Nyheder • 06/10/2023

Montana: Vi skal være dygtige for at blive i Danmark

Selvom den sydfynske familievirksomhed Montana Furnitures har produceret virksomhedens velkendte møbler i mere end 40 år, har udviklingen i Haarby aldrig gået stærkere, end den gør i dag:

Driften bliver løbende automatiseret på alle områder, hvor det er muligt, fokus på bedre bæredygtighed er stadig skarpere og digitaliseringen er rykket højt op på bestyrelsens dagsordenen.

“Som en dansk virksomhed er det et vilkår, at vi skal være specialiserede. Og vi skal være dygtige, hvis vi skal holde produktionen her i landet. Det kræver, at vi hele tiden er på forkant med udviklingen,” fortæller Joakim Lassen, der er administrerende direktør, medejer og femte generation i møbelfamilien.

Professionel bestyrelse skaber værdi

”Vi er en familievirksomhed, som min far startede i 1982. Da jeg overtog ledelsen i 2015, besluttede vi, at jeg skulle købe aktier fra den øvrige familie, således jeg fik et flertal og kunne bestemme alene, uden at vi skulle vende alt i plenum. Derudover har vi en virkelig god, professionel bestyrelse, som hjælper os med at træffe de rigtige beslutninger. Jeg er ikke selv en del af bestyrelsen, og det er ikke en ’tantebestyrelse’. Hvis jeg skal give et rigtig godt tip videre til andre fynske virksomheder, så er det at gå dén vej,” fortæller Joakim Lassen, der bruger de eksterne kræfter til at sætte den overordnede kurs.

Helt grundlæggende kan en bestyrelse kun ændre noget, hvis man lytter på, hvad den siger. Derfor er jeg også glad for, at vores eksterne kræfter virkelig har noget at byde ind med.

”Det betyder for eksempel rigtig meget for Montana, at vi kan trække på kapaciteter som Signe Trock Hilstrøm, der har masser af erfaringer med digitalisering, Peter Rathsach har erfaring som salgsdirektør i fashion-industrien og fra Louis Poulsen, og Lars Nørby Johansens imponerende CV taler også for sig selv. De følger ikke med i hverdagen hos Montana Furnitures – det er min opgave – men de kan se de store linjer,” siger Joakim Lassen, der har været glad for sine sparringspartnere i svære tider.

”Jeg kan godt forelske mig i projekter, som jeg gerne investerer i. Der er det rigtig godt for mig, at jeg har nogen at trykprøve mine idéer med, før jeg fører dem ud i livet. Vi lever i en tid, hvor det på den ene side er nødvendigt at have kontinuerlig fokus på vækst i sin virksomhed, men samtidig er det stadig utrolig vigtigt at blive tvunget til at lave en ordentlig business case, før man investerer mange millioner i et projekt. Det kan være pisseirriterende, men de er ekstremt dygtige, så jeg er ikke i tvivl om værdien i den sparring,” konstaterer Montanas direktør med et stort smil.

Teknologi, trivsel og masser af dokumentation

Montana Furnitures, der er en af få tilbageværende møbelproducenter, der har produktion på Fyn, tæller i dag omkring 180 ansatte ligeligt fordelt mellem fastansatte og timelønnede. Joakim Lassen er ikke i tvivl om, at de løbende effektivitetsforbedringer er en væsentlig del af forklaringen på, at det har været muligt at holde produktionen i Danmark.

“Når vi ser på mulighederne for automatisering af forskellige procedurer, ligger der mange hensyn til grund for vores endelige beslutninger.

Selvfølgelig handler det om effektivisering, men det handler også i høj grad om arbejdsmiljø, og det er nok en del af forklaringen på, hvorfor vi altid har kunnet tiltrække den nødvendige arbejdskraft.

Vi er ikke lønførende, men vi har ry for at have et godt arbejdsmiljø. Vi har mange både 10, 20, 30 års jubilarer og lige før sommer havde vi en 40 års jubilar.” siger Joakim Lassen, der også har lagt mærke til, at kompetencerne ændrer sig løbende:

”I takt med at vi bliver mere digitale og automatiserede stiller det øgede krav til vores ansatte både i produktionen og administrationen. Samtidig betyder det, at hvor vi i 2009 havde flere timelønnede end funktionærer, så er det omvendt i dag.

Optimering kræver store investeringer

Selvom Montanas produktion i mere end 40 år har haft til huse på samme adresse, og selvom en del af møblerne, som for eksempel det ikoniske reolsystem, har mange års succes på bagen, er forandringer og forbedringer en fast del af rutinerne i Haarby.

”Vi har en god produktion i dag, der er relativt lean, men vi kan gøre det bedre. Derfor har vi planer liggende i skuffen om at investere i udvidelse og forbedring af vores layout samt samle vores lagre og montager. Alt sammen for at forbedre flowet i fabrikken. Investeringer der, når vi giver grønt lys, er på omkring 40 millioner, som skal sikre et bedre layout. Ved siden af det har vi også masser af planer på digitaliseringsområdet, hvorfor vi for nylig har etableret en særlig enhed for digital forretning” fortæller Joakim Lassen.

Ved siden af de fysiske og digitale forandringerne har Montana Furnitures også øje på opkøbsmuligheder der passer ind i virksomhedens strategi.

Vi lever i en tid, hvor man er nødt til at blive større, og det gælder også os.

“Vi har for ikke så længe siden købt virksomheden Engelbrecht, der blandt andet er kendt for den legendariske stoleserie Kevi, som de fleste nok kender fra deres kontorstol. Det har vi gjort, fordi kvaliteten matcher vores brand, og fordi det giver os flere muligheder på kontraktmarkedet, hvor vi ser et stort udviklingspotentiale,” siger Joakim Lassen.

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.