Tips og gode råd • 22/09/2016
Gik du glip af Business Lounge? Så får du her 6 gode råd til, hvordan du undgår en shitstorm
Den 21. september afholdte Fynsk Erhverv Business Lounge på First Grand Hotel i Odense – et arrangement om sociale mediers magt og hvordan man håndtere en mulig shitstorm. Harald Tokerød fra Tokerød Plus og Anders Damgaard fra Kompress leverede en overbevisende præsentation, der gav selv den bedste leder anledning til refleksion.
Identificer en krise
Seniorrådgiver Anders Damgaard fra PR-bureauet KommPress guidede de deltagende sammen med Strategisk Rådgiver og Adm. direktør, Harald Tokerød, fra Tokerød Plus, i retning af et mind-set, der vil hjælpe virksomheden til at identificere en krise tidligt – og håndtere den korrekt.
Verden er digital
Præmissen er, at verden er blevet digital, og at den digitale verden overtrumfer den fysiske verden, fordi forbrugerne har taget magten.
Og det er utroligt, så langt man kan komme med høflighed.
Kommunikationen spiller en central rolle for udfaldet af en krise. Der blev derfor fremlagt en række gode råd til,
hvordan man som virksomheden skaber et bolværk mod krise, hvordan man bedst agerer under en krise, og hvad man med fordel kan, når stormen har lagt sig.
Alle kan blive ramt af en shitstorm
Derudover illustrerede en lang række interessante cases fra biler og bøffer over Brøndby og vaser, hvordan der både er opstået en shitstorm og en lovestorm – en afværget shitstorm, hvor udfaldet af kunderespons har været positivt.
De vigtigste læringer – de vigtigste råd:
- Tænk altid det digitale ind i virksomhedens samlede kriseberedskab
- Krisen kan også ramme dig. Det er ikke nødvendigvis din skyld, men det er dig og din virksomhed, der sidder med problemet. Så planlæg, overvåg og forebyg.
Hvem har overblikket på de sociale medier efter kl. 16 og i weekenden? - Når krisen rammer, så panik ikke. Vær dygtig til at svare, vælg en talsmand for virksomheden og sig det samme hver gang. Det er altid nemmest at holde sig til én historie.
- God kundehåndtering. Vær åben, dialogsøgende og generøs. Det er en god idé at være aktiv på alle platforme og altid melde tilbage med et svar. Kender I endnu ikke svaret eller omfanget lige i øjeblikket, kan en respons som “Vi arbejder på sagen”, derved køber du dig tid, og kunden føler sig hørt.
- Vær opmærksom på journalistiske tricks og kend dem. Svar ikke på hypoteser og hold dig til fakta.
- Vær modtagelig overfor kritik og anmeldelser.
Gå ikke glip af den næste Business Lounge. Sæt kryds i kalenderen den 22. februar 2017.