Nyheder • 08/09/2021
Servitization kan gøre kunder til partnere
De mange digitale handelsmuligheder, som er opstået i det seneste årti betyder, at mange virksomhedsejere med mellemrum overvejer over, hvilke skridt de kan tage for at udvide deres virksomhed. Det gælder ikke mindst i forhold til, hvordan nye serviceydelser kan gøres til en del af kerneforretningen.
Den 2. september afholdt Fynsk Erhverv derfor sammen med EP Management Consulting & Execution og Beierholm et informationsmøde om Servitization, hvor blandt andre Carsten Christiansen fra Teknologisk Institut kunne fortælle tilhørerne om, hvordan deres virksomheder kan få et lift på rejsen.
“Frem til og med andet kvartal af 2022 tilbyder Industriens Fond at betale et forløb, hvor vi kan hjælpe virksomhederne i op til 80 timer. Hvor langt virksomhederne når afhænger af, hvor mange ressourcer de selv lægger i projektet, men jeg vil godt garantere, at alle bliver klogere,” siger Carsten Christiansen, som er tovholder på projektet, og derfor manden man skal kontakte, hvis man gerne vil høre mere – eller tilmelde sig et forløb for den sags skyld.
Og netop det sidste er allerede sket efter mødet fredag, og Carsten Christensen håber, at mange andre fynske virksomheder melder sig under fanerne:
Vi har virksomheder, som selv kommer med nogle ret konkrete ideer til, hvad de gerne vil, og så kan vi hjælpe dem med at drive processen, hvor vi så at sige tager den gule førertrøje på. Og så har vi andre, hvor projektet handler om at undersøge markedet for forskellige muligheder. Her hjælper vi f.eks. ved at lave markedsundersøgelser, og det kan vi gøre uden at virksomhedens navn fremgår.
Som salgskonsulent for produktion og innovation ved Teknologisk Institut i Taastrup har Carsten Christiansen været med til at rådgive mange forskellige virksomheder, og han er ikke i tvivl om, at Servitization er et begreb, der er kommet for at blive. Det er nemlig langt fra nyt.
“Servitization har eksisteret længe, inden begrebet blev skabt. Blandt andet som leasingaftaler og serviceaftaler, som er med til at fastholde kunderne. Med servitization kan man også komme tættere på kunderne, fordi den løsning, som man tilbyder, rækker meget videre end levering af et produkt, og derfor kan kunderne betragtes som en slags partnere,” konstaterer Carsten Christiansen, der sidder klar til at modtage flere opringninger fra fynske virksomheder, der gerne vil have hjælp til at flytte deres forretning.