Nyheder • 12/05/2023

Virkeligheden overgår teorien – gode eksempler og smil på årets Business Lounge 2023

Den bedste sælger du kan få på holdet, er en glad kunde. Det ved de fleste – men hvordan fastholder du organisationens energi og sikrer glade kunder i usikre tider, hvor krig, inflation, energipriser, rentestigninger og mangel på medarbejdere er hverdagskost?

Og kan vi bruge humor til at styrke relationerne i disse tider?

Det var rammen omkring årets Business Lounge i Odense Sommerrevys imponerende revytelt. Godt 100 ledere og beslutningstagere fra det fynske erhvervsliv fik inspiration og en række gode eksempler i dialogen mellem Jan Milling, Milling Hotels, Morten Nielsen, Nordicals og Preben Braagaard, salgscoach og mentaltræner for elitesportsudøvere fra virksomheden Coachers.

Julie Lindegaard, der faciliterede dialogen, var direkte og nysgerrig på, hvad Milling Hotels og Nordicals konkret gør, for at holde gejsten i hverdagen, når forandringens vinde blæser.

Som medejer af 10 hoteller rundt i landet har Jan Milling, Milling Hotels, haft sine udfordringer, ikke mindst under pandemien.  Men med sin altid positive tilgang og 30 års erfaring som selvstændig er det også hans erfaring, at kriser kommer og går, så det handler om at udnytte kriserne til at få lavet alt det, man ikke når til hverdag.  Som han siger: ”Når der er mindst at lave, er der mest travlt”.

Hemmeligheden bag Milling Hotels succes og ikke mindst glade kunder skyldes flere ting, men særlig skal fremhæves hans

  • positive mindset
  • tillid til sit personale,
  • hotellets narrativ ”POMES”, der gennemsyrer hverdagen i alle led. Det står for Pludseligt Opstået Mulighed For Ekstraordinær Service”
  • fokus på ledelse – ikke være en del af driften
  • det strategiske valg at lægge ’canvas-salget’ hos de store bookingportaler
  • SOME-strategi.

Med over 18.000 følgere og et ugentligt opslag har Jan skabt et univers og et følgeskab, der giver ikke bare Jan men hele koncernen Milling Hotels værdifuld synlighed og branding – helt gratis. Jan er en kulturbærer ud over det sædvanlige med et stærkt værdisæt.  Og det skinner igennem i hele organisationen.

Også Morten Nielsen, der er medindehaver af Nordicals Erhverv i Odense, har mange års erfaringer i branchen at trække på.  Han havde også fokus på mange væsentlige forhold, når kriser kommer og går.  Grundlæggende er hans tilgang, at det er sundt med konkurrence og at der er kunder nok derude, de skal bare kontaktes.  Med to ledere (læs indehavere) i virksomheden lagde Morten vægt på:

  • at skabe engagement og tryghed i organisationen gennem deres fysiske tilstedeværelse og udvise ro og undgå panikreaktioner
  • at være godt forberedt og holde kontakt til kunderne, selvom de ikke er klar til at sælge. Hvis de ikke er klar til at sælge, kan det være, at de vil købe?
  • klar kommunikation og motivation, for der skal virkelig arbejdes for resultaterne i en tid med manglende investeringslyst/stabilitet
  • at bruge medarbejdernes kompetencer
  • at være aktiv og bruge sit netværk

Preben Braagaard, der selv har været i forsikrings- og banksektoren og i dag er salgscoach, var begejstret for de to erhvervslederes måde at arbejde med deres organisationer og medarbejdere på.  Han havde nogle klare budskab til alle ledere for at holde gejsten oppe i organisationen og skabe glade kunder:

  • få styr på dig selv og tænk på din udstråling
  • alle kriser rummer muligheder. Gå mod strømmen
  • Det mentale modtræk – du skal modsvare det negative ved at ‘dobble op’
  • Hold på dine medarbejdere – involvér dem: Hvordan løser vi dette? Hvad gør vi her?
  • Vær bevidst om de to mentale cirkler: Nr. 1. er fyldt med frygt og avler negative resultater; Nr. 2 er fyldt med passion og avler positive resultater.
  • Undgå cirkel 1 ved at skabe en mental rutine, hvor man stempler ind i cirkel 2 hver morgen ved at tale positivt til dig selv 5 min., inden du går ud af døren
  • Jo mere man dyrker frygten, jo værre går det
  • Vis energi med gode historier på SOME

Der var virkelig god energi i de tre erhvervslederes oplæg, og det blev ’dobblet op’ af Rune Green, der er ekspert i humor og har igennem 30 år arbejdet med at bruge humoren – ikke som underholdning, men som værktøj i arbejdsmiljøet, i kommunikation og branding. Blandt hans pointer, der i rigt omfang blev underbygget af stærke eksempler fra virkeligheden, var:

  • Humor handler meget om, hvordan budskaber bliver opfattet hos modtageren
  • Humor kan virkelig være den ultimative icebreaker
  • Humor styrker relationer og bidrager til arbejdsglæden
  • En relation styrkes ved at udvise venlighed, imødekommenhed og nærvær
  • Relationer er vigtige for resultaterne
  • Styrk fællesskabet – det skaber god energi og resultater
  • Vær opmærksom på din egen adfærd

Business Loungen emmede af god energi, stort engagement og positivitet.  Der var tale om nogle inspirerende timer med mange flere gode råd og erfaringer, end hvad du har fået her.  Virkeligheden overgår teorien – det viste de mange gode oplæg, eksempler og smil ved dette års Business Lounge.

Kort sagt, du skulle have været der?

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]