Nyheder • 06/09/2023

Digitalisering skal gøre dyr og gæster glade i Zoo

Mens oplevelserne i Odense Zoo altid har været selve indbegrebet af den analoge verden, er haven påbegyndt en stor rejse ind i det digitale univers. Ønsket er, at digitalisering og automatisering af processer skal gøre det muligt at hæve dyrevelfærden samtidig med, at gæsterne får bedre oplevelser.

“Grundlæggende handler det i høj grad om, at vi gerne vil bringe medarbejdernes kompetencer i spil på den måde, hvor de giver mest mening. Og da vi samtidig stod over for en udskiftning af vores økonomisystem, var det oplagt at se nærmere på automatisering af alle forretningsprocesserne i vores hverdag,” fortæller direktør Bjarne Klausen, der har brugt IT-virksomheden RelateIT til projektet.

“Vi havde aldrig klaret overgangen selv. Alene økonomisystemet er enhver erhvervsvirksomheds største mareridt at udskifte, men nu er vi efterhånden kommet så langt, at vi begynder selv at kunne arbejde med alle de data, vi trækker ud, og det giver os en masse muligheder, som tidligere ville have været for mandskabstunge,” siger Bjarne Klausen.

Med den nye Power BI-løsning får han og kollegaerne mulighed for at oprette hver deres instrumentpanel, hvor alle relevante data behandles og præsenteres på en måde, der er til at forholde sig til. Og på den måde kan der knyttes forbindelser på kryds og mellem webbestillinger, scanning af et årskort ved indgangen, køb af en is i Safari Lounge, håndtering af indkomne fakturaer og hvad der ellers ville give mening.

“Salgschefens ypperste mål er selvfølgelig at øge omsætningen per gæst, og så er det relevant både at se på opholdstiden i haven, men også på kvaliteten, og det kan vi meget lettere handle på nu,” konstaterer direktøren, der holder tungen lige midt i munden for at holde styr på de mange parametre, der kan skrues på.

“Vi vil gerne have mange besøgende, men vi ved også, at på et tidspunkt knækker kurven, og så sælger vi mindre, fordi folk står i kø, og det giver ikke så gode oplevelser. Vi ved også, at vores årskortholdere er på besøg i kortere tid end andre gæster, og de bruger ikke så mange penge, når de lige skal ned og se, hvad der er sket i tigeranlægget siden sidst. Men ikke desto mindre er vi jo meget glade for, at vi har oplevet så stor en stigning i antallet af årskort, og derfor er det rigtig spændende for os, at vi har fået nogle bedre værktøjer til at øge kundetilfredsheden,” fortæller Bjarne Klausen, der selv med stor entusiasme har kastet sig ud i arbejdet med at beskrive relevante datamodeller.

“Jeg synes, at det er utrolig sjovt, og der er ingen tvivl om, at vi får en meget bedre indsigt i vores muligheder. Alle i Odense Zoo arbejder målrettet på at sikre den bedst mulige dyrevelfærd og på at gøre gæsterne glade. Det kræver selvfølgelig, at vi har en indtjening, og derfor er jeg overbevist om, at det her digitaliseringsprojekt bliver en gevinst, selvom det også er en stor investering.”

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Nordic Greens: Revolutionerer branchen med ny teknologi, AI og bæredygtig produktion

Nordic Greens vil knække koden til flere pressende problematikker, som f.eks. stort ressourceforbrug, ustabile forsyningskæder og stigmatisering om forbruget af pesticider. Nu har ejer og administrerende direktør, Mads Petersen, med sit fokus på nye, digitale systemer og bæredygtighed transformeret hele Nordic Greens produktion og revolutioneret hele branchen.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]

Fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser i fokus

Engagementet var højt og stemningen god ved Viden til Vækst-Konferencen i september på Odense Teater.  Det var også et vigtigt tema, der var på agendaen og havde trukket flere end 200 fynske erhvervsledere til, nemlig fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser. Gik du glip af konferencen? Så kommer her nogle af pointerne: Psykologisk tryghed er en […]

Nyt Whitepaper afslører mod og handlekraft i fynske virksomheder

Det ligger dybt forankret i Fynsk Erhvervs DNA, at vi bidrager til hinandens udvikling og vækst ved at bringe værdifuld viden, erfaringer og kontakter i spil for hinanden på tværs af  virksomheder og ledelser. Det er dette Whitepaper et godt eksempel på.  Her møder du Lars Hedal, Mads Pedersen, Mogens B. Christensen, Michael Søndergaard, Kim Birkerød og Erik Sandberg - alle topchefer i spændende fynske virksomheder, der viser vejen til succes.

De yngste skal sikre fremtiden i tømrerfirma

Foto: Lasse Gade Bonde og Patrick Vangsgaard Christiansen fra Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S på Craft-festival i Middelfart Middelfart: Ligesom i resten af byggebranchen har ledelsen i Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S for længe siden set skriften på væggen: Middelfart-virksomhedens fremtidsudsigter står og falder med evnen til at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Af samme grund […]

Guldtfeldt: Investering i medarbejderne og fællesskaber er en god forretning

Interview med Kim Birkerød, administrerende direktør i Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn Da Kim Birkerød tiltrådte som direktør for otte år siden, var det en målsætning, at Guldfeldt ikke længere udelukkende skulle være et tømrer- og snedkerfirma men derimod Central Danmarks bedste entreprenørfirma. ”For at påbegynde den proces måtte jeg vide, hvordan forretningen fungerede. […]

Egeskov-direktør er blevet klogere på bæredygtig forretningsudvikling

Egeskov Slot har skærpet fokus på dokumentation af bæredygtighedsindsatsen for at leve op til kravene fra kunder og gæster. Og for at være klar til fremtiden har direktøren trådt ind i Fynsk Erhvervs Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.