Nyheder • 06/05/2024

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

De færreste danskere er i tvivl om, at Damixa er blandt de helt store spillere på markedet, når det kommer til salg af højkvalitets vandhaner og brusearmaturer. Derimod har virksomheden til gengæld været nemmere at overse, hvis man har interesseret sig for e-handel.

Men det bliver der nu lavet om på. På Den Fynske E-handelskonference den 28. maj vil Damixas Brand og Marketing Manager Anna Trojel sætte ord på den rejse, der efter planen skal føre Damixa helt up to date.

”Den kedelige del af historien er, at vi jo ikke har været ret langt fremme digitalt, hvilket i høj grad skyldes, at vi har klaret os godt uden en digital B2B salgsstrategi. Til gengæld har vi erkendt, at der i dag er en lang række gode grunde til, at digitalisering er en rigtig god idé, ikke mindst når det kommer til dokumentation. Vi har også en erkendelse af, at også B2B-kundernes købsrejse i stigende grad er blevet digital,” siger Anna Trojel om den elektroniske udvikling, som Damixa har indledt sammen med e-handelsvirksomheden Hesehus.

Damixas nye digitale satsning er således fokuseret omkring en såkaldt PIM-løsning. Det sikrer blandt andet, at alle produktinformationer er samlet i en fælles central database, så alle billeder, måltegninger, produkttekster og alle andre tænkelige data altid kun findes i en version.

Det har været en meget grundig proces, hvor vi i fællesskab med Hesehus begyndte i Fase 0.

Her sikrede vi os først overblik over alle vores data og hvilke typer af data, vi havde brug for, så vi fremover har det, man kan kalde single source of truth. Det har den indlysende fordel, at vi ikke skal lede efter data hver eneste gang,  at vi bliver kontaktet, hvilket sikrer en langt højere kvalitet af data,” siger Anna Trojel, som også understreger, at PIM-løsningen også danner grundlag for de næste teknologiske skridt.

”Vi vil jo meget hellere bruge vores kloge hoveder til at rådgive kunderne end til at lede efter data fra gang til gang. Når vi har data på plads én gang for alle, får vi også meget bedre mulighed for automatisere en række processer,” konstaterer Anna Trojel, der suppleres af sin kollega, Rasmus Thomsen, der er E-commerce manager i Damixa:

Ved at gøre vores kunder selvservicerende og en del af vores processer automatiske, kan vi spare tid i vores salgsafdelinger.

Den tid skal i stedet bruges på værdiskabende salgsaktiviteter, som nye kunder og kunder med specielle behov,” fortæller Rasmus Thomsen, som er overbevist om, at satsningen åbner for yderligere muligheder.

”Vores ambition og vores mål er ikke kun at lave én e-commerce-løsning. Men at lave en skalérbar e-commerce-løsning, som kan tilpasses flere af vores kernemarkeder, i takt med at vores og deres modenhed udvikles.”

Digital satsning forankret i toppen

Som en virksomhed med godt 90 år på bagen, hvor digitaliseringen ikke hidtil har haft førsteprioritet, har Damixas nye skridt budt på nye arbejdsrutiner for mange af de ansatte på Hvidkærvej. Men ifølge Anna Trojel har projektet været solidt forankret i toppen af virksomheden.

Når man får nye IT-systemer, bliver vi alle sammen rørt på vores ’plejer’, og det gør altid nas.

Så derfor har det været vigtigt, at direktør Henrik Egelund og den øvrige topledelse har haft fokus den forandringsproces, der finder sted, mens folk får værdien af de nye tiltag ind under huden,” fortæller Anna Trojel om projektet, der har krævet en stor samkøringsindsats.

Med en digital satsning følger også en bred organisatorisk satsning.

“Det har derfor været meget vigtigt for os, at det ikke kun var et marketings- og salgsprojekt, men at hele organisationen var klar, blev hørt og leverede input. Det tager tid, men Rom ikke blev bygget på en dag, og det bliver vores e-commerce platform heller ikke. Til gengæld har vi sørget for, at vi nu har et solidt fundament, fordi vi har støvet alle datahylder af og sørget for, at de data, der kommer ud til kunderne, er validerede på kryds og tværs,” fortæller Morten Jakobsen, der er Brand and Content Manager i virksomheden.

”Vi kunne jo ikke købe vores data et enkelt sted. Vi har heldigvis haft en masse vildt dedikerede mennesker, der har taget ejerskab på deres områder for at sikre, at slutproduktet lever op til alle behov, uanset om det drejer sig om kunder eller samarbejdspartnere,” siger Anna Trojel, der har haft ganske konkrete fordele ud af ikke at være first movers:

Vi har aldrig påstået, at vi var først inden for digital evolution, men det har haft den fordel, at vi har kunnet lære af, hvad andre har gjort af erfaringer.

På den måde håber jeg, at vi kan komme lidt tættere på at gøre det rigtigt i første forsøg.”

Fremtidssikring og produktudvikling

I forbindelse med etableringen af PIM-systemet har Damixa, ud over at få ensrettet og konsolideret data, også opnået en række andre fordele, der kan få vidtrækkende konsekvenser for fremtidens muligheder.

”I Danmark sælger vi primært gennem få og store grossister, men i udlandet er det anderledes. Der er det vores forventning, at vi med vores nye løsning får et nyt forretningsben, hvor vi også kan tænke i en direct to consumer-strategi,” siger Anna Trojel, der også peger på en anden oplagt fordel ved den nye digitale løsning:

”En meget stor del af vores kunder skal forholde sig til en stigende mængde af bygningsreglementer. Her bliver det helt klart en gevinst for os, at det altid er let at finde de relevante certifikater, energimærkninger og epd’er, der er brug for.”

Damixas nye IT-system rulles efter planen ud i løbet af 2024, hvor de første kunder i Holland lukkes ind i systemet. Senere vil virksomhedens øvrige markeder følge.

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere. Og ifølge kultursociolog og forfatter, Emilia van Hauen, betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.

Vækstdrivere i de fynske virksomheder

Det går godt i det danske erhvervsliv, selvom nye udfordringer har ramt os. Særlig rekruttering og fastholdelse, digitalisering og automatisering samt den grønne omstilling er tre udfordringer, der vil optage erhvervsledere de kommende år. I dette Whitepaper kan du møde seks fynske erhvervsledere, der har knækket koden til succes og fremtidssikret deres virksomheder

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

Velfungerende teams er nøglen til succes hos Mag Larsen Service

Når de ansatte i den fynske transportvirksomhed Mag Larsen Service er på vejene, er der ofte brug for både de helt store målestokke og de helt små skydelærer. Virksomheden løser alle former for specialtransporter, men står især stærkt inden for eskort til transport af vindmøller til det svenske marked, og den opgave kræver masser af […]

Samarbejde og læring er UR’s sikkerhed for den fornødne arbejdskraft

Universal Robots er på mindre end 20 år gået fra at være en start-up-virksomhed, stiftet af tre studerende på Syddansk Universitet, til at være verdenskendt for avanceret robotteknologi, og i dag beskæftiger virksomheden over 1.000 ansatte på verdensplan. Et centralt element i Universal Robots’ strategi er at have fokus på et sundt og inspirerende miljø […]

Vidt forskellige brancher lærer af hinanden i cykelnetværk

Selvom man er helt grøn på en racercykel og ikke har nogen erfaringer med at ligge i læ bag andre cykelryttere i et felt, kan man sagtens få fuldt udbytte – både fagligt og fysisk – af Fynsk Erhvervs Business Challenge cykelnetværk. Det kan Line Svindt, der er karriererådgiver i Magistrenes A-kasse i Odense, bevidne, […]

Vi skal gøre os fortjent til fremtidens arbejdskraft

Dagsordenerne er mange i virksomhederne - fra grøn omstilling og rapporteringskrav til digitalisering, usikkerhed i leverandørkæderne, manglende efterspørgsel osv. Der er dog ingen tvivl om, at øverst på listen over udfordringer både på kort og længere sigt står manglen på kvalificerede medarbejdere.

Formandens sommerhilsen

Sommerferien nærmer sig, og Fynsk Erhvervs bestyrelsesformand, Henrik Neelmeyer, sender her sin sommerhilsen med ønsket om en rigtig god sommer til det fynske erhvervsliv og anbefalinger til en sommerferie uden for mange afbrydelser.

VELUX strategiske fokus på psykologisk tryghed handler om af høste værdien af øget diversitet og forbedret kreativitet

Med omkring 2.500 ansatte i Danmark, 11.500 medarbejdere globalt samt solide regnskaber med positive resultater år efter år, er vinduesproducenten VELUX en af landets helt store virksomheder. Men selvom tingene har gået godt i lang tid, er der altid plads til forbedring, hvilket bliver understreget af Senior Director HR, Jon Holst-Christensen, der i 2024 har […]