Nye partnere i 2021

Debat, Nyheder • 15/12/2021

Fynsk infrastruktur – en del af noget større

Hvert år går virksomheder og samfundet glip af mia. af kroner som følge af trængsel i trafikken. Tal fra Aalborg Universitet viser, at forsinkelsestimerne i 2016 svarede til 77 mio. tabte køretøjstimer, svarende til ca. 60.000 fuldtidsstillinger. Det svarer til et tab i samfundsøkonomien på 24 mia. kr. Tal, der med garanti er større her 5 år senere. Trængslen forværrer således den aktuelle mangel på arbejdskraft, når medarbejdere holder i kø i trafikken.

Derfor retter vi i Fynsk Erhverv en stærk appel til forligspartierne bag Infrastrukturplanen 2035 om at få fremrykket de infrastrukturinvesteringer, der vedrører hovedfærdselsårerne nord-syd og øst-vest i Dk.

Hvis vi tager udgangspunkt i Fynske Motorvej, der som en hovedvene binder Øst- og Vestdanmark sammen, så er udvidelsen af denne ikke bare en sag for os fynboer, men et nationalliggende, ja faktisk et europæisk anliggende.

Organisationen STRING, som er en medlemsorganisation for 8 regioner og 5 byer fordelt på 4 lande (DK, SE, NO og DE), har primo 2021 udgivet en rapport, hvor transport og infrastrukturelle flaskehalse i regionen identificeres og analyseres. De har bl.a. identificeret 12 eksisterende og fremtidige infrastrukturelle flaskehalse på vejnettet i regionen. Tre af disse knytter an til trafikken på Fyn: Udbygningen af  E20 Vestfyn  (forventet ibrugtagning i 2022), Ny Lillebæltsbro (en strategisk analyse ved en ny forbindelse er med i Infrastrukturplan 2035), samt udbygningen af E20 syd om Odense (forventet igangsættelse i 2025).

Disse flaskehalse kræver politisk vilje og handling, for at undgå de mange negative konsekvenser. Vi ved fra hverdagen og forskningen, at trafikpropper eller flaskehalse ikke bare forsinker den enkelte medarbejder eller vareleverance, men spreder sig som ringe i vandet længere ud i forsyningskæderne. Vi ved også, at forsinkelser og trængsel udfordrer chaufførernes køretider, som skal overholdes. I de tilfælde hvor trængslen betyder overskridelse af køretider, får transportvirksomhederne en ekstraomkostning, når chauffører skal afløses et sted – i en kø – mellem A og B.

Ligeledes har mange virksomheder et givent vindue, hvor varerne skal være ankommet, hvis ikke det skal stoppe eller forsinke produktionen. Selvom mange virksomheder har lagre, som giver en lille tidsbuffer, så skal der ikke meget kø til på motorvejene, før bufferne er opbrugte, og det går ud over produktionen. Og slet ikke en tid, hvor vi også oplever manglende leverancer af råvarer, delkomponenter m.fl. fra Asien.

Aalborg Universitet har også dokumenteret, hvad vi allerede ved, at trængslen især er koncentreret omkring hovedstadsregionen, de større byer (bl.a. Odense) samt Fynske Motorvej m.fl.  Sammenholder vi dette med STRING’s afdækning af eksisterende og fremtidige infrastrukturelle flaskehalse inden for vejnettet er der et presserende behov for politisk handling, hvis ikke vi skal bremse den positive udvikling og vækst i erhvervslivet yderligere og i velfærdssamfundet i fremtiden.

I Fynsk Erhverv har vi et skarpt øje på udbygningen og vedligeholdelsen af den fysiske infrastruktur på Fyn. Og med knap 1,2 mia. kr. afsat i ’Infrastrukturaftalen 2035’ er finansieringen også sikret til udbygningen af E20 Fynske Motorvej syd om Odense. Men der er malurt i bægeret.

De sølle 14 km er en flaskehals, hvor kø, uheld og andre forsinkelser er mere reglen end undtagelsen – med store omkostninger dagligt for virksomheder, ansatte og øvrige trafikanter på denne hovedfærdselsåre mellem Øst- og Vestdanmark.

Udbygningen er planlagt igangsat i 2025. Altså en igangsættelse om 4 år og ibrugtagning om 7 år! Det er alt for sent og i tydelig kontrast til det akutte behov, jfr. ovenfor.

En veludbygget infrastruktur er bærende for væksten, ikke bare lokalt eller nationalt, men inter-regionalt, jfr. STRINGs rapport. Så når der er en flaskehals på Fynske Motorvej syd om Odense, så vil den sammen med de øvrige flaskehalse hæmme sammenhængskraften, mobiliteten og væksten i de 4 lande, 8 regioner og dermed påvirke 14 mio. mennesker. Derfor skal den fynske infrastruktur ses som en del af noget større og anlægsarbejdes igangsættes straks.

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv, i Fyens Stiftstidende den 14. december 2021

 

Virksomheder søges til ph.d.-projekt i organisation og ledelse

Partnervirksomheder i Fynsk Erhverv får nu muligheden for at deltage i nyt ph.d.-projekt, som skal fokusere på at skabe en meningsfuld arbejdsplads og styrke såvel konkurrenceevnen som potentialet for vækst.

Formandens nytårshilsen

Godt nytår! Et nyt år ligger foran os, og med det nye år åbner der sig nye muligheder for de fynske virksomheder. Dansk økonomi er på rekordtid gået fra minusvækst og masser af tabte arbejdspladser til en absolut højkonjunktur. Aktuelt har vi kurs mod den måske højeste vækst i 15 år. Det gælder også på […]

Nye ansigter på eksportkontoret

På eksportkontoret ekspederer vi hver dag mange eksportkunder og dokumenter. Vi lægger stor vægt på at yde en høj service og gøre processen nem for vores kunder. Vi ser frem til at ekspedere dine dokumenter!

Tempur-direktør: Netværk giver inspiration og indsigt

Mark Reeh Pedersen er glad for den faglige og personlige sparring, som han får fra ligestillede i andre brancher i sit netværk ved Fynsk Erhverv

Ti markedstrends, som enhver virksomhed bør kigge ind i

Lars Tvede giver - som avatar - sit bud på ti markedstrends, der kommer til at præge den nære fremtid

Hans Christian Munck stolt over Tietgen-prisen

Da Munck-gruppens administrerende direktør Hans Christian Munck gik på scenen for at modtage årets Tietgen-pris, var han stolt på både egne og virksomhedens vegne

Gør som Base2Charge – find din næste medarbejder igennem NextTalent Programmet

I den nyetablerede Tommerup-virksomhed Base2Charge, der udvikler ladestandere til elbiler, var succes i overflod ved at tage pusten fra direktør John Nyhøj Kristensen. En del af den udfordring er nu blevet løst med NextTalent

Lav uddannelsesaftalerne i december, så I sikrer jer de dygtigste elever

Erhvervsskolerne er utroligt glade for samarbejdet med virksomhederne, og at der indgås flere og flere lærepladsaftaler med eleverne. Det er der to grunde til, nemlig at eleverne skal færdiggøre deres uddannelse i virksomhederne, og at vi som samfund dermed sikrer os en tilgang af dygtige faglærte i fremtiden.

Hans Christian Munck modtager Tietgenprisen 2021

“Når vi ser på tidligere prismodtagere – senest Camilla Haustrup Hermansen, Plus Pack – er Tietgenprisen en eftertragtet og prestigefyldt erhvervspris på Fyn. Jeg vil sammenligne prisen med Sportens “Hall of Fame” – men her kan vi tillade os at kalde den Fynsk Erhvervs “Hall of Fame”, sagde Søren Jan Nielsen, bestyrelsesformand i Tietgen og […]