Nyheder • 01/11/2023
20 års optimering kræver et nyt navn
I den vestfynske virksomhed Stentransporten Vissenbjerg har ejer Heine Pedersen siden generationsskiftet for 20 år siden arbejdet så intenst på at føre faderens livsværk til nye højder, at et navneskifte helt bogstaveligt talt lurer i nær fremtid. Virksomheden har i dag så mange varer på hylderne, at navnet slet ikke rækker, og fremtidsudsigterne byder på endnu flere udvidelser.
“Traditionelt drev min far en vognmandsforretning, der fragtede mursten og tagsten på Fyn og til resten af landet. Siden jeg overtog i 2003, har vi udvidet med mange andre byggematerialer, og specielt håndtering af gasbeton og relaterede ydelser blev hurtigt en af vores specialiteter,” konstaterer Heine Pedersen, der med gasbetonen så en niche, hvor virksomheden i dag er blandt landets helt store spillere.
“Vi fandt ud af, at det gav god mening at udvide vores ‘sortiment’ med levering, hvor vi fik større kraner på bilerne. Så kunne vi også sørge for, at gasbetonblokkene blev leveret præcis på det sted og i den rækkefølge, som de skulle bruges. Det krævede ekstrauddannelse af vores folk, der skulle sættes ind i flowet på byggepladserne. Nu kan kunderne spare et led i deres logistik, fordi de ikke skal vente på en kran, der kan flytte blokkene. Og på den måde er vores del af den samlede kage blevet større,” forklarer Heine Pedersen om udvidelserne, der ikke stopper der.
“I dag har vi udvidet forretningen, så vi også har tre store lagerhaller, hvor vi kan opbevare materialer og varer for kunderne. Vi tog udgangspunkt i byggebranchen, men også her har vi valgt at fokusere på en niche for at adskille os fra konkurrenterne. Fordi vi i årevis har håndteret store, porøse gasbetonblokke i ukurante størrelser og har køretøjerne til det, er vi gode til de skæve kunder. Der er faktisk ikke noget, der er for stort, for tungt eller uhåndterligt. Om det er maskiner eller madrasser gør ikke noget, og vi har blandt andet håndteret fem-seks tons tunge transformatorer for leverandørerne til Odense Letbane,” siger Heine Pedersen.
Op i helikopteren med åbne øjne
Virksomhedsejeren blev oprindelig uddannet klejnsmed, fordi han egentlig ikke skulle overtage faderens vognmandsforretning, men sådan blev det, og siden er Heine Pedersen aldrig holdt op med at føje linjer til CV’et.
På trods af at familievirksomheden ikke – endnu – har en bestyrelse, så har Heine Pedersen kastet sig over bestyrelsesuddannelsen målrettet SMV-virksomheder, som hans partnerskab i Fynsk Erhverv giver ham adgang til. Og ved siden af det og den daglige drift har han fundet tid til at udvide horisonten og sin bekendtskabskreds blandt fynske erhvervsledere gennem cykelnetværket Business Challenge.
“Når jeg er gået ind i bestyrelsesuddannelsen, handler det både om, at jeg gerne vil vide, hvilke tanker der skal ligge bag, når man skal sammensætte sin bestyrelse. Jeg vil derudover gerne være klædt endnu bedre på til den bestyrelsespost, jeg selv har i en brancheorganisation. For mig har både det og min deltagelse i Business Challenge været et meget aktivt valg om at få overblik. Og om at søge nye indspark lidt uden for min komfortzone, som jeg kan bruge til at udvide min forretning,” forklarer Heine Pedersen, før han vender tilbage til det forestående navneskifte:
“Vores navn er klart en udfordring. Potentielle kunder kan sagtens få en opfattelse af, at vi er bedst til perlesten og muldjord, og det vil vi gerne ændre på. Men selvfølgelig er vi fuldt opmærksomme på, at 80% af vores omsætning kommer fra trofaste kunder, som vi har haft i årevis – nogle endda i årtier, og den er der ingen planer om at neddrosle,” konstaterer Heine Pedersen.