Tips og gode råd • 22/09/2016

Gik du glip af Business Lounge? Så får du her 6 gode råd til, hvordan du undgår en shitstorm

Den 21. september afholdte Fynsk Erhverv Business Lounge på First Grand Hotel i Odense – et arrangement om sociale mediers magt og hvordan man håndtere en mulig shitstorm. Harald Tokerød fra Tokerød Plus og Anders Damgaard fra Kompress leverede en overbevisende præsentation, der gav selv den bedste leder anledning til refleksion. 

Identificer en krise

Seniorrådgiver Anders Damgaard fra PR-bureauet KommPress guidede de deltagende sammen med Strategisk Rådgiver og Adm. direktør, Harald Tokerød, fra Tokerød Plus, i retning af et mind-set, der vil hjælpe virksomheden til at identificere en krise tidligt – og håndtere den korrekt.

Verden er digital

Præmissen er, at verden er blevet digital, og  at den digitale verden overtrumfer den fysiske verden, fordi forbrugerne har taget magten.

Og det er utroligt, så langt man kan komme med høflighed.

Kommunikationen spiller en central rolle for udfaldet af en krise. Der blev derfor fremlagt en række gode råd til,
hvordan man som virksomheden skaber et bolværk mod krise, hvordan man bedst agerer under en krise, og hvad man med fordel kan, når stormen har lagt sig.

Alle kan blive ramt af en shitstorm

Derudover  illustrerede en lang række interessante cases fra biler og bøffer over Brøndby og vaser,  hvordan der både er opstået en shitstorm og en lovestorm – en afværget shitstorm, hvor udfaldet af kunderespons har været positivt.

De vigtigste læringer – de vigtigste råd:

  1. Tænk altid det digitale ind i virksomhedens samlede kriseberedskab
  2. Krisen kan også ramme dig. Det er ikke nødvendigvis din skyld, men det er dig og din virksomhed, der sidder med problemet. Så planlæg, overvåg og forebyg.
    Hvem har overblikket på de sociale medier efter kl. 16 og i weekenden?
  3. Når krisen rammer, så panik ikke. Vær dygtig til at svare, vælg en talsmand for virksomheden og sig det samme hver gang. Det er altid nemmest at holde sig til én historie.
  4. God kundehåndtering. Vær åben, dialogsøgende og generøs. Det er en god idé at være aktiv på alle platforme og altid melde tilbage med et svar. Kender I endnu ikke svaret eller omfanget lige i øjeblikket, kan en respons som “Vi arbejder på sagen”, derved køber du dig tid, og kunden føler sig hørt.
  5. Vær opmærksom på journalistiske tricks og kend dem. Svar ikke på hypoteser og hold dig til fakta.
  6. Vær modtagelig overfor kritik og anmeldelser.

Gå ikke glip af den næste Business Lounge. Sæt kryds i  kalenderen den 22. februar 2017.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer