Nyheder • 06/09/2024

Guldtfeldt: Investering i medarbejderne og fællesskaber er en god forretning

Interview med Kim Birkerød, administrerende direktør i Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn

Da Kim Birkerød tiltrådte som direktør for otte år siden, var det en målsætning, at Guldfeldt ikke længere udelukkende skulle være et tømrer- og snedkerfirma men derimod Central Danmarks bedste entreprenørfirma.

”For at påbegynde den proces måtte jeg vide, hvordan forretningen fungerede. Derfor startede jeg med at tegne et organisationsdiagram og at stille en række værdier op. Siden er vi vokset år for år. I det seneste regnskabsår omsatte vi for 560 millioner kroner.”

Guldfeldt har siden stiftelsen i 1938 stået for kvalitet og ordholdenhed, men fra 2016 har fokus i stigende grad været på fællesskab, både intern som eksternt.

Det gælder både fællesskabet med kunder og samarbejdspartnere – men også fællesskabet blandt det stigende antal timelønnede og funktionærer internt i organisationen. Hos Guldfeldt anser man nemlig de ansatte som en af de allervigtigste ressourcer, dog skal der samtidigt være nogle gode og tilfredse kunder.

Medarbejderne skal have trygheden og kompetencerne til at samarbejde

Kim Birkerøds ledelsesstil udspringer i høj grad af hans tid i forsvaret og som selvstændig erhvervsdrivende med et firma, der tilbød ledelsesudvikling og teambuilding.

Jeg bruger hele tiden det, jeg har med i rygsækken.

“Da jeg gik rundt med rygsæk på, var alle i patruljen afhængige af hinanden, og alle havde en spidskompetence. På samme måde er det vigtigt i forretningen, at man får dem, der er gode til at regne, og dem, der er gode til at slå søm i, til at arbejde sammen. Dét har gjort, at vi har skabt mere omsætning.”

Derfor inddrog Kim Birkerød både lærlinge og funktionærer, da forretningens værdier skulle bestemmes. Han arbejder desuden med en åben dør-kultur, hvor alle ansatte kan komme til ham med både personlige og professionelle problematikker.

For at skabe sammenhængskraft og en følelse af fællesskab får alle nyansatte tildelt en mentor.

”Mentoren er ikke nødvendigvis en person med en højere stilling. Det går ud på, at den nystartede – hvad end han er 20 år eller 50 år – får en, som han kan henvende sig til og få hjælp af. Der bliver dannet par, som ikke nødvendigvis er hierarkiske. Og det har faktisk vist sig, at mange af parrene holder ved.”

Man skal effektuere, når behovet er der

Som led i ejerskiftet i slutningen af 2023 i både Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn er Kim Birkerød blevet direktør i begge selskaber, der nu reelt fungerer som en koncern, kaldet Guldfeldt-gruppen. Han forklarer, at det var rettidig omhu at konsolidere forretningen.

Man skal effektuere, når behovet er der.

“Går man med tanker om at lægge tingene sammen i en større enhed, er det med at få det gjort rettidigt, for derved sikrer man både medarbejdere, omsætning, opgaver og kunder. Hvis man trækker det ud for længe, kan man risikere at miste lidt af forretningen.”

Desuden er Kåre Friis Møller Hansen tiltrådt som CFO, og han er direktør i holdingselskabet og koncernens ejendomsselskab, mens også bestyrelsen er blevet styrket.

”I dag har vi en meget professionel bestyrelse, der er strategisk stærk,” slår Kim Birkerød fast.

Investerer i de ansatte

Koncernen har især formået at markere sig som en arbejdsplads, der tager ansvar for og investerer i sine medarbejdere.

Guldfeldt blev for få år siden kåret som Danmarks bedste arbejdsplads. Bedømmelseskomitéen bestod af interessenter fra flere brancher og fra såvel arbejdstagere som arbejdsgivere. ”Denne udmærkelse er vi meget stolte af,” siger Kim Birkerød.

Det seneste regnskabsår har Guldfeldt haft 38 lærlinge og elever samt 56 praktikanter. Vi har sikret, at der tages udgangspunkt i den enkelte ved at have udnævnt to ”Lærlinge-ansvarlige”. Dette tiltag har hurtigt givet gevinst blandt andet på mødefrekvensen, mindre sygefravær osv.

Og i løbet af de seneste fem år har 14 tømrersvende taget en akademiuddannelse, sideløbende med deres arbejde hos Guldfeldt, hvoraf seks efterfølgende er blevet ansat i funktionærstillinger.

Der tages også højde for, at ancienniteten blandt medarbejderne bliver kortere, og at den yngre generation af ansatte har en anderledes tilgang til balancen mellem arbejde og fritid.

Kim Birkerød mener, at det er vigtigt at imødekomme medarbejdernes ønsker for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.

Direktøren oplever, at det især er funktionærerne, der har fokus på fleksible arbejdstider, udviklingsmuligheder og seniorordninger. Samtidig er han forberedt på, at de timelønnede også vil ønske sig mere fleksibilitet i fremtiden.

Alene i 2023 brugte man 2,5 millioner kroner på at efteruddanne de nu 52 funktionærer i strategisk ledelse. Samtidig har man en forventning om, at alle timelønnede minimum en gang om året deltager i efteruddannelse.

Fællesskab skaber vækst

Den nu samlede koncern er for alvor klar til at kunne varetage de mange opgaver, de kommende år byder på.

Selvom Kim Birkerød er lykkedes med den mission, han satte sig for i 2016, tror han på, at Guldfeldt-gruppen kan stå endnu stærkere i fremtiden. Derfor arbejder han fortsat på at sikre, at de ledelsesmæssige lag er i stand til at motivere, engagere og aktivere medarbejderne i sådan en grad, at de i fællesskab kan løfte hele forretningen.

Vi oplever vækst, fordi vi har holdt fast i værdierne. Vi bliver nødt til at være fælles om det.

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.