Nyheder • 20/11/2020

Vinder af Tietgenprisen følger oldefars motto

“Man skal gøre noget!”

Sådan lød mottoet, da N.J. Haustrup i 1914 grundlagde Haustrups Fabriker, og det inspirerer stadig i 2020 i virksomheden som i dag hedder Plus Pack og drives af 4. generation af Haustrup-familien, Camilla Haustrup Hermansen og hendes bror, Anders Top Haustrup.

Og det motto er en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor Camilla Haustrup Hermansen onsdag den 18. november modtog Tietgenprisen 2020.

I sin insisteren på at gøre noget, står Camilla Haustrup Hermansen i dag i spidsen for adskillige regerings- og branche fora, der alle har bæredygtighed som omdrejningspunkt, netop for at være der, hvor hun og Plus Pack kan være med til at sætte den rette kurs.

“Jeg er utrolig stolt over at have modtaget prisen som en anerkendelse for den kæmpe indsats, som jeg og alle mine kollegaer gør hver eneste dag i Plus Pack for at levere reelt bæredygtige emballageløsninger uden CO2-aftryk. Det er i hvert fald vores ambition, og den agter vi at levere på,” sagde Camilla Haustrup Hermansen efter prisoverrækkelsen.

Viden forpligter

Ifølge Camilla Haustrup Hermansen kræver det øget indsigt og transparens i måden, affald håndteres på i dag, hvis den globale plastforurening skal stoppes, og så kræver det ikke mindst, at der sat nye og bedre affaldssystemer op, som kan sikre, at affald i stedet bliver betragtet som ressourcer. Og de ændringer står hun gerne på mål for at gennemføre alle de steder, hun kan.

“Viden forpligter og som specialister indenfor emballage til fødevarer, vil vi altid gerne bidrage med vores viden, så vi sikrer at beslutningerne bliver truffet på det rigtige, oplyste grundlag,” siger Camilla Haustrup Hermansen.

“Vi arbejder meget med faktadeling, og det betyder for eksempel, at vi har lavet en emballageskole, hvor vi deler og træner vores viden om design, materialer og genanvendelse. Vi arbejder også tæt sammen med vores konkurrenter i diverse udviklingsfora for at afklare, hvordan vi sammen kan skalere de gode løsninger,” siger Plus Pack-direktøren.

“Klimakrisen er en ressourcekrise. Europa er et ressourcefattigt kontinent og jo mere af affaldet, der kan genanvendes, jo bedre er det for os alle sammen. Lige nu er en af udfordringerne, at ny plast er billigere end genbrugsplast, så det er også nødvendigt at få kunderne med, når vi løbende designer og udvikler nye løsninger” forklarer Camilla Haustrup Hermansen.

Hendes og Plus Packs åbenlyse engagement har gjort, at hun sidste år blev udpeget formand for regeringens Klimapartnerskab for affald, vand og cirkulær økonomi, ligesom hun deltager i styregruppen for det europæiske samarbejde European Plastics Pact 2020.

“Det tager selvfølgelig noget tid, som jeg kunne have brugt i Plus Pack, men vi ser det som en investering i fremtiden, og vi synes også, at det er vigtigt, at mindre og mellemstore virksomheder har en stemme i disse sammenhænge,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen med henvisning til, at de øvrige 12 formænd i regeringens Klimapartnerskaber blandt andet tæller topcheferne fra virksomheder som Ørsted, Novo Nordisk, A.P. Møller – Mærsk og Grundfos.

Økonomi og miljøhensyn hænger sammen

Plus Pack har som virksomhed også valgt at dedikere sig til Verdensmål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion, og Camilla Haustrup Hermansen lægger ikke skjul på, at Plus Packs fremtid i høj grad afhænger af, hvor godt virksomheden lykkes med at målsætningen, hvilket også blev belyst i begrundelsen til prisuddelingen:

“I viser som virksomhed, hvordan FN’s verdensmål og vores verden med private virksomheder der skal skabe indtjening, ikke er hinandens modsætninger, men i virkeligheden kan blive hinandens forudsætninger. I har lagt en plan, hvor I ikke tjener penge på trods af FN’s verdensmål, men fremadrettet måske på grund af disse,” lød det fra Tietgen-formand Peter Zink, og det bekræfter Camilla Haustrup Hermansen.

“Da vi lavede strategien, handlede det også om, at vi gerne ville løfte os som virksomhed, og vi følger op på vores resultater og sammenholder dem i forhold til konkrete udvalgte delmål under Verdensmål 12 ligesom vi følger op på alle vores andre forretningsmæssige KPI’er. Internt i virksomheden har dette arbejde givet en masse energi. Alle medarbejdere har bidraget med helt konkrete input på, hvordan vi eksempelvis kan reducere energiforbruget, så vi løbende kan reducere vores CO2-udledninger gennem både adfærdsændringer og investeringer,” fortæller Plus Pack-direktøren.

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]