Nyheder • 15/03/2021

Ekspert: Corona har ændret supply chain-mønstre

Godkendelsen og frigivelsen af en række vacciner har gjort det realistisk at tro på, at coronapandemien klinger af inden for en overskuelig periode, og at der kan lettes på de mange restriktioner.

Ifølge Tom Sterobo, der er lektor på Syddansk Universitet og driver virksomheden Sterobo Concepts med speciale i logistik, supply chain management og forretningsudvikling, er der imidlertid klare tendenser til, at store dele af erhvervslivet forbereder sig på en helt ny hverdag. Uden at tøve giver han sit bud på de vigtigste ændringer, pandemien har sat igang:

Krisen har øget fokus på strategierne omkring logistik og supply chain-management, så hvor der var meget fokus på, om man var lean eller agile, så er kodeordet nu resilience, altså modstandsdygtighed og robusthed,

Tom Sterobo
Tom Sterobo, Lektor ved SDU ved Institut for Teknologi og Innovation samt stifter af virksomheden Sterobo Concepts ApS, der rådgiver inden for Logistik, Supply Chain Management og forretningsudvikling

Mulige konflikter

Tom Sterobo noterer sig blandt andet, at de lukkede grænser og butikker gjorde det akut nødvendigt for mange virksomheder at tænke i nye baner, og det er kommet til udtryk i tanker om nye forsyningskæder og en anderledes distribution.

“Mønstrene er blevet ændret, og der bliver set meget på, hvad det egentlig er, logistikken og supply chain skal bidrage med i virksomheden. Måske skal man have flere forsyningskilder, og måske skal der også være flere distributionskanaler. Og det sidste giver for eksempel åbenlyse konflikter, når en virksomhed, som tidligere udelukkende gik gennem et grossistled, nu også selv sælger direkte til forbrugerne på internettet,” siger Tom Sterobo videre, der anfører, at virksomhederne på den måde kan blive deres egne kunders konkurrent.

“Der ligger en del strategi i de overvejelser, når virksomheden risikerer at gnave af et tidligere ben og miste en kanal, der ellers har givet omsætning. Samtidig betyder øget direkte websalg til forbrugerne også, at der skal gang i en omfattende returlogistik, som grossist- og detailledet tidligere har taget sig af,” lyder det videre fra Tom Sterobo.

Døre åbner sig – andre forbliver lukkede

Det øgede fokus på modstandsdygtighed betyder ifølge Tom Sterobo også, at mange virksomheder har ændret i leverandørkæden, mens andre er på vej.

“For produktionsvirksomhederne bliver det et ekstra vigtigt parameter at være tæt på kunderne og tilbyde robusthed den vej. Tendensen er allerede klar i forhold til outsourcing og offshoring, for det bliver taget hjem til Europa og Danmark for at øge forsyningssikkerheden og -hastigheden. Og så bliver der arbejdet med strategier for, hvor vigtig produktionsprisen er i forhold til forsyningssikkerheden – og om virksomheden skal source flere steder fra,” fortæller Tom Sterobo og pointerer, at de ændrede forhold åbner dørene for nye samarbejder.

“Krisen har betydet, at der bliver kigget grundigt på hele designet af virksomhedens Supply Chain, og der er ingen virksomheder, som er for store eller for små til at forholde sig til det. Det betyder også, at der ligger oplagte samarbejder for for eksempel tredjeparts logistikleverandører, der kan positionere sig skarpt på specialisering og på at overtage flere af de administrative ydelser,” siger Tom Sterobo, som ikke er i tvivl om, at pandemien kræver blivende forandringer:

Tendensen er helt klar i øjeblikket. Der bliver tænkt meget i, hvilke relationer virksomheden skal have til kunderne og til distributørerne i det fremtidige setup, og der er ingen tvivl om, at de virksomheder, som tror, at det hele svinger tilbage til den gamle normal, de bliver skuffede.

Verdensmål rykker op på dagsorden

Ud over de nye tendenser i de logistiske forhold med at få produceret og flyttet varer, var der allerede gang i en trend i forhold til at opfylde FNs 17 verdensmål, da corona-pandemien satte verden på pause. Og Tom Sterobo ikke i tvivl om, at den udvikling fortsætter:

“Lige nu står der corona over det hele, men FNs verdensmål er en vigtig parameter i fremtiden. Der bliver øget fokus på miljøpåvirkning og returdel, og her står de danske virksomheder generelt rigtig godt.”

“Det er en udfordring at have hånd i hanke med alt, hvad der foregår i hele kæden, så der er styr på arbejdsmiljø, miljøbelastning og så videre, men implementering af verdensmålene rykker meget snart højt op på dagsordenen igen,” vurderer Tom Sterobo.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.