Nyheder • 01/07/2015

Turistbranchens højsæson: fynske tendenser og forventninger

Vejrprognoserne for de kommende uger ser fremragende ud efter en halvkold, grå forsommer. Men hvor meget betyder den slags ydre omstændigheder for den fynske turistbranche? Og hvilke forventninger har branchen til sæsonen 2015, og hvad er tendenserne på markedet for ydelser til turister? Vi har spurgt to fynske eksperter, der begge er optimistiske på både sæsonens og branchens vegne.

Den danske turistbranche omsætter for ca. 75 mia. kroner hvert år. Omtrent halvdelen af det beløb stammer ifølge de danske regioner fra udenlandske turisters forbrug. Siden starthalvfemserne er det stille, men kontinuerligt gået fremad for branchen målt på overnatningstal, men det er den indenlandske turisme, der står for fremgangen, antallet af udenlandske turister er nemlig faldet de senere år.

I 1992 var der 41,7 mio. turistovernatninger i Danmark, i 1997 var der 42,9 mio, i 2003 43,4 mio., i 2011 44,7 mio og i 2014 46,8 mio. overnatninger. Af disse var 23,2 mio. overnatninger fra udenlandske turister sidste år.

I Region Syddanmark har fremgangen været langt mere udtalt; fra 7,3 mio. overnatninger i 1992 til 14 mio. i 2008 og 14,5 mio. i 2014. De udenlandske turister udgjorde sidste år godt halvdelen af disse med 7,3 mio. overnatninger.

Dorte Frandsen, turistchef i Visit Kerteminde, fortæller til Fynsk Erhverv, at sæsonen indtil videre ikke har været så god som de foregående år, men at hun regner med, at hvis det gode vejr holder, kan resten af sæson 2015 lande på ca. samme niveau som de seneste år, der har været gode for branchen.

– Præcis ligesom med rejsebureauerne og med turistbranchen i udlandet, så betyder vejret virkelig meget for os. Det lysner nu i prognoserne, så vi krydser fingre og ser positivt på resten af sæsonen, fortæller hun.

De positive fynske takter er, som i resten af landet, især baseret på en stigning i den indenlandske turisme.

– Mellem 70 og 80 procent af vores gæster er danskere. Vi har mistet udenlandske overnatninger de senere år, men det er vigtigt for mig, at man ikke italesætter den tendens som en katastrofe, for det kan afholde nogle fra at holde ferie i Danmark. Den fynske turistbranche er i vækst, og det er vigtigt at fokusere på det positive i den her branche. Folk vil helst besøge succeserne. Den tyske ferie er for første gang i år rykket frem til august, så det kan i øvrigt være, det kommer til at påvirke årets antal udenlandske besøgende, hvis vejret arter sig i højsommeren. Det får vi at se, fortæller Dorte Frandsen.

Roar Møgelbjerg, som har været turistchef i Nordfyns Kommune i 15 år, er enig.

– Nordfyn er et camping- og et sommerhusområde med 3.200 sommerhuse og fire meget store campingpladser, og sidste år gik vi 19 procent frem på campingsiden. Grunden til det var, at vi havde fantastisk godt vejr både forrige og sidste år, for godt vejr giver forhåndsbookninger til året efter. Når jeg har en rigtig god mavefornemmelse for i år, er det fordi, sidste års gode sæson har givet virkelig mange forhåndsbookninger – langt flere end normalt, så selv i en helt utroligt vejrafhængig branche som vores, kommer den her sæson helt sikkert ikke til at blive direkte dårlig – om regnen så står ned de næste tre måneder, siger han.  

Samvær, interesser og geografi
Visit Kertemindes turistchef har noteret sig en række markante ændringer i ferievanerne hos både de danske og de udenlandske turister.

– Folk tager på kortere ferier i dag, men har til gengæld flere af dem om året. Den lange daseferie er blevet sjælden. Nu tager man hellere et par dage afsted ad gangen. Det betyder, at vi har udvidet vores højsæson til at strække sig over en længere periode, fortæller Dorte Frandsen, der mener, det er vores daglige livsstil, der har ændret måden, vi holder vores ferier på:

– Vi har meget travlt i dag, og vi er ‘på’ hele tiden igennem vores telefoner, tablets og computere, så når vi holder fri, vil vi tilbage til samværet med vores nærmeste. Og så vil vi have kvalitetstid hele ferien igennem, hvilket betyder, at der skal være rigeligt med afslapning, tid til samvær og nærvær, også gerne krydret med muligheden for at besøge events, attraktioner og begivenheder, der kan akkommodere ens særlige interesser, og først derefter ser vi på geografien. Den tendens har vi gjort os umage med at imødekomme i Danmark og på Fyn, så vores gæster får det, de rejser efter.

Ifølge Roar Møgelbjerg er en anden, ny tendens, at folks feriebeslutninger sker mere impulsivt.

– Førhen planlagde folk deres ferier meget lang tid i forvejen. Sådan er det ikke mere. Det er hurtigere beslutninger, der afgør ferievalget i dag, ferierne er kortere, og der er flere af dem, siger han.

‘Special interests’
Moderne turister er med andre ord blevet mere krævende, men det er faktisk gode nyheder for turistbranchen, fordi det åbner op for en langt bredere indsats, der inkluderer flere slags markedsaktører.

– Mange turister vil i dag have unikke og individualiserede oplevelser. Temaer er en virkelig effektiv måde at tilbyde disse specialiserede oplevelser på. Turistbranchen skal indrette sig efter ‘special interests’, og det gør den også. Som et eksempel har vi på Fyn stor succes med ølrejser rundt til de fynske mikrobryggerier, som vi har flere af per kvadratkilometer end noget andet sted i Danmark. Det er et eksempel, som virkelig understreger de specifikt danske og fynske fordele; vi har en fantastisk natur, vi har meget kort til vandet og gode strande, vi har gode, lokale råvarer, som vi dyrker og gør noget ud af, og vi har et virkelig godt samarbejde blandt turistsektorens forskellige aktører, fortæller Dorte Frandsen og tilføjer:

– Temaer kan være alt lige fra vandreture, lystfiskeri – som er markant billigere i Danmark end i Norge og Sverige – sejladser, kulinariske specialiteter og andet. Det vigtige er, at der er tænkt på den enkeltes behov og ønsker fremfor en standardoplevelse.

Roar Møgelbjerg er enig.

– Man går efter oplevelserne i dag. Den moderne turist vil ikke bare have fred og ro som i gamle dage. Man ligger ikke på den samme strand i tre uger. Derfor skal vi også hele tiden have nogle gode produkter, som passer til det segment, man ønsker at tiltrække, siger han.

Danmark er for småt til ikke at samarbejde
Turistsektoren adskiller sig fra mange andre brancher ved, at sektorens forskellige aktører vitterligt er samarbejdspartnere i langt højere grad end konkurrenter.

– Danmark er et geografisk meget lille land, men det er til vores fordel. Turister skal ikke køre særligt langt for at nå hen til en ny seværdighed, en anden restaurant, en anden by eller nogen af de mange andre ting, Danmark har at byde på. Derfor er vi også nødt til samarbejde og skabe værdi for hinanden. En succes i Ribe eller København smitter af på hele branchen – større er Danmark heller ikke, fortæller Dorte Frandsen, der har mange eksempler på samarbejdet i praksis:

Vi har gensidige samarbejdsaftaler mellem turistattraktionerne på Fyn, og vi er fuldstændig klar over, at vi ikke er i intern konkurrence.

– Mange udlændinge, særligt amerikanere, er meget fascinerede af vores vikingefortid, så det ville være dumt, hvis vi ikke i Kerteminde, hvor vi har Vikingemuseet Ladby, samarbejdede med Roskilde, Ribe og andre steder, som også har vikingeattraktioner, for på den måde at gøre en fælles indsats for Danmarks ‘vikingebrand’. I Kerteminde tilbyder vi oplevelser under koncepter som ‘Gastronomi i bevægelse’, ‘I Vikingernes Fodspor’, ‘Mød den uovertrufne natur’ og ‘Lystfiskeri de luxe’ – og vi har i den forbindelse et rigtig godt samarbejde med vores dygtige kollegaer på tværs af landet.  Man kan ikke tænke i afgrænset geografi i den danske turistbranche, vi er allesammen i samme båd, og vi får langt mere ud af at samarbejde end at tænke på de andre som konkurrenter. Det er vi heldigvis også rigtigt gode til.

Roar Møgelbjerg tilføjer:

– Vi har gensidige samarbejdsaftaler mellem turistattraktionerne på Fyn, og vi er fuldstændig klar over, at vi ikke er i intern konkurrence. Hvis bare vi får turisterne til øen, så skal de nok køre rundt og besøge os allesammen. Vi markedsfører os af samme grund også samlet i udlandet, på messer og andre steder, siger han.

– Når vejret arter sig, er der nærmest ingen steder i verden, hvor det er bedre at holde ferie end i Danmark. Det skal vi huske på, slutter Dorte Frandsen.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer