Nyheder • 12/05/2023
Virkeligheden overgår teorien – gode eksempler og smil på årets Business Lounge 2023
Den bedste sælger du kan få på holdet, er en glad kunde. Det ved de fleste – men hvordan fastholder du organisationens energi og sikrer glade kunder i usikre tider, hvor krig, inflation, energipriser, rentestigninger og mangel på medarbejdere er hverdagskost?
Og kan vi bruge humor til at styrke relationerne i disse tider?
Det var rammen omkring årets Business Lounge i Odense Sommerrevys imponerende revytelt. Godt 100 ledere og beslutningstagere fra det fynske erhvervsliv fik inspiration og en række gode eksempler i dialogen mellem Jan Milling, Milling Hotels, Morten Nielsen, Nordicals og Preben Braagaard, salgscoach og mentaltræner for elitesportsudøvere fra virksomheden Coachers.
Julie Lindegaard, der faciliterede dialogen, var direkte og nysgerrig på, hvad Milling Hotels og Nordicals konkret gør, for at holde gejsten i hverdagen, når forandringens vinde blæser.
Som medejer af 10 hoteller rundt i landet har Jan Milling, Milling Hotels, haft sine udfordringer, ikke mindst under pandemien. Men med sin altid positive tilgang og 30 års erfaring som selvstændig er det også hans erfaring, at kriser kommer og går, så det handler om at udnytte kriserne til at få lavet alt det, man ikke når til hverdag. Som han siger: ”Når der er mindst at lave, er der mest travlt”.
Hemmeligheden bag Milling Hotels succes og ikke mindst glade kunder skyldes flere ting, men særlig skal fremhæves hans
- positive mindset
- tillid til sit personale,
- hotellets narrativ ”POMES”, der gennemsyrer hverdagen i alle led. Det står for Pludseligt Opstået Mulighed For Ekstraordinær Service”
- fokus på ledelse – ikke være en del af driften
- det strategiske valg at lægge ’canvas-salget’ hos de store bookingportaler
- SOME-strategi.
Med over 18.000 følgere og et ugentligt opslag har Jan skabt et univers og et følgeskab, der giver ikke bare Jan men hele koncernen Milling Hotels værdifuld synlighed og branding – helt gratis. Jan er en kulturbærer ud over det sædvanlige med et stærkt værdisæt. Og det skinner igennem i hele organisationen.
Også Morten Nielsen, der er medindehaver af Nordicals Erhverv i Odense, har mange års erfaringer i branchen at trække på. Han havde også fokus på mange væsentlige forhold, når kriser kommer og går. Grundlæggende er hans tilgang, at det er sundt med konkurrence og at der er kunder nok derude, de skal bare kontaktes. Med to ledere (læs indehavere) i virksomheden lagde Morten vægt på:
- at skabe engagement og tryghed i organisationen gennem deres fysiske tilstedeværelse og udvise ro og undgå panikreaktioner
- at være godt forberedt og holde kontakt til kunderne, selvom de ikke er klar til at sælge. Hvis de ikke er klar til at sælge, kan det være, at de vil købe?
- klar kommunikation og motivation, for der skal virkelig arbejdes for resultaterne i en tid med manglende investeringslyst/stabilitet
- at bruge medarbejdernes kompetencer
- at være aktiv og bruge sit netværk
Preben Braagaard, der selv har været i forsikrings- og banksektoren og i dag er salgscoach, var begejstret for de to erhvervslederes måde at arbejde med deres organisationer og medarbejdere på. Han havde nogle klare budskab til alle ledere for at holde gejsten oppe i organisationen og skabe glade kunder:
- få styr på dig selv og tænk på din udstråling
- alle kriser rummer muligheder. Gå mod strømmen
- Det mentale modtræk – du skal modsvare det negative ved at ‘dobble op’
- Hold på dine medarbejdere – involvér dem: Hvordan løser vi dette? Hvad gør vi her?
- Vær bevidst om de to mentale cirkler: Nr. 1. er fyldt med frygt og avler negative resultater; Nr. 2 er fyldt med passion og avler positive resultater.
- Undgå cirkel 1 ved at skabe en mental rutine, hvor man stempler ind i cirkel 2 hver morgen ved at tale positivt til dig selv 5 min., inden du går ud af døren
- Jo mere man dyrker frygten, jo værre går det
- Vis energi med gode historier på SOME
Der var virkelig god energi i de tre erhvervslederes oplæg, og det blev ’dobblet op’ af Rune Green, der er ekspert i humor og har igennem 30 år arbejdet med at bruge humoren – ikke som underholdning, men som værktøj i arbejdsmiljøet, i kommunikation og branding. Blandt hans pointer, der i rigt omfang blev underbygget af stærke eksempler fra virkeligheden, var:
- Humor handler meget om, hvordan budskaber bliver opfattet hos modtageren
- Humor kan virkelig være den ultimative icebreaker
- Humor styrker relationer og bidrager til arbejdsglæden
- En relation styrkes ved at udvise venlighed, imødekommenhed og nærvær
- Relationer er vigtige for resultaterne
- Styrk fællesskabet – det skaber god energi og resultater
- Vær opmærksom på din egen adfærd
Business Loungen emmede af god energi, stort engagement og positivitet. Der var tale om nogle inspirerende timer med mange flere gode råd og erfaringer, end hvad du har fået her. Virkeligheden overgår teorien – det viste de mange gode oplæg, eksempler og smil ved dette års Business Lounge.
Kort sagt, du skulle have været der?