Nyheder • 19/09/2016
Forslag om ny stationsvej i Odense bør undersøges nærmere
Ny stationsvej kan blive en realitet
Byforeningen i Odense har de seneste måneder taget billeder, målt op og tegne kortskitser over, hvordan en ny stationsvej tæt på jernbanesporet i Odense City kunne lade sig gøre. Baggrunden er udsigten til en væsentlig forringet fremkommelighed på Østre Stationsvej i forbindelse med etableringen af letbanetracéet – både under anlægsarbejdet og efter åbning af letbanen.
Den nye stationsvej er tænkt anlagt langs jernbanesporene på strækningen mellem Nørregade og Jarlsberggade til erstatning for den nuværende Østre Stationsvej og er tænkt som en bygade med max. 50 km/t.
Byforeningens formand, Jarl Abrahamsen og sekretær Paul Larsen, mener, at det sagtens vil kunne lade sig gøre at anlægge en vej med ét spor i hver retning hele vejen uden at genere Bane Danmark, og det vil kun kræve ganske lidt mageskifte af arealer.
Ville gavne før, under og efter etableringen af letbanen
Fynsk Erhverv finder forslaget meget spændende og opfordrer Odense Kommune til at få det undersøgt nærmere hurtigst muligt.
Der er behov for at finde en holdbar løsning på denne strækning.
“Vi ser det allerede nu – men også efter anlæg af letbanen er der en klar forventning om, at trafikanterne på denne centrale vejstrækning må påregne betydelige forsinkelser”, fortsætter Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv og henviser til den lavere kapacitet, der vil være på Østre Stationsvej, når letbanetracéer i begge retninger beslaglægger størstedelen af det eksisterende vejareal.
Fordelene ved den nye vej vil være:
– Biltrafik blandes ikke sammen med anlægsarbejder med letbanen på Stationsvejen.
– Kongens Have fredeliggøres og udvides mod nord. (Kun Letbane, busser og måske taxier krydser haven).
– Den eksist. Stationsvej (med mange nye boligbyggerier) fredeliggøres fra Kgs. Have til Fjordsgade.
– Et bedre biltrafikflow øst-vest.
– Et bedre trafikflow nord-syd for letter trafikanter, da den ny Stationsvej passeres niveaufrit via Byens Bro.
Læs mere om forslaget i Fyens Stifttidende her.