Nyheder • 01/08/2022

Plus Pack er ikke bange for at påtage sig ansvar

… og er klar til at gå en bæredygtig fremtid i møde.

”Som virksomhed er det vigtigt for os at sikre, at vi er relevante for vores kunder, slutbrugere og samarbejdspartnere – ikke kun på kort sigt, men også på lang sigt,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen, viceadministrerende direktør og medejer i Plus Pack og formand for DI Produktion.

Den grønne omstilling står højt på dagsordenen i de fleste virksomheder i dag – og med god grund. Men for Odense-baserede Plus Pack er det flere år siden, at de gik ind i kampen for en bæredygtig udvikling. Plus Pack, som producerer emballage til opbevaring af fødevarer, valgte at sætte alt ind på en grøn omlægning efter lanceringen af FN’s verdensmål i 2015.

En beslutning, som resulterede i en ambitiøs og langsigtet forretningsstrategi om, at Plus Pack skal levere 100 procent genanvendelige emballageløsninger uden CO2-aftryk i 2030. Og som cementerede Plus Pack som en førende virksomhed inden for den grønne omstilling i emballageindustrien.

ANSVARLIGHED KAN SPORES I PLUS PACKS DNA

Selvom FN’s verdensmål blev startskuddet til Plus Packs langsigtede strategi, kan man spore ansvarstagen helt tilbage til virksomhedens grundlæggelse i 1914 og mottoet: man skal gøre noget.

”Virksomheden blev grundlagt under 1. verdenskrig. Siden da har vi set 3-4 store bæredygtighedsbølger. Den seneste lige inden finanskrisen ramte i 2008. Under den forsvandt kravene fra markedet, men det er tydeligt, at kravene ikke forsvinder denne gang,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

Som emballageleverandør til fødevareindustrien er det Plus Packs vigtigste opgave at beskytte mad og mindske madspild. Og tager man i betragtning, at en tredjedel af al mad i verden i dag går til spilde, er det et vigtigt skridt for at nedsætte CO2-udledningerne. Desto mere mening giver det også for Plus Pack at sikre, at de leverer emballage af genanvendeligt materiale.

Kombineret med Plus Packs stærke fokus på ansvarlighed var det derfor naturligt at indarbejde verdensmålene – særligt verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion – i virksomhedens strategi.

SYSTEMET ER AFGØRENDE FOR DEN GRØNNE OMSTILLING
Den grønne omstilling er en kompleks problemstilling, som kun vil lykkes fuldt ud sammen med store strukturelle ændringer – både internationalt og nationalt. Noget Plus Pack også har skulle tage højde for som virksomhed. For som en del af en af de mest komplekse industrier, nemlig fødevareindustrien, skal Plus Pack ikke alene tage højde for deres egen produktion. De skal også tage stilling til konteksten i de lande, som de sælger emballage til.

Det vigtigste for den bæredygtige dagsorden er, at man forstår det system, som man allerede er en del af.

“Én enkelt virksomhed kan godt beslutte at lave isolerede bæredygtighedstiltag, men det flytter ikke altid meget i forhold til at sikre bæredygtig udvikling i verden. Og især ikke, når det kommer til emballage, hvor genanvendelse f.eks. er afhængig af et lokalt og effektivt affaldshåndteringssystem. Derfor skal vi altid se på den konkrete kontekst, som vores emballageløsninger indgår i, for der kan være meget store forskelle internationalt,” uddyber Camilla Haustrup Hermansen.

HÅRDT ARBEJDE BÆRER FRUGT
Den grønne omstilling er ikke kun til fordel for miljøet. For virksomheder er der også rigtig store fordele at hente ved at gå tidligt og proaktivt ind i arbejdet. Særligt når det kommer til rekruttering. Hvorfor? Fordi den yngre del af arbejdsstyrken vil vælge virksomheder fra, hvis de ikke har en vision og et formål.

For de små og mellemstore virksomheder er der mange fordele ved at komme godt i gang med den grønne omstilling og dokumentere det gode arbejde, som man laver.

“Man kan rekruttere dygtige medarbejdere, og man kan bevise over for ens kunder og markedet, at man er en attraktiv samarbejdspartner. Og så kan man i øvrigt levere den fornødne miljø- og klimadokumentation om sine produkter til kunder, leverandører og myndigheder, hvilket der utvivlsomt kun vil komme større krav til i fremtiden,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

For både Camilla Haustrup Hermansen og Plus Pack er det derfor soleklart, at man skal tage det bæredygtige arbejde seriøst, hvis man ønsker at lede en ansvarlig forretning, som er rustet til at imødekomme fremtidens krav.

FÅ HUL PÅ PLANLÆGNINGEN VED AT SE PÅ ENKELTELEMENTERNE
Der er ingen tvivl om, at det kan føles som en mundfuld at kaste sig ud i den grønne omstilling. Men her opfordrer Camilla Haustrup Hermansen alligevel erhvervsledere til at have modet til at springe ud i det og gå ind i den bæredygtige dagsorden med en nysgerrig og undersøgende tilgang.

Mange virksomheder tøver med at gå ind i den grønne omstilling, fordi de er usikre på, hvor de skal starte. Her ville mit råd være at tegne en fremtidslineal med årstal på f.eks. frem til 2030.

“Se på, hvad der kommer af lovgivning og plot det ind i tidslinjen. Derefter se på, hvilke krav der kunne komme fra markedet og internt fra medarbejdere. Spørg dine kunder og dine medarbejdere om, hvad de ser, at der kan komme. De har helt sikkert mange gode inputs og råd – det handler om at lave en overordnet plan, et roadmap, og så bryde planen ned til nogle mindre dele og sikre, at ejerskabet af enkeltelementerne ligger ude i organisationen,” siger Camilla Haustrup Hermansen.

BÆREDYGTIGHED BLIVER ET KONKURRENCEPARAMETER I FREMTIDEN
I Plus Pack har man ikke skyggen af tvivl om, at den bæredygtige dagsorden er kommet for at blive. Og selvom det kan virke skræmmende som erhvervsleder og virksomhed at gå ind i en transformation, som man ikke har fuld kontrol og sigtbarhed over, anbefaler Camilla Haustrup Hermansen på det kraftigste andre erhvervsledere til at gå i den retning. Bæredygtighed vil nemlig komme til at spille en afgørende rolle i fremtiden.

”Jeg ville stille mig selv spørgsmålet: ’Vil jeg gerne selv sætte gang i bevægelsen i min virksomhed og være forberedt, når kravene kommer? Eller vil jeg vente på, at jeg bliver forceret ind i det f.eks. ved regulering af markedet?’ For kravene til bæredygtighed kommer kun til at blive større og større – og hvis man ikke gør noget, så tror jeg ikke på, at man som virksomhed kan overleve på sigt,” afslutter Camilla Haustrup Hermansen.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]