Nyheder • 18/11/2014

Sådan startede Claus Meyer sin virksomhed

Den kendte kok og forretningsmand Claus Meyer har netop solgt sin forretning, ‘Meyer’, til den britiske kapitalfond IK Investment Partners. Til Fynsk Erhvervs Handelskonference i september måned fortalte Claus Meyer om, hvordan historien om de igennem tiden mange forretninger startede. 

Claus Meyer har i denne uge solgt sin virksomhed til den britiske kapitalfond IK Investment partners, der købte den sammen med gourmetvirksomheden Løgismose til en samlet pris på 800 mio. kr.

Salget indebærer, at Claus Meyer og familien Grønlykke, der står bag Løgismose, bruger 30 procent af deres fortjeneste ved salget til at investere i det nye selskab, hvilket betyder, at Claus Meyer og familien Grønlykke hver især får en gevinst på omkring 280 millioner kroner.

På Fynsk Erhvervs Handelskonference i september var Claus Meyer én af dagens hovedtalere, og han fortalte bl.a. om, hvordan han igennem sine mange forretninger er blevet motiveret af idéen om, at han vil ændre den danske madkultur.

Et ophold i Frankrig som ung fik ham til at indse, at den danske madkultur i 1970´erne lod meget tilbage at ønske, og alle Meyers mange – og meget forskellige – forretningseventyr har været forgreninger af et samlet forsøg på, at få os til at spise bedre og tage mad mere seriøst.

Lige fra den spæde start som leder af kantinen på Handelshøjskolen i København til de senere restauranter, tv-optrædender og fødevareproduktioner har det været en kulturændring snare end forretningsdrømme, der har været brændstoffet bag Meyers virksomheder.

Ingen vækstplaner
I videoen foroven taler Claus Meyer bl.a. om, hvordan han aldrig har navigeret efter forretningsplaner eller store vækstønsker, og om, hvordan han faktisk passer meget godt ind i en kritik, han havde læst i Børsen, om ejerledere, der manglede vækstplaner og brugte for meget tid på fagligt arbejde og personalespørgsmål.

– Jeg har mest haft fokus på at starte nye ting op, ikke på at gøre de nuværende ting større, fortæller Claus Meyer.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]