Nyheder • 07/10/2024

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Interview med Erik Sandberg, administrerende direktør i Orifarm A/S

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Men det kræver mod af alle parter. Der er nok ikke mange på Fyn, der ikke kender Orifarm af navn. Måske kender man også nogle af de produkter, Orifarm producerer. Og nogle kender måske også dens fantastiske historie med en imponerende vækstrejse, hvor Orifarm på kun 30 år har nået en omsætning på over 11 milliarder og 2.300 ansatte. Det er historien om ambitioner og mod.

Orifarm har gennem de seneste fem år oplevet en bemærkelsesværdig udvikling, hvor fokus på internationalisering har været det gennemgående nøgleord. Allerede få år efter etableringen i Danmark begyndte stifterne, Birgitte og Hans Bøgh-Sørensen, at tænke ud over landets grænser med etablering af et salgskontor i Sverige. Siden da er virksomheden støt vokset, så Orifarm’s produkter i dag markedsføres i 16 europæiske lande.

Internationalisering har altid været centralt for Orifarm.

“I dag ligger vores største produktions-site i Tjekkiet, hvor man hver måned ompakker over 1 mio. pakker medicin, som distribueres til forskellige markeder. Det er de verdensmestre i, og det giver Orifarm en utrolig styrke i forhold til at understøtte vores vækststrategi,” siger Erik Sandberg, der har været administrerende direktør i Orifarm siden 2019. Ekspansionen til flere lande har ikke kun øget virksomhedens indtægter, men også gjort det muligt at diversificere dens portefølje, hvilket gør Orifarm mere robust over for markedssvingninger.

Fra databaser til kunstig intelligens

Lige siden etableringen for næsten 30 år siden har IT været en hjørnesten i Orifarms strategi. Allerede fra begyndelsen anvendte virksomheden de nyeste databaser for at optimere sine processer og sikre præcision i alle led af forretningen.

Denne tidlige satsning på teknologi har været en afgørende faktor for Orifarms succes og fortsatte vækst. I dag er det kunstig intelligens (AI), der står øverst på agendaen, og Orifarm arbejder målrettet med at implementere AI-løsninger for at effektivisere og optimere produktionsteknik og planlægning.

Vi har altid været optaget af muligheder inden for teknologianvendelse, og vores fokus på IT har gjort det muligt for os at skalere hurtigere og mere effektivt.

“I øjeblikket er det AI, som er næste skridt i vores teknologiske rejse. Der sker en rivende udvikling indenfor applikation af AI, og opgaven er at forstå lige nøjagtigt, hvor det giver mening for Orifarm. Det er vigtigt, at vi ikke lader os skræmme af udviklingen indenfor IT, men omfavner den og tager den til os helt ind i maskinrummet.”

De nye IT-systemer har også ført til en betydelig effektivisering af Orifarms operationer. Automatiseringen af rutineopgaver har frigjort tid og ressourcer, som nu kan bruges til innovation og udvikling. Dette har ikke kun styrket Orifarms konkurrenceevne, men også skabt en kultur, hvor medarbejderne har mulighed for og opfordres til at bidrage med nye ideer og løsninger.

Odense som Life Science Hub

I Orifarm ser man fremad mod fortsat vækst og udvikling. Med en stærk platform af veluddannede medarbejdere og avancerede teknologier er Orifarm godt rustet til at møde fremtidens udfordringer. Samtidig har Orifarm en positiv dialog med Odense Kommune om en vision om at udvikle Odense til et ledende Life Science hub på linje med den succesfulde robotklynge, byen allerede er kendt for.

Med støtte fra stærke aktører som Syddansk Universitet (SDU), Odense Universitetshospital (OUH), og ikke mindst Orifarm selv, samt kommende tilføjelser som Novo Nordisk og dertil et hav af små og mellemstore virksomheder, er potentialet enormt.

“Odense har alle forudsætningerne for at blive en Life Science by. Med den rette investering og samarbejde mellem offentlige og private aktører kan vi skabe et miljø, hvor innovation og vækst trives. Det vil være en velfærdsdynamo for hele Fyn i forhold til etablering af videnstunge jobs, attraktive uddannelser på vores uddannelsesinstitutioner og skabelsen af job hos bl.a. lokale leverandører.”

Læringer fra en vækstvirksomhed

Adspurgt om værdifulde læringer, som andre virksomheder kan drage nytte af, opsummerer Erik Sandberg tre råd, han gerne vil give videre til de virksomheder, der tænker i samme baner som Orifarm:

Medarbejderne er vigtige, de rigtige er altafgørende

Hvis man har en vækstambition, er det afgørende, at man konstant laver en vurdering af de kompetencer, man har internt. Det lyder måske åbenbart, men ofte kikser ens strategieksekvering på grund af manglende kompetencer. Derfor er det vigtigt, at man har en ærlig og konsekvent proces, hvor alle fra CEO til gulvet bliver vægtet og vejet i forhold til at kunne indfri et ambitionsniveau.

Tænke globalt, handle lokalt
Internationalisering kan åbne nye markeder. Diversificér din forretningsmodel. Men det kræver også, at du tilpasser dig lokale forhold og opbygger stærke relationer i hvert marked.

Prioritér digitalisering
Investér i teknologi, der kan automatisere og optimere dine processer. Effektive IT-systemer skaber et solidt fundament for vækst ved at sikre valide data og forbedre beslutningsprocesserne. Og i et vækstscenarie er det guld værd i forhold til at bygge en effektiv og skalérbar forretning.

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri