Nyheder • 06/02/2023

Nordeas frivillige arbejde er et “win-win”

I de seneste tre år har de ansatte i banken Nordea haft mulighed på at bruge to arbejdsdage hvert år på at arbejde frivilligt i en god sags tjeneste. For en del af de ansatte i Odense-afdelingen har det siden 2021 betydet samarbejde med paraplyorganisationen Frivilligcenter Odense. Og det samarbejde er alle parter særdeles godt tilfredse med.

”Det begyndte i 2019, hvor jeg havde en samtale med borgmesteren om, hvad vi kan gøre for hinanden for at understøtte byens udvikling. Det handlede blandt andet om samfundsengagement og om, hvordan vi i Nordea konkret kunne tænke det ind. Efter et stykke tid vendte borgmesterforvaltningen tilbage og foreslog os, at vi kontaktede Frivilligcenter Odense. Det er jeg glad for, fordi det gjorde det lettere for os at komme i gang,” siger Flemming Rasmussen, der er områdedirektør for Nordeas fynske erhvervsafdeling, og hans opfattelse deles af de kollegaer, der har brugt deres kræfter på projektet:

Det er selvfølgelig frivilligt om vores medarbejdere har lyst. Men de, der har været ude, har sagt, at de får det godt i maven, og at de er glade for at se deres arbejdsplads på en ny måde.

“Det er klart, at det er oplagt, at vi deler ud af vores viden om finansiel forståelse, men det er ikke et krav, og vi spænder bestemt ikke ben for andre idéer,” forklarer Flemming Rasmussen, som ikke er i tvivl om, at projektet har potentiale til at blive langvarigt.

”Vi ved også, at der bliver taget positivt imod det fra potentielle kommende medarbejdere. Vi vil selvfølgelig også gerne bruge historierne til at vise noget af det samfundsengagement, der ligger i værdierne bag brevpapiret.”

Parløb til fælles glæde

Glæden over samarbejdet deles af Centerleder i Frivilligcenter Odense, Jess Kahr, hvor erfaringerne fra parløbet med Nordea både giver plusser på den primære og den sekundære tjekliste. Dels har de første frivillige Nordea-ansatte været i aktion, dels har han og kollegaerne fået vigtig viden om samarbejdet med erhvervslivet:

Vi er en paraplyforening for de mere end 185 frivillige sociale foreninger i Odense. Vi understøtter foreningerne på forskellige vis og synliggør de mange frivilliges fællesskaber i Odense for potentielle brugere og frivillige.”

For os har projektet omkring erhvervsfrivillighed være lærerigt, idet det har givet os nogle konkrete erfaringer med, hvordan vi arbejder med de forforståelser, der eksisterer hos både virksomheder/medarbejdere og foreninger.

Vores funktion har været brobyggende i forhold til at skabe konkrete match, til stor succes for både virksomhed og forening,” fortæller Jess Kahr, mens Flemming Rasmussen nikker genkendende:

”Til at begynde med havde vi lavet et meget langt katalog med forslag til, hvad man kunne kaste sig over af frivilligt arbejde. Vi fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var kvantitet, der afgjorde om projektet blev en succes. Det var meget bedre at have en dialog om, hvad folk havde lyst til, og der har samarbejdet med Frivilligcenter Odense været rigtig godt. Vi fandt også ud af, at det var en god ide, at vores ansatte kom ud to og to. På den måde havde de også en fælles social oplevelse ud af det,” fortæller Flemming Rasmussen.

Flemmings samlede registreringer bakkes op af Stina Smidt, som er foreningskonsulent for Frivilligcenter Odense og deler kontor med Jess Kahr.

”Vi har fundet ud af, at det er vigtigt, at vi skræddersyr projekterne, så både medarbejderne og foreningerne kan se sig selv i dem. Nogle frivillige vil gerne ud alene, mens andre gerne vil være sammen med deres kollegaer. Der er også nogen, som gerne vil lave noget helt andet, end de plejer, mens andre gerne vil sætte deres faglige kompetencer i spil. I den sidste kategori havde vi Jonathan og Sandra inde på Cafe Paraplyen og rådgive brugerne om privatøkonomi, og det var en stor succes for alle parter,” konstaterer Stina Smidt.

Læs mere om Frivilligcentrets arbejde med erhvervsfrivillighed på www.frivilligcenter-odense.dk/erhverv

Du kan høre mere om de ansattes oplevelse med frivilligarbejdet i videoen herunder.

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.