Nyheder • 24/11/2023

Grøn Mobilitetsplan: Det skal fortsat blive skidt, før det bliver godt

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv, bragt i Fyens Stiftstidende den 24. november 2023

Odense Kommune har vedtaget en ny grøn mobilitetsplan, der skal gøre Odense til en klimaneutral by senest i 2030. Planen erstatter den grønne mobilitetsplan, som alle byrådets partier stod bag fra juni 2023.

Ambitionen er fortsat at nå dette mål, uden at det unødigt generer odenseanernes hverdag. Det tillader vi os at stille spørgsmålstegn ved.

Lad mig slå fast, at vi i erhvervslivet tager den grønne omstilling meget alvorligt, og at vi har skarpt fokus på bl.a. at reducere vores CO2-udledninger.  Vi bakker naturligvis op om Odense Byråds klimamål, men vi er bekymrede for de negative effekter, planen vil få for os alle.

Vi finder det også problematisk, at det ikke er lykkedes borgmesteren at samle byrådets partier omkring en så indgribende plan, der indiskutabelt vil gøre det både sværere og dyrere for erhvervsvirksomheder, borgere, pendlere m.fl. at komme rundt i egen bil.

Planen indebærer bl.a., at der fortsat skal indføres hastighedsbegrænsninger på 30 km/t indenfor Ring 2, og at der nu skal indføres to såkaldte trafikøer efter den såkaldte Gent-model. Det betyder, at biltrafikken i centrum begrænses til et minimum ved at forbyde trafik på tværs af øerne.  Det vil tvinge bilisterne ud på ringvejene for at kunne køre ud af/ind i en ny trafikø, hvilket vil medføre flere kørte kilometre, længere rejsetider, mere trængsel og frustration, og mindre fleksibilitet for bilisterne med risiko for, at de vælger at lægge deres ærinder og indkøb udenfor City. Og forretninger, liberale erhverv og andre erhvervsvirksomheder vil se sig nødsaget til at flytte ud af City for at sikre let adgang for kunder, leverandører, medarbejdere og andre besøgende.

Vi har i Fynsk Erhverv undersøgt de lokale virksomheders holdning til de forskellige tiltag i den grønne mobilitetsplan.  8 ud af 10 virksomheder finder de såkaldte trafikøer helt uacceptable/uacceptable og vurderer at både deres medarbejdere og virksomheden selv vil blive påvirket af dette tiltag.

Planen harmonerer dårligt med, at der spares på den kollektive trafik, som ellers kunne være et alternativ til bilen for nogle, dog ikke for vareleverancerne, håndværkerne m.fl.

Erhvervslivet behov er fortsat ikke-eksisterende i den nye plan, hvilket er kritisabelt.

Planen er ikke alene baseret på ideologi, men også på falsk økonomi. Ifølge en analyse fra Cepos vil hastighedsbegrænsningerne koste i størrelsesordenen 1/2 mia. kr. om året i tabt arbejdstid og brændstofforbrug. Det er penge, der kunne have været brugt bedre.

Odense ville være bedst tjent med en bred, grøn mobilitetsaftale, der balancerer hensynet til klimaet med borgere, pendlere, m.fl. muligheder for at få en hverdag til at hænge sammen og detailhandel, liberale erhverv, udlejere, erhvervsvirksomheders muligheder for at drive en fornuftig forretning.

Vi har sagt det før – vi gør det igen:  Vi efterlyser noget mere klimarealisme.  Ellers ender vi med ren symbolpolitik til gene for de fleste

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

Offentlig velfærd skal understøtte virksomhederne

De politiske planer for det kommende år er ved at tage form. Med statsministerens åbningstale og åbningsdebatten i folketinget i sidste uge er banen kridtet op for 167 nye lovforslag og -ændringer. Og i de fynske kommuner er serviceniveauet nu lagt fast for 2024 i forbindelse med godkendelsen af de kommunale budgetter. Fem generationer på arbejdsmarkedet samtidig og udsigt til en kraftigt faldende arbejdsstyrke stiller nye krav til virksomhederne. Det skal den offentlige velfærd understøtte.

Trængte budgetter flytter aben videre til virksomhederne

De kommunale budgetter for 2024 er på agendaen i de fynske kommuner lige nu og traditionen tro er der besparelser og omprioriteringer i sigte. Det giver god mening i mange tilfælde, men det går sjældent stille af sig.

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.