Nyheder • 11/01/2023

Focus Advokater: Gode HR-værktøjer understøtter forretningen

Foto: Randi Fischer Salomonsen, sagsbehandler i afdelingen for fast ejendom (tv) sammen med Eva Berner, direktør for personale, kultur og forretningsudvikling

Siden april 2022 har Eva Berner haft ansvaret for, at advokatvirksomheden Focus Advokater bevæger sig i den rigtige retning inden for områderne ”mennesker, kultur og virksomhedsudvikling”.

Og med mere end 25 års ledelses- og HR-arbejde på cv’et har Eva Berner masser af erfaring til at understøtte virksomhedens rejse. Én af etaperne på rejsen er digitalisering og optimering af HR-processen, så Eva Berner og hendes kollegaer kan sikre, at deres kræfter bliver brugt rigtigt. I den forbindelse er valget faldet på platformen fra den odenseanske IT-virksomhed HR-ON.

Grundlæggende handler det om, at vi ønsker at dedikere vores kompetencer til de steder, hvor vi skaber mere værdi til gavn for os selv og for kunderne.

“I den forbindelse har det været værdifuldt at tage udgangspunkt i et værktøj, der understøtter vores forretningsudvikling og vores medarbejderes udvikling. Der passer HR-ON godt ind,” siger Eva Berner, der har en række krav, som rækker ud over funktionaliteten i værktøjerne:

”Som advokatkontor har vi meget fokus på opstartsvirksomheder og digitale strategier. Når vores kunder møder os, er det vigtigt, at de ser nogle processer, der understøtter den digitale fortælling. Der skal naturligvis også være helt styr på GDPR-delen, og generelt skal vi sikre et højt niveau af professionalisme, som matcher vores værdier. Og så handler det ikke mindst om, at vi i ledelsen har de rigtige instrumenter til at videreudvikle forretningen og sikre, at vi får mest muligt ud af den talentmasse, som vi har og får i organisationen,” fortæller Eva Berner.

Igennem sin karriere har hun arbejdet med talrige systemer. Derfor kan hun med god ro i maven udpege en lang række specifikke krav som platformen skal understøtte. Hun understreger dog, at ingen systemer kan automatisere alt.

”Helt grundlæggende kan værktøjer aldrig stå alene i HR-processen. Systemerne har ingen enkeltstående værdi, men de kan være med til at sikre, at vi har strukturen på plads. Så kan vi bruge ressourcerne på en god dialog i øjenhøjde med den ansatte og på at udvikle forretningen i øvrigt,” konstaterer Eva Berner.

Funktionaliteten i HR-ONs systemer er delt i to ben. HR-ON Recruit er rettet mod automatisering og optimering af alle led i rekrutteringsfasen. HR-ON Staff tager over fra håndtering af ansættelseskontrakt, MUS-samtaler og andre processer, som kan hjælpe til at understøtte medarbejderudviklingen, når samarbejdet er begyndt.

I begge tilfælde er Eva Berner glad for at arbejde med et fleksibelt og moderne system.  Det tæller i den rigtige retning, at samarbejdet med HR-ON lettes af den fysiske nærhed.

”Jeg har været med på HR-ON fra starten, da jeg sad ved Orifarm. Jeg har også arbejdet med andre ”store” HR-værktøjer og multinationale systemleverandører, men har manglet nogle funktioner. Her har HR-ON systemer hjulpet. Der er en moderne fokus på både arbejdsprocesserne og det strukturelle.  Derudover understøttes den form for værdibaseret ledelse, som vi stræber efter hos Focus Advokater,” siger Eva Berner:

Der er en lang række tekniske funktioner, der hjælper os til at spare tid.

“For eksempel kan vi være flere om at læse ansøgninger og bedømme dem samtidig, så vi hurtigt kan indkalde de mest relevante kandidater. Vi har også tilpasset en række indbyggede moduler, så de understøtter os i vores rejse for at sikre, at vores kommende jurister, sagsbehandlere og medarbejdere i øvrigt får de udviklingsmuligheder, som de og vi ønsker.”

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.