Nyheder • 29/11/2024

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

Foto: © BG Burcharth. Lone Kiilstofte Hansen og Marie Bredning

Når man træder ind på BG Burcharths hovedkontor i det nordlige Odense, møder man en moderne virksomhed med et klart grønt fokus og højteknologiske løsninger. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

I dag er virksomheden en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og BG Burcharth arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked.

”Vi er bestemt en rådgivningsvirksomhed. Selvfølgelig handler vi med produkter, men vi rådgiver i høj grad om, hvad der er det rigtige valg, især når kunderne har brug for teknisk specialudstyr. Det er for dyrt at vælge forkert, og det går vi i dybden med sammen med dem,” udtaler marketingchef Lone Kiilstofte Hansen og understreger, at denne tilgang har været en vigtig del af virksomhedens succes i en stadig større global konkurrence.

Vores kunder kræver løsninger, der fungerer i praksis og passer til deres specifikke behov.

“Vores store ekspertise og lange historik gør os i stand til hurtigt at tilpasse vores produkter og ydelser, så vi kan levere præcis det, der skaber værdi for dem. Vi er ISO 14001:2015 miljøcertificeret og 9001:2015 certificeret, hvilket betyder at vi arbejder målrettet med at mindske vores aftryk på miljøet både intern i virksomheden og i vores produktløsninger. Samtidig arbejder vi effektiv for at bevare en høj standard både produkter og service,”forklarer Lone Kiilstofte Hansen videre.

Langsigtede mål er nøglen til succes

”I 2024 fejrer vi, at vi har været i stand til at navigere i den udvikling Danmark har været igennem de seneste 100 år – fra et landbrugssamfund over til et industrisamfund – og siden den globale udvikling. Vores sortiment har konstant forandret sig, og vi har efterhånden bevist, at der er brug for Burcharths specialprodukter,” fortæller salgschef Marie Bredning.

Den helt store forskel er, at BG Burcharth i 1924 handlede lokalt. I dag er de en del af BG Group, hvor der handles globalt med Odense som katalysator. Men det stopper ikke her.

Vi er stadig en ung virksomhed med store ambitioner.

“Vi har et ønske om at blive ved med at være lige så aktuelle de næste 100 år, som vi har været i løbet af de første 100 år. Vi arbejder målrettet på at blive ved med at være den rådgivende samarbejdspartner, som formår at tilpasse sig nye behov,” fortæller salgschef Marie Bredning.

BG Burcharths fokus på rådgivning og grøn omstilling har samtidig åbnet nye markeder, hvilket blandt andet kom til udtryk i leveringen af 600 meter slanger til et CO₂-fangstprojekt for energiselskabet Ørsted – et projekt, der netop blev muligt takket være virksomhedens mangeårige erfaring og rådgivende tilgang.

”Pilotprojektet med Ørsted understreger BG Burcharths ønske om at levere kompetent og brugbar rådgivning. Vi er stolte af projektet, og vi vil hellere end gerne bidrage til at løse samfundsrelevante problemstillinger sammen med andre sværvægtere i dansk industri,” siger Marie Bredning

BG Group og fremtiden for grønne løsninger

Siden fusionen med BG Byggros i 2008 har BG Burcharth fået stærkt rygstød til at udvide sit fokus mod grønne løsninger og fremtidens bymiljø. Fusionen gav virksomheden et solidt bagland og en fælles kultur, der handler om at levere værdifulde løsninger fremfor blot produkter. I dag omfatter BG Group fem specialiserede enheder, der arbejder med alt fra grønne tage og vægge til regnvandshåndtering og ventilation til både boligbyggeri og industribrug.

Det grønne har altid været en del af vores DNA,

“men vi mærker klart, at det i stigende grad tiltaler både vores kunder og kommende medarbejdere,” fortæller Lone Kiilstofte Hansen, der også kan fortælle, at virksomheden samtidig arbejder målrettet på at styrke bæredygtighedsindsatsen internt.

”Vi har taget de første skridt, og det betyder blandt andet, at alle nye firmabiler udskiftes til elbiler, og at vi har fået installeret solceller på virksomhedens tag. Både i forhold til kunderne og til de ansatte skal vi være på forkant med god forretningsskik for at være relevante, og de krav bliver kun større.”

Selvom BG Burcharth kan se tilbage på et århundredes historie, er det vigtigt for dem at sikre, at virksomheden forbliver relevant og attraktiv for kommende generationer.

Med hovedkontor i det nordøstlige Odense tiltrækker virksomheden medarbejdere fra hele Fyn, og der arbejdes aktivt på at skabe en arbejdsplads med høj anciennitet og gode udviklingsmuligheder.

”Vi er en virksomhed med mange erfarne medarbejdere, men vi har også fokus på at få nye kræfter med, som kan bidrage til vores bæredygtige og innovative tilgang. Det tiltaler mange, at vi er en grøn virksomhed, der tør gå nye veje for både vores kunder og medarbejdere,” slutter Lone Kiilstofte Hansen, som understreger, at BG Burcharth arbejder målrettet på at forblive førende i udviklingen af grønne og teknologisk avancerede løsninger, som både skaber værdi for deres kunder og understøtter en bæredygtig fremtid – også i de næste 100 år.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.