Nyheder • 07/10/2024

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Trods sin idylliske placering i Vester Aaby på Sydfyn er Aabo-Ideal en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

Det understreger administrerende direktør Gynter Graul Lorenzen, der tiltrådte stillingen i februar 2021, netop som virksomheden skulle finde smult vande efter corona-epidemien, samtidig med at fusionen mellem Aabo og Ideal var ved at lande.

“Der var ikke nogen tvivl om, at det var en tung tid. To gode hold giver jo ikke automatisk et nyt superhold, når man fusionerer, og samtidig var det meget svært at eksportere, når verden var lukket ned. Så vi har fokuseret meget på at få strategien og organisationen på plads, og i dag synes jeg, at vi står et godt sted,” siger Gynter Graul Lorenzen, der selv kom ind i virksomheden med 25 års erfaring i global virksomhedsledelse fra Sønderborg-virksomheden Lachenmeier, som var del af en stor amerikansk koncern med over 60.000 medarbejdere.

Fysisk placering udfordrer vækstambitioner

Aabo-Ideal har godt hundrede ansatte, men da medarbejderskaren især tæller teknikere, ingeniører og håndværkere, kan vækstpotentialet risikere at blive bremset på grund af manglen på kerneressourcer.

“Vi har altid brug for dygtige ingeniører, smede og teknikere, der har kompetencerne til at stille komplicerede anlæg op, men det er alt sammen områder helt uden arbejdsløse, så der er kamp om dem. Derfor gør vi rigtig meget for at tiltrække arbejdskraft, men der er ingen tvivl om, at mange synes, at der er langt herned. Især hvis man bor i Odense, hvor der er meget at vælge imellem, blandt andet i robotklyngen,” siger direktøren, som er meget bevidst om, at opgaven skal løses.

“Vi ved godt, at der er rigtig mange unge mennesker, der ikke ved, at Aabo-Ideal eksisterer. Derfor har vi fokus på at synliggøre, at vi er en spændende, international virksomhed, hvor de ansatte er med til at løse store, komplekse udfordringer ude i verden,” siger direktøren, som i det hele taget er meget opmærksom på at have de rette folk til opgaverne.

Vi kan ikke gå på kompromis med kvaliteten af vores medarbejdere, for vores kunders behov er tit ekstremt komplekse.

“Det stiller også høje krav til vores anlæg, og derfor har vi også brug for salgsledere, der kan overskue projektet fra start til slut. Og det er ikke noget, man bare lige gør, især når der måske går to år fra de første henvendelser til den endelige levering.”

Bæredygtighed i en miljøtung branche

Grundlæggende hører industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg til i den tunge ende, når det kommer til energiforbruget. På grund af stigende energipriser verden over er der derfor opstået nye forretningsmuligheder for Aabo-Ideal, som har introduceret konceptet “Go Greener”.

Med brugen af energieffektive komponenter og varmegenvinding reduceres energiforbrug og CO₂-udledning, samtidig med at der skabes et mere miljøvenligt produktionsmiljø i overfladebehandlingsanlæg. Ifølge Gynter Graul Lorenzen har kunderne taget godt imod konceptet, og derfor er tiltaget også et vigtigt fundament fremover:

“Go Greener er en væsentlig brik i vores fremtidige strategi” siger Gynter Graul Lorenzen og fortsætter.

Det handler ikke kun om at reducere CO₂-udledningen, men også om at synliggøre de bæredygtige tiltag og skabe økonomisk værdi for vores kunder.

“Vi sælger ‘Go Greener’ som et salgsargument, fordi vi tror på, at det gør en forskel for både vores kunders CO₂-regnskab og for verden.”

Nærhed er en forudsætning for succes

Mens virksomhedens hovedkontor har til huse på Sydfyn, har Aabo-Ideal også egne selskaber i flere lande, herunder Sverige, Polen, Tjekkiet, Tyskland og Mexico. Ifølge Gynter Graul Lorenzen er lokal tilstedeværelse en nødvendighed for at indtage nye markeder.

“Man kan simpelthen ikke sælge så komplekse anlæg uden at være fysisk til stede. Når vi går i dialog med potentielle kunder, så har de altid en tjekliste med krav, som vi skal opfylde, og her er service altid et af de største spørgsmål,” fortæller direktøren, der røber, at virksomheden har øjnene mod USA som et muligt marked.

“I de kommende år skal vi forholde os til det amerikanske marked. Vi har allerede et rigtig godt afsæt i Mexico, hvor vi er en af de helt store spillere. Så vi har et godt renommé, og det ville være tåbeligt ikke at have et halvt øje på USA, hvis muligheden byder sig,” afslutter Lorenzen.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]