Nyheder • 01/08/2022

Plus Pack er ikke bange for at påtage sig ansvar

Copyright: Ritzau Scanpix

… og er klar til at gå en bæredygtig fremtid i møde.

”Som virksomhed er det vigtigt for os at sikre, at vi er relevante for vores kunder, slutbrugere og samarbejdspartnere – ikke kun på kort sigt, men også på lang sigt,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen, viceadministrerende direktør og medejer i Plus Pack og formand for DI Produktion.

Den grønne omstilling står højt på dagsordenen i de fleste virksomheder i dag – og med god grund. Men for Odense-baserede Plus Pack er det flere år siden, at de gik ind i kampen for en bæredygtig udvikling. Plus Pack, som producerer emballage til opbevaring af fødevarer, valgte at sætte alt ind på en grøn omlægning efter lanceringen af FN’s verdensmål i 2015.

En beslutning, som resulterede i en ambitiøs og langsigtet forretningsstrategi om, at Plus Pack skal levere 100 procent genanvendelige emballageløsninger uden CO2-aftryk i 2030. Og som cementerede Plus Pack som en førende virksomhed inden for den grønne omstilling i emballageindustrien.

ANSVARLIGHED KAN SPORES I PLUS PACKS DNA

Selvom FN’s verdensmål blev startskuddet til Plus Packs langsigtede strategi, kan man spore ansvarstagen helt tilbage til virksomhedens grundlæggelse i 1914 og mottoet: man skal gøre noget.

”Virksomheden blev grundlagt under 1. verdenskrig. Siden da har vi set 3-4 store bæredygtighedsbølger. Den seneste lige inden finanskrisen ramte i 2008. Under den forsvandt kravene fra markedet, men det er tydeligt, at kravene ikke forsvinder denne gang,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

Som emballageleverandør til fødevareindustrien er det Plus Packs vigtigste opgave at beskytte mad og mindske madspild. Og tager man i betragtning, at en tredjedel af al mad i verden i dag går til spilde, er det et vigtigt skridt for at nedsætte CO2-udledningerne. Desto mere mening giver det også for Plus Pack at sikre, at de leverer emballage af genanvendeligt materiale.

Kombineret med Plus Packs stærke fokus på ansvarlighed var det derfor naturligt at indarbejde verdensmålene – særligt verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion – i virksomhedens strategi.

SYSTEMET ER AFGØRENDE FOR DEN GRØNNE OMSTILLING
Den grønne omstilling er en kompleks problemstilling, som kun vil lykkes fuldt ud sammen med store strukturelle ændringer – både internationalt og nationalt. Noget Plus Pack også har skulle tage højde for som virksomhed. For som en del af en af de mest komplekse industrier, nemlig fødevareindustrien, skal Plus Pack ikke alene tage højde for deres egen produktion. De skal også tage stilling til konteksten i de lande, som de sælger emballage til.

Det vigtigste for den bæredygtige dagsorden er, at man forstår det system, som man allerede er en del af.

“Én enkelt virksomhed kan godt beslutte at lave isolerede bæredygtighedstiltag, men det flytter ikke altid meget i forhold til at sikre bæredygtig udvikling i verden. Og især ikke, når det kommer til emballage, hvor genanvendelse f.eks. er afhængig af et lokalt og effektivt affaldshåndteringssystem. Derfor skal vi altid se på den konkrete kontekst, som vores emballageløsninger indgår i, for der kan være meget store forskelle internationalt,” uddyber Camilla Haustrup Hermansen.

HÅRDT ARBEJDE BÆRER FRUGT
Den grønne omstilling er ikke kun til fordel for miljøet. For virksomheder er der også rigtig store fordele at hente ved at gå tidligt og proaktivt ind i arbejdet. Særligt når det kommer til rekruttering. Hvorfor? Fordi den yngre del af arbejdsstyrken vil vælge virksomheder fra, hvis de ikke har en vision og et formål.

For de små og mellemstore virksomheder er der mange fordele ved at komme godt i gang med den grønne omstilling og dokumentere det gode arbejde, som man laver.

“Man kan rekruttere dygtige medarbejdere, og man kan bevise over for ens kunder og markedet, at man er en attraktiv samarbejdspartner. Og så kan man i øvrigt levere den fornødne miljø- og klimadokumentation om sine produkter til kunder, leverandører og myndigheder, hvilket der utvivlsomt kun vil komme større krav til i fremtiden,” fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

For både Camilla Haustrup Hermansen og Plus Pack er det derfor soleklart, at man skal tage det bæredygtige arbejde seriøst, hvis man ønsker at lede en ansvarlig forretning, som er rustet til at imødekomme fremtidens krav.

FÅ HUL PÅ PLANLÆGNINGEN VED AT SE PÅ ENKELTELEMENTERNE
Der er ingen tvivl om, at det kan føles som en mundfuld at kaste sig ud i den grønne omstilling. Men her opfordrer Camilla Haustrup Hermansen alligevel erhvervsledere til at have modet til at springe ud i det og gå ind i den bæredygtige dagsorden med en nysgerrig og undersøgende tilgang.

Mange virksomheder tøver med at gå ind i den grønne omstilling, fordi de er usikre på, hvor de skal starte. Her ville mit råd være at tegne en fremtidslineal med årstal på f.eks. frem til 2030.

“Se på, hvad der kommer af lovgivning og plot det ind i tidslinjen. Derefter se på, hvilke krav der kunne komme fra markedet og internt fra medarbejdere. Spørg dine kunder og dine medarbejdere om, hvad de ser, at der kan komme. De har helt sikkert mange gode inputs og råd – det handler om at lave en overordnet plan, et roadmap, og så bryde planen ned til nogle mindre dele og sikre, at ejerskabet af enkeltelementerne ligger ude i organisationen,” siger Camilla Haustrup Hermansen.

BÆREDYGTIGHED BLIVER ET KONKURRENCEPARAMETER I FREMTIDEN
I Plus Pack har man ikke skyggen af tvivl om, at den bæredygtige dagsorden er kommet for at blive. Og selvom det kan virke skræmmende som erhvervsleder og virksomhed at gå ind i en transformation, som man ikke har fuld kontrol og sigtbarhed over, anbefaler Camilla Haustrup Hermansen på det kraftigste andre erhvervsledere til at gå i den retning. Bæredygtighed vil nemlig komme til at spille en afgørende rolle i fremtiden.

”Jeg ville stille mig selv spørgsmålet: ’Vil jeg gerne selv sætte gang i bevægelsen i min virksomhed og være forberedt, når kravene kommer? Eller vil jeg vente på, at jeg bliver forceret ind i det f.eks. ved regulering af markedet?’ For kravene til bæredygtighed kommer kun til at blive større og større – og hvis man ikke gør noget, så tror jeg ikke på, at man som virksomhed kan overleve på sigt,” afslutter Camilla Haustrup Hermansen.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]