Nyheder • 23/12/2020
Årets Ejerleder: Prisen går til alle de ansatte
Da revisions- og rådgivningsvirksomheden PwC i december kårede Årets Ejerledere 2020, blev Johnny Albertsen & Henning Jørgensen fra Gartneriet Rosborg A/S råbt op, da der skulle sættes navn på vinderen i Region Fyn.
Men spørger man Johnny Albertsen, så skulle navnene på alle virksomhedens ansatte have været på sedlen, for på gartneriet løftes der i flok, og det er sammen med betydelige investeringer i ultramoderne teknologi en væsentlig del af forklaringen på, at Gartneriet Rosborg A/S har vendt en truende udvikling til succes.
”Jeg er superstolt over, at vi er blevet kåret i ”Årets Ejerledere”. Det er mennesker, der skaber en virksomhed, og derfor er passende, at det erEjerledere i flertal. For ud over Henning Jørgensen og mig, er der 22 medejere i virksomheden, og alle de 150 ansatte i øvrigt har også en stor andel i vores succes. Vi kalder vores tre selskaber for Team Rosborg, og det er det team, der har skabt vores succes,” siger Johnny Albertsen, som har siddet i direktørstolen siden 2006 og i 2013 blev han også medejer, da han sammen med produktionschef Henning Jørgensen og 22 ansatte købte virksomheden som et dødsbo.
”Vi får prisen, fordi vi har gjort så mange gode ting over en årrække, og jeg synes faktisk, at vi har fortjent den. De seneste 6 år har vi investeret 140 millioner i produktion af krydderurter, og samtidig har vi vækstet forretningen betydeligt, fordi vi har formodet at udvikle os og skabe innovation.” siger Johnny Albertsen, der igen slår fast, at det har været et projekt, som er løftet i fællesskab.
”Det er en helt anden virksomhed i dag, og det er det fordi vores medarbejdere er så dygtige. Tidligere var det en blomstervirksomhed, hvor vi klarede alting i hånden, og i dag har vi en fuldautomatiseret fødevarevirksomhed, hvor krydderurterne slet ikke bliver rørt af menneskehænder i produktionen. Medarbejderne har været dygtige til at omstille sig og fylde viden på, og det er den viden, vi får glæde af i dag,” fortæller Johnny Albertsen.
Hurtig omstilling i krisetider
Da coronapandemien ramte, blev blomsterdelen af Gartneriet Rosborg A/S sendt til tælling fra den ene dag til den anden, hvor de store eksportmarkeder lukkede og 99 procent af eksporten forsvandt. Ifølge Johnny Albertsen gav første nedlukning et tab på 700.000 om ugen, men i sidste ende vælger direktøren at se på de lyse sider af sagen:
”Vi bliver også mere kreative og bedre til at tænke ud af boksen, når vi kommer igennem sådan en tid. Det handler grundlæggende om at styrke de ting, vi er gode til og om komme af med noget af det, vi ikke er bedst til, og det kan vi klare, fordi vores medarbejdere er så dygtige,” fortæller direktøren, der også priser sig lykkelig for, at investeringerne var godt i gang, da krisen kom.
”Vi har i dag en omsætning på over 100 millioner, og forretningen med krydderurterne er vokset, så vi nu har over 46 forskellige økologiske varianter. De danske forbrugere går meget op i høj fødevaresikkerhed, ordnede forhold, økologi, kvalitet og selvfølgelig god smag, og sammen med vores investeringer i automationsløsninger, betyder det, at vi står rigtig godt på det danske marked,” siger Johnny Albertsen, som også slår fast, at virksomhedens placering i Bellinge er essentiel i forhold til at levere friske varer.
Det gælder ikke mindst omkring jul og nytår, hvor der leveres op mod 1.200.000 krydderurter om ugen mod 500.000 normalt.
”Vi bor nærmest lige ud til motorvejen midt i Danmark, og det betyder, at vi kan levere til hele landet inden for få timer. De sidste leveringer tikker ind kl. 15 om eftermiddagen, og det passer med, at vi kan sikre, at krydderurterne står i butikkerne næste morgen. Det giver en stærk konkurrenceevne,” lyder det fra direktøren, før han kommer med den afsluttende tilføjelse:
”Og så er jeg stolt over at være fynbo. Det må du gerne skrive,” lyder det med et smil.