Nyheder • 22/01/2013

3. spor er nødvendigt nu!

Fynsk Erhverv har foretaget en lynundersøgelse blandt medlemsvirksomhederne om betydningen af et 3. motorvejsspor på E20 mellem Middelfart og Odense. Og erhvervslivet er ikke i tvivl. Alle respondenter svarede således uden undtagelse, at et 3. spor vil have betydning for deres virksomhed.

Som de største gevinster ved et 3. spor peges på ’øget produktivitet’ og ’øget vækst’ samt ’bedre vilkår for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere’. Og står det til de fynske virksomheder, skal det 3. motorvejsspor finansieres over skatten, da eksempelvis roadpricing vil forringe konkurrenceevnen og forårsage tab af markedsandele.

Se den fulde undersøgelse her

”Der er ingen tvivl om, at trængslen på den fynske motorvej bremser væksten og investeringslysten i de fynske virksomheder. Enhver moderne virksomhed uanset branche er ramt – enten på produktiviteten i form af tabt arbejdstid og forsinkede leverancer eller de oplever store udfordringer med at kunne tiltrække og fastholde nøglemedarbejdere i virksomhederne. Derfor må vi kraftigt appellere til partierne bag trafikforliget om at finde midlerne til den fynske motorvej nu.

Vi kan garantere øget vækst, stigende produktivitet, flereinvesteringer og øget beskæftigelse i de fynske virksomheder – Er det ikke det, regeringen efterlyser?”

Jens Hempel-Hansen
Formand i Fynsk Erhverv
og adm. direktør i H.J. Hansen Genvinding

 

 

”Det 3. motorvejsspor hen over Fyn er nødvendigt for at undgå trafikalt sammenbrud på Fyn. Transportbranchen og deres kunder plages hver eneste dag af forsinkelser som følge af kødannelser forårsaget at tæt trafik og mange ulykker på den fynske motorvej. Regeringen og Folketinget har det fulde ansvar for at hovedfærdselsåren på tværs af Danmark bliver gearet til at rumme den stærkt stigende trafik, og der kan ikke herske tvivl om at udvidelsen af den fynske motorvej skal have højeste prioritet”

Søren Nielsen
Direktør i Blue Water Shipping og formand for Fynske Speditører

 

 

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.