Nyheder • 15/08/2024

Velfungerende teams er nøglen til succes hos Mag Larsen Service

Når de ansatte i den fynske transportvirksomhed Mag Larsen Service er på vejene, er der ofte brug for både de helt store målestokke og de helt små skydelærer. Virksomheden løser alle former for specialtransporter, men står især stærkt inden for eskort til transport af vindmøller til det svenske marked, og den opgave kræver masser af forberedelse og specialkundskab:

”Vores primære niche er at gøre vejene klar til at flytte møllekomponenterne til vindmølleparker, og det kræver en masse forberedelser, så alt er sikkert for Hr. og Fru Svensson i trafikken, men bestemt også for chaufførerne, og det er det, som vores folk kan. De har selv kørt som chauffører, så de ved, hvordan det er at køre med tunge transporter, og de kan håndtere det, når der kun er få centimeter at give af ved transporten af de 80-85 meter lange vinger,” fortæller Marlene Stenholt, der driver virksomheden sammen med sin mand, Lars E. Larsen.

De svenske opgaver kræver massive forberedelser, og her er virksomhedens specialister på vejene længe før vindmøllevingerne overhovedet nærmer sig, så alt klapper, når det skal.

“Vores folk holder styr på alt, og intet overlades til tilfældighederne, og vi har uddannet nogle særlige RM’er, Road Managers, der har det overordnede, samlende ansvar i felten. De sørger for, at alle er sat ind i ruter og sikkerhed, og de sikrer, at de, der skal køre sammen, også taler samme sprog. De har tjek på, hvis der er steder, hvor der skal køres mod trafikken, hvis lasten skal sænkes for at kunne passere, og mange, mange andre ting. Når møllekomponenterne er lastet på lastbilerne, kører vores folk ledsagebilerne foran og bagved hver eneste transport frem til indgangen til vindmølleparken, hvor de afslutter deres del af opgaven,” fortæller Marlene Stenholt og røber, at en af RM’ernes vigtigste pligter netop testes i finalen:

”Det er supervigtigt, at der er sørget for et sted chaufførerne kan sove, komme i bad og have adgang til et tekøkken og andre nødvendige faciliteter, så de kan få noget at spise. De har kørt hele natten, og vi ved, at det er lige præcis den slags tiltag, der gør, at vi kan holde på vores folk på sigt,” konstaterer Marlene Stenholt, der fortsætter:

Jo bedre de har det, jo længere kan vi holde på dem.

Gode forhold sikrer kernerressourcerne

Virksomheden har i øjeblikket kun Lars E. Larsen og Marlene Stenholt som faste ansatte, men med 50 faste freelancere og yderligere 100 at trække på, når opgaverne kræver det, har ægteparret masser af personalepleje at forholde sig til, og her er virksomhedens Road Managers kun et af de succesfulde tiltag.

Vi har fundet ud af, at jo lettere, vi gør arbejdet for vores samarbejdspartnere, jo bedre fungerer det for os selv.

“Der er for eksempel en del af vognmændene, der ikke er særligt interesserede i IT, og dem skriver jeg til en gang om ugen med specifikationer for, hvad de skal sende os fakturaer for. Så kan de få penge for det, de laver, og mit arbejde med at holde styr på regnskabet bliver også lettere,” siger Marlene Stenholt, der også med succes bruger virksomhedens RM’ere som kontorets repræsentanter i socialt øjemed:

”Vi kan jo ikke være alle steder, så de er vores øjne i marken, og en gang i mellem tager RM’eren ud og finder et sted, hvor hele holdet på opgaven kan få noget at spise og drikke. Det er godt for fællesskabet. Chaufførerne er væk hjemmefra i månedsvis, og når de skal køre tre-fire måneders intens natkørsel, hvor de virkelig er på, kan de selvfølgelig godt blive irriterede på hinanden ind i mellem. Det gør vi meget ud af at komme i forkøbet, så vi kan holde på vores folk,” fortæller hun videre.

Mag Larsen Service har aktuelt fire igangværende projekter, der hver især kræver op mod 20 chauffører, og derfor har indsatsen for at holde medarbejdertilfredsheden i top også høj strategisk betydning for fremtiden.

”Vindmølleparkerne i Sverige hænger meget på puljer, og der har 2024 ikke været så voldsomt, men i 2025 bliver der igen frigjort en del, og vi ser ind i et rigtig travlt år. Men vi har dem, vi skal bruge, og vi får masser af opmærksomhed via de vognmænd, som vi bruger, så vi behøver ikke at søge efter nogen, når vi får opgaverne ind,” konstaterer Marlene Stenholt, der sætter stor pris på den trofasthed, som hun møder blandt vognmændene.

”Vi spiller selvfølgelig altid med åbne kort, så vi fortæller dem med det samme, når vi ved, at vi ikke har noget i nogle måneder. Når vi så ringer til dem igen, smider de altid alt, de har i hænderne.”

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.