Nyheder • 08/09/2021

Jens Heiko Stumbeck henter viden og inspiration i andre brancher

Lige siden den nu afdøde tyskfødte optiker, designeren og iværksætteren Heiko Maximilian Herbert Stumbeck i 1974 åbnede sin forretning i en førstesals lejlighed på Mageløs i Odense har kodeordene været faglighed, kvalitet, service og udvikling.

Hovedbutikken i Odense er siden flyttet til Klaregade 24 og er blevet udvidet betydeligt. Der er kommet forretninger til i både Middelfart, Svendborg og København, men værdigrundlaget er det samme. Siden 2015 er forretningen drevet af hans søn Jens Heiko Stumbeck.

“Jeg tog over efter en anden direktør lige i midt i finanskrisen, og vi var tvunget til at tage en masse beslutninger for at rette til i tide. Det betød blandt andet, at vi skulle være skarpe på, hvad vi ville konkurrere på, og hvad vi ikke skulle bruge kræfter på. Vi fandt meget hurtigt frem til, at hvis vi kun skulle sælge briller, så ville vi dø, fordi vi ikke kunne konkurrere på andet end prisen,” fortæller Jens Heiko Stumbeck, der siden løbende har holdt fokus på at justere retningen.

“Vi ser i dag i høj grad os selv som en sundhedsvirksomhed med fokus på øjensundhed, hvor vi tilstræber at have den højeste faglighed, kvalitet og service, og her kan man sige, at vi er markedsledende, hvad vi aldrig ville blive på salg af briller alene,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck.

Viden skal ikke holdes hemmelig

I bestræbelserne på at sikre virksomhedens ve og vel har Jens Stumbeck ladet sig inspirere flittigt i andre brancher og virksomheder. Det har han blandt andet gjort i flere netværksgrupper i Fynsk Erhverv.

Al viden og teknologi står på skuldrene af noget andet, og vi har altid hentet viden fra andre brancher end vores egen, for vi kan ikke være forrest, hvis vi kun kigger indad. På den måde kan jeg få inspiration til nye tiltag. Noget kan vi kopiere og andet kan vi tilpasse til vores forretning. Vi lever af vores succes og lærer af vores fiaskoer, så det er nødvendigt at turde fejle, før man kan blive bedre.

Jens Heiko Stumbeck sætter også stor pris på selv at give sine ideer videre til andre:

“Bortset lige fra de forretningsidéer, som vi har planer om at rulle ud i den nære fremtid, er der heller ikke noget, jeg har behov for at holde hemmeligt. Og når det er i søen, så kan alle jo se det alligevel. Det er også vigtigt for mig, at vi har en målsætning om at flytte noget. Vi skal udfordre hinanden og vi skal forvente noget af hinanden,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck, der også udlever sin fars forandringsvillighed.

Den lille fiskekutter vender hurtigere

Mens Heiko Maximilian Herbert Stumbeck var uddannet optiker på “Fachschule für Augenoptik i Bern, Schweiz”, var han ikke sen til at gå helt nye veje, lige som han også sammen med en række ligesindede pionerer var med til at grundlægge optikerforretninger, som vi kender dem i dag.

Undervejs betød det blandt andet, at Heiko Stumbeck tilbød kunderne en række afledte services, der aldrig tidligere var set på det danske marked.

“Min far var en del af det første hold af moderne optikere, som også talte Louis Nielsen og Finn Ravn (Profil Optik). Før det var det urmagerne, som solgte briller. Han var også først med en hel masse tiltag, som for eksempel de første bløde linser på markedet, og Heiko Stumbeck var også den første optiker med briller på abonnement. Bankerne var slet ikke med på den, så i de første år, var det forretningen, der lagde ud,” fortæller Jens Stumbeck, som glæder sig over, at udlånsforretningen længe er stoppet.

“Min far plejede at sammenligne os med en lille fiskekutter, der sejler derhen, hvor fiskene er. De store trawlere skal bruge længere tid på at vende, og når de kommer, må vi flytte os. Men der er vi nok allerede på vej hen til et nyt sted alligevel.”

Jens Heiko Stumbeck
Jens Heiko Stumbeck

 

Vil du også udvikle dig selv og din virksomhed i Fynsk Erhvervs Videnforum?

Kontakt mig ang. Videnforum          Læs mere om Videnforum her

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]