Debat • 28/05/2014

Velkommen til Udvikling Fyn 2.0

Vi er i Fynsk Erhverv meget positive overfor den fokusering, som Udvikling Fyn i sin nye strategi Udvikling Fyn 2.0 netop har breaket. Her rettes indsatsen målrettet mod seks brancher, som et omfattende analysearbejde har identificeret at have et særligt vækstpotentiale – alene eller i tæt samspil i en klynge. Det handler om fødevarer, maritime erhverv, oplevelsesøkonomi, bygge/anlæg, cleantech og IT/robot/automation.

Disse brancher repræsenterer et stort antal fynske virksomheder og arbejdspladser og indtager reelle fynske styrkepositioner med globalt potentiale. Tanken er, at Udvikling Fyn vil tilegne sig stor indsigt i de respektive markeder og tilbyde virksomhederne viden og værktøjer til at realisere vækstpotentialet.

Vi ser med forventning frem til, at Udvikling Fyn gennem en målrettet og fokuseret indsats vil lykkes med at hæve barren på Fyn og tilføre den offentlige erhvervsfremme en yderligere dimension, der kan booste vækst og innovation og ’kitte’ virksomheder sammen i værdiskabende fællesskaber. Alt dette naturligvis i fornuftigt samspil med de private virksomheder m.fl., der har unikke kompetencer at sætte i spil og som begår sig i kompetente ekspertmiljøer til daglig. Her er der ’viden til vækst’ at hente.

Vi ser frem til godt samarbejde – og til reelle resultater for Fyn.

 

 

 

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]