Nyheder • 26/05/2014
Bankchefer investerer i deres netværk
Deltagelse i netværk kræver engagement og tid, for at give fuldt udbytte, og umiddelbart kan det være svært at måle effekten på bundlinjen. Men et hurtigt kig på deltagerlisterne i flere af Fynsk Erhvervs netværk afslører, at den finansielle sektor ikke desto mindre vægter netværk højt.
En af deltagerne er Tom Juul Jensen, Erhvervskundedirektør hos Realkredit Danmark, der kører på det cyklende netværk Business Challenge Fyn, og han slår fast, at Danske Bank-koncernen opfordrer de ansatte til at deltage i relevante faglige- og personlige B2B-netværk.
“Vi har en meget analytisk tilgang til det, hvor vi ser meget på, hvor det giver værdi for os at være med. Det handler også om, at vores marketing- og relations-budgetter ikke ligefrem er stigende, og når man er en B2B-virksomhed som vi er, betyder relationerne rigtig meget,” siger Tom Juul Jensen.
“Vi annoncerer stort set ikke mere på B2B, og vi arbejder mere og mere med at dyrke relationerne i vores netværk. Der kan man også se i provinsen, at det i højere grad er relationerne, der betyder noget for vores kunder, mens det i hovedstaden meget er brandet, der sælger produkterne,” konstaterer han.
Personlig udvikling er også en investering værd
Med i Ledernetværket er blandt andre Filialdirektør Cliff Szast fra Lån & Spar Bank i Odense, og han understreger, at netværksdeltagelse også kan have høj værdi selv om man ikke er en B2B-virksomhed med potentielle nye kunder blandt netværkskollegaerne.
“Vores bank henvender sig primært til privatmarkedet, og som sådan får jeg ikke noget direkte ud af netværket, men jeg sidder sammen med en række ledere fra andre virksomheder, og vores udfordringer er grundlæggende ens, så jeg får god sparring fra ligesindede,” siger Cliff Szast, som deltager i netværket for sin personlige udviklings skyld.
Både i Danske Bank og i Lån & Spar Bank kan medarbejderne bruge arbejdstid på at netværke, når det giver mening, og Tom Juul Jensen opfordrer til, at man er åben om
sine netværksaktiviteter, så de andre på kontoret kan følge med i udviklingen, og at man husker at give de ting videre, som kan bibringe noget til kontoret.
Gode relationer giver flere forretninger
Mens Lån & Spar Bank-chefen ikke umiddelbart har høstet nye kunder ved sine netværksaktiviteter i Fynsk Erhverv, er tilfældet et andet for Tom Juul Jensen, der har fået andet end motion ud af Business Challenge i de to år, han har deltaget:
“Det kan svært at måle præcis, hvad man får ud af at være med i det enkelte netværk, men vi evaluerer løbende på det. Personligt har jeg lavet nye forretninger ud af mit netværk, men det handler i høj grad også om at pleje de eksisterende kunder, når man møder dem.”
Tom Juul Jensen røber også, at selvom han også deltager i sine netværk for egen vindings skyld, så giver han naturligt mere af sig selv den anden vej, når han bliver kontaktet af en bekendt fra et netværk:
“Det er klart, at hvis der er en, der ringer fra et netværk, har man et ansigt på kontakten med det samme, og det letter dialogen. Det giver en anden tilgængelighed, og så rykker man naturligvis lige lidt hurtigere på opgaven. Ellers er det jo heller ikke sikkert, at han gider at trække for mig i vinden, næste gang vi cykler,” siger Erhvervsdirektøren med et smil i stemmen.
Forskellige netværk for forskellige interesser
Tom Juul Jensen fortæller, at Danske Bank og Realkredit Danmark blandt andet deltager i netværk i Round Table, Rotary, Odense Sport & Event, i flere VL-grupper, Erhvervsklub Fyn, Skydeselskabet i Odense, Ejendomsforeningen Fyn, Byggesocietetet og i Fynsk Erhverv, og ifølge ham afspejler alsidigheden samfundet.
“Vi fandt ud af, at der var stor forskel på, hvilke typer af virksomheder, der deltager i de forskellige netværk. På
cykelnetværket er der for eksempel en hel virksomheder, som vi ikke ser andre steder, men de er med, fordi dét appellerer til dem. Sådan er det også med golfnetværk og nogle af de andre subnetværk, der findes,” siger Tom Juul Jensen og understreger, at netop interessefællesskabet er yderst vigtigt, når man vælger, hvor man skal bruge sine kræfter på at møde nye kunder, samarbejdspartnere – og få ny inspiration til arbejdsdagen.
“Deltagelse i netværk handler i høj grad om at være der personligt og opbygge tillid over tid. De folk, der kommer med i netværksgrupper og bare turer frem med salgstalerne med det samme, de holder ikke så længe,” konstaterer han.
- Business Challenge Fyn
- Detailledernetværket
- Ejerledernetværket
- Netværk for kvindelige vækstejerledere
- Vækstejerledernetværket