse os, men uanset logikken – eller mangel på samme – er det som virksomhed vigtigt at tage ansvaret på sig og sortere, optimere, effektivisere, investere  (fortsæt selv) i det omfang, der kan spares CO2.

Det kræver både handlekraft og risikovillighed i den enkelte virksomhed, men sender også et klart signal til omverdenen om samfundsansvar, ressourcebevidsthed og bæredygtig forretning.

Hvilken leverandør, samarbejdspartner, kunde, bank m.fl. vil ikke blot bemærke det, men belønne det??? Og hvilket talent vil ikke finde sådanne virksomheder langt mere attraktive end dem, der ’trækker den’, til afgifter, lovkrav og EU-direktiver m.fl. tvinger dem i en mere bæredygtig retning???

Fynsk ErhvervsTopmøde den 29. marts sætter vi fokus på netop ’Bæredygtig Business’, idet vi viser vejen fra ord til handling.  Vi har samlet en håndfuld eksperter, nemlig professor Annabeth Aagaard, der forsker i digital og bæredygtig forretningsudvikling og fire eksperter fra lokale virksomheder, der alle har grebet handsken og viser vejen.

Vi afholder også informationsmøde den 19.april  om Go Green-netværkene, der henvender sig til alle fynske virksomheder, som er klar til at dokumentere de grønne tiltag i det første klimaregnskab.

Og den 20. april vender Annabeth Aagaard tilbage til Fyn sammen med et stærkt team af forskere og eksperter, når vi inviterer til dagsseminar i Gentænk NU!-projektet. Det bliver en hel dag, fyldt med viden, værktøjer og netværk.

Hold dig orienteret og tilmeld dig direkte på www.fynskerhverv.dk.

På gensyn i Fynsk Erhverv – så er du godt på vej!

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.