Nyheder • 06/02/2023

Nordeas frivillige arbejde er et “win-win”

I de seneste tre år har de ansatte i banken Nordea haft mulighed på at bruge to arbejdsdage hvert år på at arbejde frivilligt i en god sags tjeneste. For en del af de ansatte i Odense-afdelingen har det siden 2021 betydet samarbejde med paraplyorganisationen Frivilligcenter Odense. Og det samarbejde er alle parter særdeles godt tilfredse med.

”Det begyndte i 2019, hvor jeg havde en samtale med borgmesteren om, hvad vi kan gøre for hinanden for at understøtte byens udvikling. Det handlede blandt andet om samfundsengagement og om, hvordan vi i Nordea konkret kunne tænke det ind. Efter et stykke tid vendte borgmesterforvaltningen tilbage og foreslog os, at vi kontaktede Frivilligcenter Odense. Det er jeg glad for, fordi det gjorde det lettere for os at komme i gang,” siger Flemming Rasmussen, der er områdedirektør for Nordeas fynske erhvervsafdeling, og hans opfattelse deles af de kollegaer, der har brugt deres kræfter på projektet:

Det er selvfølgelig frivilligt om vores medarbejdere har lyst. Men de, der har været ude, har sagt, at de får det godt i maven, og at de er glade for at se deres arbejdsplads på en ny måde.

“Det er klart, at det er oplagt, at vi deler ud af vores viden om finansiel forståelse, men det er ikke et krav, og vi spænder bestemt ikke ben for andre idéer,” forklarer Flemming Rasmussen, som ikke er i tvivl om, at projektet har potentiale til at blive langvarigt.

”Vi ved også, at der bliver taget positivt imod det fra potentielle kommende medarbejdere. Vi vil selvfølgelig også gerne bruge historierne til at vise noget af det samfundsengagement, der ligger i værdierne bag brevpapiret.”

Parløb til fælles glæde

Glæden over samarbejdet deles af Centerleder i Frivilligcenter Odense, Jess Kahr, hvor erfaringerne fra parløbet med Nordea både giver plusser på den primære og den sekundære tjekliste. Dels har de første frivillige Nordea-ansatte været i aktion, dels har han og kollegaerne fået vigtig viden om samarbejdet med erhvervslivet:

Vi er en paraplyforening for de mere end 185 frivillige sociale foreninger i Odense. Vi understøtter foreningerne på forskellige vis og synliggør de mange frivilliges fællesskaber i Odense for potentielle brugere og frivillige.”

For os har projektet omkring erhvervsfrivillighed være lærerigt, idet det har givet os nogle konkrete erfaringer med, hvordan vi arbejder med de forforståelser, der eksisterer hos både virksomheder/medarbejdere og foreninger.

Vores funktion har været brobyggende i forhold til at skabe konkrete match, til stor succes for både virksomhed og forening,” fortæller Jess Kahr, mens Flemming Rasmussen nikker genkendende:

”Til at begynde med havde vi lavet et meget langt katalog med forslag til, hvad man kunne kaste sig over af frivilligt arbejde. Vi fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var kvantitet, der afgjorde om projektet blev en succes. Det var meget bedre at have en dialog om, hvad folk havde lyst til, og der har samarbejdet med Frivilligcenter Odense været rigtig godt. Vi fandt også ud af, at det var en god ide, at vores ansatte kom ud to og to. På den måde havde de også en fælles social oplevelse ud af det,” fortæller Flemming Rasmussen.

Flemmings samlede registreringer bakkes op af Stina Smidt, som er foreningskonsulent for Frivilligcenter Odense og deler kontor med Jess Kahr.

”Vi har fundet ud af, at det er vigtigt, at vi skræddersyr projekterne, så både medarbejderne og foreningerne kan se sig selv i dem. Nogle frivillige vil gerne ud alene, mens andre gerne vil være sammen med deres kollegaer. Der er også nogen, som gerne vil lave noget helt andet, end de plejer, mens andre gerne vil sætte deres faglige kompetencer i spil. I den sidste kategori havde vi Jonathan og Sandra inde på Cafe Paraplyen og rådgive brugerne om privatøkonomi, og det var en stor succes for alle parter,” konstaterer Stina Smidt.

Læs mere om Frivilligcentrets arbejde med erhvervsfrivillighed på www.frivilligcenter-odense.dk/erhverv

Du kan høre mere om de ansattes oplevelse med frivilligarbejdet i videoen herunder.

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.