Nyheder • 07/10/2024

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Trods sin idylliske placering i Vester Aaby på Sydfyn er Aabo-Ideal en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

Det understreger administrerende direktør Gynter Graul Lorenzen, der tiltrådte stillingen i februar 2021, netop som virksomheden skulle finde smult vande efter corona-epidemien, samtidig med at fusionen mellem Aabo og Ideal var ved at lande.

“Der var ikke nogen tvivl om, at det var en tung tid. To gode hold giver jo ikke automatisk et nyt superhold, når man fusionerer, og samtidig var det meget svært at eksportere, når verden var lukket ned. Så vi har fokuseret meget på at få strategien og organisationen på plads, og i dag synes jeg, at vi står et godt sted,” siger Gynter Graul Lorenzen, der selv kom ind i virksomheden med 25 års erfaring i global virksomhedsledelse fra Sønderborg-virksomheden Lachenmeier, som var del af en stor amerikansk koncern med over 60.000 medarbejdere.

Fysisk placering udfordrer vækstambitioner

Aabo-Ideal har godt hundrede ansatte, men da medarbejderskaren især tæller teknikere, ingeniører og håndværkere, kan vækstpotentialet risikere at blive bremset på grund af manglen på kerneressourcer.

“Vi har altid brug for dygtige ingeniører, smede og teknikere, der har kompetencerne til at stille komplicerede anlæg op, men det er alt sammen områder helt uden arbejdsløse, så der er kamp om dem. Derfor gør vi rigtig meget for at tiltrække arbejdskraft, men der er ingen tvivl om, at mange synes, at der er langt herned. Især hvis man bor i Odense, hvor der er meget at vælge imellem, blandt andet i robotklyngen,” siger direktøren, som er meget bevidst om, at opgaven skal løses.

“Vi ved godt, at der er rigtig mange unge mennesker, der ikke ved, at Aabo-Ideal eksisterer. Derfor har vi fokus på at synliggøre, at vi er en spændende, international virksomhed, hvor de ansatte er med til at løse store, komplekse udfordringer ude i verden,” siger direktøren, som i det hele taget er meget opmærksom på at have de rette folk til opgaverne.

Vi kan ikke gå på kompromis med kvaliteten af vores medarbejdere, for vores kunders behov er tit ekstremt komplekse.

“Det stiller også høje krav til vores anlæg, og derfor har vi også brug for salgsledere, der kan overskue projektet fra start til slut. Og det er ikke noget, man bare lige gør, især når der måske går to år fra de første henvendelser til den endelige levering.”

Bæredygtighed i en miljøtung branche

Grundlæggende hører industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg til i den tunge ende, når det kommer til energiforbruget. På grund af stigende energipriser verden over er der derfor opstået nye forretningsmuligheder for Aabo-Ideal, som har introduceret konceptet “Go Greener”.

Med brugen af energieffektive komponenter og varmegenvinding reduceres energiforbrug og CO₂-udledning, samtidig med at der skabes et mere miljøvenligt produktionsmiljø i overfladebehandlingsanlæg. Ifølge Gynter Graul Lorenzen har kunderne taget godt imod konceptet, og derfor er tiltaget også et vigtigt fundament fremover:

“Go Greener er en væsentlig brik i vores fremtidige strategi” siger Gynter Graul Lorenzen og fortsætter.

Det handler ikke kun om at reducere CO₂-udledningen, men også om at synliggøre de bæredygtige tiltag og skabe økonomisk værdi for vores kunder.

“Vi sælger ‘Go Greener’ som et salgsargument, fordi vi tror på, at det gør en forskel for både vores kunders CO₂-regnskab og for verden.”

Nærhed er en forudsætning for succes

Mens virksomhedens hovedkontor har til huse på Sydfyn, har Aabo-Ideal også egne selskaber i flere lande, herunder Sverige, Polen, Tjekkiet, Tyskland og Mexico. Ifølge Gynter Graul Lorenzen er lokal tilstedeværelse en nødvendighed for at indtage nye markeder.

“Man kan simpelthen ikke sælge så komplekse anlæg uden at være fysisk til stede. Når vi går i dialog med potentielle kunder, så har de altid en tjekliste med krav, som vi skal opfylde, og her er service altid et af de største spørgsmål,” fortæller direktøren, der røber, at virksomheden har øjnene mod USA som et muligt marked.

“I de kommende år skal vi forholde os til det amerikanske marked. Vi har allerede et rigtig godt afsæt i Mexico, hvor vi er en af de helt store spillere. Så vi har et godt renommé, og det ville være tåbeligt ikke at have et halvt øje på USA, hvis muligheden byder sig,” afslutter Lorenzen.

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri