Nyheder • 23/11/2018
Kan vi skabe innovation i virksomhederne – og hvordan?
Over 160 fynske virksomhedsledere og partnervirksomheder var samlet til Fynsk ErhvervsTopmøde den 20. november, som bød på temaet: Innovation som kultur- og vækstdriver ved oplæg af Alf Rehn og Niels Hartvig
Alf Rehn er professor i Innovation og Design Management på SDU og en særdeles kontroversiel og underholdende oplægsholder. Han lagde heller ikke fingrene imellem, da han gav Fynsk Erhvervs partnervirksomheder sit syn på den måde, der tales om innovation og den industri, der er opstået omkring innovationsbøger, -konsulenter mv.
Innovation hænger os ud af halsen
Alle taler efterhånden om innovation – i en sådan grad, at vi ifølge Alf Rehn rammes af ”innovations udmattethed”. Og de fleste virksomheder får ikke engang noget ud af alle de timer og penge, de investerer i innovationsprocesser, fordi disse er spækket med tom snak. Vi bliver ligefrem stressede af innovation, fordi parolen typisk er, at uanset hvad vi gør, så er det aldrig nok. Vi skal ”disrupte” og genopfinde den dybe tallerken hver eneste gang.
Alf Rehn kalder glorificeringen af innovation for ”innovationsporno”: Vi præsenteres kun for glansbillederne og ser aldrig den ægte version af alt det hårde og uskønne arbejde, det kræver at innovere.
Innovation kan kun eksistere, hvis vi skaber kulturen til det
I stedet foreslår Alf Rehn, at vi retter vores fokus mod at skabe innovative kulturer i virksomhederne: ”Innocultures”. Der må ikke være én person i organisationen, som står for innovation – det er et anliggende, der angår alle. Det skal være vores DNA. Alle virksomheder er fyldt med ideer og innovationspotentiale, som vi er nødt til at give plads til. Kun ved at involvere alle ressourcer og inputs skaber vi et innovativt miljø.
Du kan læse Alf Rehns 5 byggesten til at skabe Innoculture i boksen til højre.
Kan virksomheder overhovedet skabe innovation?
Aftenens anden oplægsholder var Niels Hartvig, CEO og stifter hos IT-virksomheden Umbraco, som er kendt som et særdeles innovativt foretagende. Hartvig satte dog hele præmissen om at skabe innovation i virksomhederne til debat.
At innovere kræver udforskning, og udforskning indebærer at løbe en risiko. Derfor har mange virksomheder vanskeligt ved for alvor at skabe innovation. Til gengæld kan innovation langt lettere udspringe i et økosystem, fremhæver Niels Hartvig. Virksomhederne er givetvis eksperter i egne produkter, men ikke nødvendigvis i at bruge dem. Det er i stedet brugerne og miljøet omkring produkterne.
Hold op med at bilde dig selv ind, at du ved, hvad dine kunder vil have
I en digital tidsalder vil brugerne se optimeringer og ændringer hurtigt. De er sådan set ligeglade med virksomhedernes næste ”nye, store ting”, de vil dybest set bare gerne have, at produktet hele tiden bliver bedre og bedre.
Som virksomhed ved vi ganske enkelt ikke, hvad kunderne vil have, siger Niels Hartvig. Derfor har vi brug for, at dem, der bruger vores produkter, bliver aktive deltagere. De er bedre end os til at forbedre vores løsninger – hvis vi giver dem lov.
Innovation skal faciliteres, ikke skabes
Det gør vi ved at åbne organisationens mindset og skabe et åbent økosystem, hvor vi giver brugerne fri adgang til idefasen og løsningerne til vores produkter. Til gengæld bidrager de med en kollektiv intelligens og ekspertise, som skaber resultater, vi ikke selv kan skabe. De er ikke bare kunder, de er samarbejdspartnere.
Virksomheder skal kort og godt undlade at skabe innovation, de skal i stedet facilitere den, siger Niels Hartvig og minder os om, at ”Culture eats strategy for breakfast”.
Læs også inspirator, vejleder og skribent, Charlotte Linds, blogindlæg om hendes oplevelse af de to foredrag på Topmødet her.