Tips og gode råd • 22/09/2016

Gik du glip af Business Lounge? Så får du her 6 gode råd til, hvordan du undgår en shitstorm

Den 21. september afholdte Fynsk Erhverv Business Lounge på First Grand Hotel i Odense – et arrangement om sociale mediers magt og hvordan man håndtere en mulig shitstorm. Harald Tokerød fra Tokerød Plus og Anders Damgaard fra Kompress leverede en overbevisende præsentation, der gav selv den bedste leder anledning til refleksion. 

Identificer en krise

Seniorrådgiver Anders Damgaard fra PR-bureauet KommPress guidede de deltagende sammen med Strategisk Rådgiver og Adm. direktør, Harald Tokerød, fra Tokerød Plus, i retning af et mind-set, der vil hjælpe virksomheden til at identificere en krise tidligt – og håndtere den korrekt.

Verden er digital

Præmissen er, at verden er blevet digital, og  at den digitale verden overtrumfer den fysiske verden, fordi forbrugerne har taget magten.

Og det er utroligt, så langt man kan komme med høflighed.

Kommunikationen spiller en central rolle for udfaldet af en krise. Der blev derfor fremlagt en række gode råd til,
hvordan man som virksomheden skaber et bolværk mod krise, hvordan man bedst agerer under en krise, og hvad man med fordel kan, når stormen har lagt sig.

Alle kan blive ramt af en shitstorm

Derudover  illustrerede en lang række interessante cases fra biler og bøffer over Brøndby og vaser,  hvordan der både er opstået en shitstorm og en lovestorm – en afværget shitstorm, hvor udfaldet af kunderespons har været positivt.

De vigtigste læringer – de vigtigste råd:

  1. Tænk altid det digitale ind i virksomhedens samlede kriseberedskab
  2. Krisen kan også ramme dig. Det er ikke nødvendigvis din skyld, men det er dig og din virksomhed, der sidder med problemet. Så planlæg, overvåg og forebyg.
    Hvem har overblikket på de sociale medier efter kl. 16 og i weekenden?
  3. Når krisen rammer, så panik ikke. Vær dygtig til at svare, vælg en talsmand for virksomheden og sig det samme hver gang. Det er altid nemmest at holde sig til én historie.
  4. God kundehåndtering. Vær åben, dialogsøgende og generøs. Det er en god idé at være aktiv på alle platforme og altid melde tilbage med et svar. Kender I endnu ikke svaret eller omfanget lige i øjeblikket, kan en respons som “Vi arbejder på sagen”, derved køber du dig tid, og kunden føler sig hørt.
  5. Vær opmærksom på journalistiske tricks og kend dem. Svar ikke på hypoteser og hold dig til fakta.
  6. Vær modtagelig overfor kritik og anmeldelser.

Gå ikke glip af den næste Business Lounge. Sæt kryds i  kalenderen den 22. februar 2017.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.