Nyheder • 08/09/2021

Jens Heiko Stumbeck henter viden og inspiration i andre brancher

Lige siden den nu afdøde tyskfødte optiker, designeren og iværksætteren Heiko Maximilian Herbert Stumbeck i 1974 åbnede sin forretning i en førstesals lejlighed på Mageløs i Odense har kodeordene været faglighed, kvalitet, service og udvikling.

Hovedbutikken i Odense er siden flyttet til Klaregade 24 og er blevet udvidet betydeligt. Der er kommet forretninger til i både Middelfart, Svendborg og København, men værdigrundlaget er det samme. Siden 2015 er forretningen drevet af hans søn Jens Heiko Stumbeck.

“Jeg tog over efter en anden direktør lige i midt i finanskrisen, og vi var tvunget til at tage en masse beslutninger for at rette til i tide. Det betød blandt andet, at vi skulle være skarpe på, hvad vi ville konkurrere på, og hvad vi ikke skulle bruge kræfter på. Vi fandt meget hurtigt frem til, at hvis vi kun skulle sælge briller, så ville vi dø, fordi vi ikke kunne konkurrere på andet end prisen,” fortæller Jens Heiko Stumbeck, der siden løbende har holdt fokus på at justere retningen.

“Vi ser i dag i høj grad os selv som en sundhedsvirksomhed med fokus på øjensundhed, hvor vi tilstræber at have den højeste faglighed, kvalitet og service, og her kan man sige, at vi er markedsledende, hvad vi aldrig ville blive på salg af briller alene,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck.

Viden skal ikke holdes hemmelig

I bestræbelserne på at sikre virksomhedens ve og vel har Jens Stumbeck ladet sig inspirere flittigt i andre brancher og virksomheder. Det har han blandt andet gjort i flere netværksgrupper i Fynsk Erhverv.

Al viden og teknologi står på skuldrene af noget andet, og vi har altid hentet viden fra andre brancher end vores egen, for vi kan ikke være forrest, hvis vi kun kigger indad. På den måde kan jeg få inspiration til nye tiltag. Noget kan vi kopiere og andet kan vi tilpasse til vores forretning. Vi lever af vores succes og lærer af vores fiaskoer, så det er nødvendigt at turde fejle, før man kan blive bedre.

Jens Heiko Stumbeck sætter også stor pris på selv at give sine ideer videre til andre:

“Bortset lige fra de forretningsidéer, som vi har planer om at rulle ud i den nære fremtid, er der heller ikke noget, jeg har behov for at holde hemmeligt. Og når det er i søen, så kan alle jo se det alligevel. Det er også vigtigt for mig, at vi har en målsætning om at flytte noget. Vi skal udfordre hinanden og vi skal forvente noget af hinanden,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck, der også udlever sin fars forandringsvillighed.

Den lille fiskekutter vender hurtigere

Mens Heiko Maximilian Herbert Stumbeck var uddannet optiker på “Fachschule für Augenoptik i Bern, Schweiz”, var han ikke sen til at gå helt nye veje, lige som han også sammen med en række ligesindede pionerer var med til at grundlægge optikerforretninger, som vi kender dem i dag.

Undervejs betød det blandt andet, at Heiko Stumbeck tilbød kunderne en række afledte services, der aldrig tidligere var set på det danske marked.

“Min far var en del af det første hold af moderne optikere, som også talte Louis Nielsen og Finn Ravn (Profil Optik). Før det var det urmagerne, som solgte briller. Han var også først med en hel masse tiltag, som for eksempel de første bløde linser på markedet, og Heiko Stumbeck var også den første optiker med briller på abonnement. Bankerne var slet ikke med på den, så i de første år, var det forretningen, der lagde ud,” fortæller Jens Stumbeck, som glæder sig over, at udlånsforretningen længe er stoppet.

“Min far plejede at sammenligne os med en lille fiskekutter, der sejler derhen, hvor fiskene er. De store trawlere skal bruge længere tid på at vende, og når de kommer, må vi flytte os. Men der er vi nok allerede på vej hen til et nyt sted alligevel.”

Jens Heiko Stumbeck
Jens Heiko Stumbeck

 

Vil du også udvikle dig selv og din virksomhed i Fynsk Erhvervs Videnforum?

Kontakt mig ang. Videnforum          Læs mere om Videnforum her

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.