Nyheder • 08/09/2021

Servitization kan gøre kunder til partnere

De mange digitale handelsmuligheder, som er opstået i det seneste årti betyder, at mange virksomhedsejere med mellemrum overvejer over, hvilke skridt de kan tage for at udvide deres virksomhed. Det gælder ikke mindst i forhold til, hvordan nye serviceydelser kan gøres til en del af kerneforretningen.

Den 2. september afholdt Fynsk Erhverv derfor sammen med EP Management Consulting & Execution og Beierholm et informationsmøde om Servitization, hvor blandt andre Carsten Christiansen fra Teknologisk Institut kunne fortælle tilhørerne om, hvordan deres virksomheder kan få et lift på rejsen.

“Frem til og med andet kvartal af 2022 tilbyder Industriens Fond at betale et forløb, hvor vi kan hjælpe virksomhederne i op til 80 timer. Hvor langt virksomhederne når afhænger af, hvor mange ressourcer de selv lægger i projektet, men jeg vil godt garantere, at alle bliver klogere,” siger Carsten Christiansen, som er tovholder på projektet, og derfor manden man skal kontakte, hvis man gerne vil høre mere – eller tilmelde sig et forløb for den sags skyld.

Og netop det sidste er allerede sket efter mødet fredag, og Carsten Christensen håber, at mange andre fynske virksomheder melder sig under fanerne:

Vi har virksomheder, som selv kommer med nogle ret konkrete ideer til, hvad de gerne vil, og så kan vi hjælpe dem med at drive processen, hvor vi så at sige tager den gule førertrøje på. Og så har vi andre, hvor projektet handler om at undersøge markedet for forskellige muligheder. Her hjælper vi f.eks. ved at lave markedsundersøgelser, og det kan vi gøre uden at virksomhedens navn fremgår.

Som salgskonsulent for produktion og innovation ved Teknologisk Institut i Taastrup har Carsten Christiansen været med til at rådgive mange forskellige virksomheder, og han er ikke i tvivl om, at Servitization er et begreb, der er kommet for at blive. Det er nemlig langt fra nyt.

“Servitization har eksisteret længe, inden begrebet blev skabt. Blandt andet som leasingaftaler og serviceaftaler, som er med til at fastholde kunderne. Med servitization kan man også komme tættere på kunderne, fordi den løsning, som man tilbyder, rækker meget videre end levering af et produkt, og derfor kan kunderne betragtes som en slags partnere,” konstaterer Carsten Christiansen, der sidder klar til at modtage flere opringninger fra fynske virksomheder, der gerne vil have hjælp til at flytte deres forretning.

Fynske direktører finder nyt ledelsesmæssigt overskud i naturen

Uden dagsordener, mødelokaler og driftsstøj opstod der et andet overblik. Direktører deler erfaringer fra et lederforløb med jordforbindelse.

Fynsk industrivirksomhed skaber løsninger til klimatilpasningsprojekter

I en verden, hvor klimaændringerne bliver mere tydelige for hvert år, og hvor regnvandsmængder, overløb og udledningsgrænser udfordrer den danske infrastruktur, spiller WaterCare i Assens en stadig større rolle. Virksomheden udvikler og producerer plasttanke og brønde til håndtering og rensning af regnvand og spildevand, og løsningerne bliver efterspurgt i takt med, at kommuner, forsyninger og […]

PwC: Fynske ejerledere sætter markant aftryk på landkortet

Fynske ejerledere spiller en afgørende rolle i dansk erhvervsliv – dét blev for alvor slået fast, da PwC ved en velbesøgt landskåring netop har kåret Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels som Årets Ejerleder 2025 og Benny Graff Mortensen fra IFAD TS som modtager af Årets Temapris 2025. Det er første gang, at begge […]

Genbrug og gåpåmod: Direktøren, der samlede stumperne op

Freebee i Nyborg er specialiseret i at genbruge fluorbaserede inorganiske salte til metalindustrien – men det er ikke kemi, der fylder mest hos direktør Jørgen R. Kildegaard. Det er mennesker, løsninger og evnen til at få ting til at ske. Det begyndte i 2006, da Koppers i Nyborg lukkede sin trading-aktivitet. Jørgen R. Kildegaard, der […]

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.