Nyheder • 18/11/2014

Sådan startede Claus Meyer sin virksomhed

Den kendte kok og forretningsmand Claus Meyer har netop solgt sin forretning, ‘Meyer’, til den britiske kapitalfond IK Investment Partners. Til Fynsk Erhvervs Handelskonference i september måned fortalte Claus Meyer om, hvordan historien om de igennem tiden mange forretninger startede. 

Claus Meyer har i denne uge solgt sin virksomhed til den britiske kapitalfond IK Investment partners, der købte den sammen med gourmetvirksomheden Løgismose til en samlet pris på 800 mio. kr.

Salget indebærer, at Claus Meyer og familien Grønlykke, der står bag Løgismose, bruger 30 procent af deres fortjeneste ved salget til at investere i det nye selskab, hvilket betyder, at Claus Meyer og familien Grønlykke hver især får en gevinst på omkring 280 millioner kroner.

På Fynsk Erhvervs Handelskonference i september var Claus Meyer én af dagens hovedtalere, og han fortalte bl.a. om, hvordan han igennem sine mange forretninger er blevet motiveret af idéen om, at han vil ændre den danske madkultur.

Et ophold i Frankrig som ung fik ham til at indse, at den danske madkultur i 1970´erne lod meget tilbage at ønske, og alle Meyers mange – og meget forskellige – forretningseventyr har været forgreninger af et samlet forsøg på, at få os til at spise bedre og tage mad mere seriøst.

Lige fra den spæde start som leder af kantinen på Handelshøjskolen i København til de senere restauranter, tv-optrædender og fødevareproduktioner har det været en kulturændring snare end forretningsdrømme, der har været brændstoffet bag Meyers virksomheder.

Ingen vækstplaner
I videoen foroven taler Claus Meyer bl.a. om, hvordan han aldrig har navigeret efter forretningsplaner eller store vækstønsker, og om, hvordan han faktisk passer meget godt ind i en kritik, han havde læst i Børsen, om ejerledere, der manglede vækstplaner og brugte for meget tid på fagligt arbejde og personalespørgsmål.

– Jeg har mest haft fokus på at starte nye ting op, ikke på at gøre de nuværende ting større, fortæller Claus Meyer.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.