Nyheder • 06/10/2023

Montana: Vi skal være dygtige for at blive i Danmark

Selvom den sydfynske familievirksomhed Montana Furnitures har produceret virksomhedens velkendte møbler i mere end 40 år, har udviklingen i Haarby aldrig gået stærkere, end den gør i dag:

Driften bliver løbende automatiseret på alle områder, hvor det er muligt, fokus på bedre bæredygtighed er stadig skarpere og digitaliseringen er rykket højt op på bestyrelsens dagsordenen.

“Som en dansk virksomhed er det et vilkår, at vi skal være specialiserede. Og vi skal være dygtige, hvis vi skal holde produktionen her i landet. Det kræver, at vi hele tiden er på forkant med udviklingen,” fortæller Joakim Lassen, der er administrerende direktør, medejer og femte generation i møbelfamilien.

Professionel bestyrelse skaber værdi

”Vi er en familievirksomhed, som min far startede i 1982. Da jeg overtog ledelsen i 2015, besluttede vi, at jeg skulle købe aktier fra den øvrige familie, således jeg fik et flertal og kunne bestemme alene, uden at vi skulle vende alt i plenum. Derudover har vi en virkelig god, professionel bestyrelse, som hjælper os med at træffe de rigtige beslutninger. Jeg er ikke selv en del af bestyrelsen, og det er ikke en ’tantebestyrelse’. Hvis jeg skal give et rigtig godt tip videre til andre fynske virksomheder, så er det at gå dén vej,” fortæller Joakim Lassen, der bruger de eksterne kræfter til at sætte den overordnede kurs.

Helt grundlæggende kan en bestyrelse kun ændre noget, hvis man lytter på, hvad den siger. Derfor er jeg også glad for, at vores eksterne kræfter virkelig har noget at byde ind med.

”Det betyder for eksempel rigtig meget for Montana, at vi kan trække på kapaciteter som Signe Trock Hilstrøm, der har masser af erfaringer med digitalisering, Peter Rathsach har erfaring som salgsdirektør i fashion-industrien og fra Louis Poulsen, og Lars Nørby Johansens imponerende CV taler også for sig selv. De følger ikke med i hverdagen hos Montana Furnitures – det er min opgave – men de kan se de store linjer,” siger Joakim Lassen, der har været glad for sine sparringspartnere i svære tider.

”Jeg kan godt forelske mig i projekter, som jeg gerne investerer i. Der er det rigtig godt for mig, at jeg har nogen at trykprøve mine idéer med, før jeg fører dem ud i livet. Vi lever i en tid, hvor det på den ene side er nødvendigt at have kontinuerlig fokus på vækst i sin virksomhed, men samtidig er det stadig utrolig vigtigt at blive tvunget til at lave en ordentlig business case, før man investerer mange millioner i et projekt. Det kan være pisseirriterende, men de er ekstremt dygtige, så jeg er ikke i tvivl om værdien i den sparring,” konstaterer Montanas direktør med et stort smil.

Teknologi, trivsel og masser af dokumentation

Montana Furnitures, der er en af få tilbageværende møbelproducenter, der har produktion på Fyn, tæller i dag omkring 180 ansatte ligeligt fordelt mellem fastansatte og timelønnede. Joakim Lassen er ikke i tvivl om, at de løbende effektivitetsforbedringer er en væsentlig del af forklaringen på, at det har været muligt at holde produktionen i Danmark.

“Når vi ser på mulighederne for automatisering af forskellige procedurer, ligger der mange hensyn til grund for vores endelige beslutninger.

Selvfølgelig handler det om effektivisering, men det handler også i høj grad om arbejdsmiljø, og det er nok en del af forklaringen på, hvorfor vi altid har kunnet tiltrække den nødvendige arbejdskraft.

Vi er ikke lønførende, men vi har ry for at have et godt arbejdsmiljø. Vi har mange både 10, 20, 30 års jubilarer og lige før sommer havde vi en 40 års jubilar.” siger Joakim Lassen, der også har lagt mærke til, at kompetencerne ændrer sig løbende:

”I takt med at vi bliver mere digitale og automatiserede stiller det øgede krav til vores ansatte både i produktionen og administrationen. Samtidig betyder det, at hvor vi i 2009 havde flere timelønnede end funktionærer, så er det omvendt i dag.

Optimering kræver store investeringer

Selvom Montanas produktion i mere end 40 år har haft til huse på samme adresse, og selvom en del af møblerne, som for eksempel det ikoniske reolsystem, har mange års succes på bagen, er forandringer og forbedringer en fast del af rutinerne i Haarby.

”Vi har en god produktion i dag, der er relativt lean, men vi kan gøre det bedre. Derfor har vi planer liggende i skuffen om at investere i udvidelse og forbedring af vores layout samt samle vores lagre og montager. Alt sammen for at forbedre flowet i fabrikken. Investeringer der, når vi giver grønt lys, er på omkring 40 millioner, som skal sikre et bedre layout. Ved siden af det har vi også masser af planer på digitaliseringsområdet, hvorfor vi for nylig har etableret en særlig enhed for digital forretning” fortæller Joakim Lassen.

Ved siden af de fysiske og digitale forandringerne har Montana Furnitures også øje på opkøbsmuligheder der passer ind i virksomhedens strategi.

Vi lever i en tid, hvor man er nødt til at blive større, og det gælder også os.

“Vi har for ikke så længe siden købt virksomheden Engelbrecht, der blandt andet er kendt for den legendariske stoleserie Kevi, som de fleste nok kender fra deres kontorstol. Det har vi gjort, fordi kvaliteten matcher vores brand, og fordi det giver os flere muligheder på kontraktmarkedet, hvor vi ser et stort udviklingspotentiale,” siger Joakim Lassen.

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.