Nyheder • 08/09/2021

Servitization kan gøre kunder til partnere

De mange digitale handelsmuligheder, som er opstået i det seneste årti betyder, at mange virksomhedsejere med mellemrum overvejer over, hvilke skridt de kan tage for at udvide deres virksomhed. Det gælder ikke mindst i forhold til, hvordan nye serviceydelser kan gøres til en del af kerneforretningen.

Den 2. september afholdt Fynsk Erhverv derfor sammen med EP Management Consulting & Execution og Beierholm et informationsmøde om Servitization, hvor blandt andre Carsten Christiansen fra Teknologisk Institut kunne fortælle tilhørerne om, hvordan deres virksomheder kan få et lift på rejsen.

“Frem til og med andet kvartal af 2022 tilbyder Industriens Fond at betale et forløb, hvor vi kan hjælpe virksomhederne i op til 80 timer. Hvor langt virksomhederne når afhænger af, hvor mange ressourcer de selv lægger i projektet, men jeg vil godt garantere, at alle bliver klogere,” siger Carsten Christiansen, som er tovholder på projektet, og derfor manden man skal kontakte, hvis man gerne vil høre mere – eller tilmelde sig et forløb for den sags skyld.

Og netop det sidste er allerede sket efter mødet fredag, og Carsten Christensen håber, at mange andre fynske virksomheder melder sig under fanerne:

Vi har virksomheder, som selv kommer med nogle ret konkrete ideer til, hvad de gerne vil, og så kan vi hjælpe dem med at drive processen, hvor vi så at sige tager den gule førertrøje på. Og så har vi andre, hvor projektet handler om at undersøge markedet for forskellige muligheder. Her hjælper vi f.eks. ved at lave markedsundersøgelser, og det kan vi gøre uden at virksomhedens navn fremgår.

Som salgskonsulent for produktion og innovation ved Teknologisk Institut i Taastrup har Carsten Christiansen været med til at rådgive mange forskellige virksomheder, og han er ikke i tvivl om, at Servitization er et begreb, der er kommet for at blive. Det er nemlig langt fra nyt.

“Servitization har eksisteret længe, inden begrebet blev skabt. Blandt andet som leasingaftaler og serviceaftaler, som er med til at fastholde kunderne. Med servitization kan man også komme tættere på kunderne, fordi den løsning, som man tilbyder, rækker meget videre end levering af et produkt, og derfor kan kunderne betragtes som en slags partnere,” konstaterer Carsten Christiansen, der sidder klar til at modtage flere opringninger fra fynske virksomheder, der gerne vil have hjælp til at flytte deres forretning.

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.