Nyheder • 01/08/2022

Bogense Plast gik mod strømmen og investerede i automatisering og tekniske kompetencer

… Nu står de bomstærkt i et marked med manglende arbejdskraft.

”Det kræver vilje og mod at automatisere sin produktionsvirksomhed. Du skal have ændret et helt mindset. Og du skal turde ansætte andre kompetencer end dem, du plejer. Til gengæld er der mange gevinster at hente – især for produktionsvirksomheder med støbeproduktion,” fortæller Per Grunddal Jørgensen, CEO og ejer i Bogense Plast.

I Bogense på det nordlige Fyn ligger virksomheden Bogense Plast, der siden 1979 har udviklet, produceret og leveret sprøjtestøbte plastkomponenter. Men hvor oplagt var det, at en virksomhed specialiseret inden for plastproduktion og sprøjtestøbning af plast gik all-in på at automatisere virksomhedens processer ved at implementere robotteknologi? Meget, lyder det fra Per Grunddal Jørgensen:

”Det er fuldstændig oplagt at automatisere i en produktionsvirksomhed som vores. I alle produktionsvirksomheder med mange gentagende processer med en fast cyklustid giver det god mening at køre stærkt på med automatisering”.

Og det er langt fra en ny opdagelse hos Bogense Plast, der allerede påbegyndte automatiseringen af produktionen for 25 år siden, og som de sidste 10 år kun har skruet op for omstillingen. Det arbejde kaster resultater af sig i dag, hvor Bogense Plast står med en robust og voksende eksport, en stærk produktion og en modstandsdygtighed over for manglende arbejdskraft.

EN NØGLEKOMPONENT PÅ DET INTERNATIONALE MARKED
I dag kommer mere end halvdelen af Bogense Plasts omsætning fra eksport. En procentdel som kun stiger. Men det har ikke altid været en selvfølgelighed for virksomheden. År tilbage gjorde deres udenlandske kunder nemlig opmærksom på, at Bogense Plast ikke længere var konkurrencedygtige på prisen. Det prispres de var sat under fra deres udenlandske konkurrenter, blev der prompte handlet på i Bogense Plast.

Automation er vigtigt, især når man er på det internationale marked.

“Det gør os i stand til at styrke vores konkurrencekraft, fordi vi kan producere større volumen hurtigere og med færre medarbejdere. Vi kan forædle produktet i langt højere grad, da robotterne giver en ensartet produktion med høj præcision og en nænsom håndtering af vores produkter,” fortæller Per Grunddal Jørgensen.

AUTOMATISERING HAR GJORT BOGENSE PLAST MINDRE SÅRBARE OVER FOR UDSVING I ARBEJDSSTYRKEN
Den rekordlave ledighed, og særlig manglen på faglært arbejdskraft, er en udfordring for mange virksomheder. Og som produktionsvirksomhed burde det være et stort problem for Bogense Plast, men den store automatisering har ændret i sammensætningen af personalegruppen og gjort Bogense Plast mindre sårbare i den nuværende situation.

“Vi står selvfølgelig med den samme udfordring som alle andre produktionsvirksomheder – det er svært at skaffe de faglærte i øjeblikket.

Men i og med at vi har automatiseret så mange af vores processer, er vi langt mindre sårbare over for rekrutteringsudfordringer.

Vi accepterede for flere år siden, at sammensætningen af vores personalegruppe skulle ændres i takt med at vi øgede automatiseringen af produktionen. Vi har fået en større gruppe af mellemteknikere og ingeniører med speciale i robotløsninger og programmering,” siger Per Grunddal Jørgensen.

INVESTÉR I INTERNE KOMPETENCER, HVIS DU VIL HAVE SUCCES MED AUTOMATISERING
Da Bogense Plast gik i gang med at automatisere virksomheden, hang de tekniske kompetencer ikke ligefrem på træerne. Derfor besluttede man i Bogense Plast sig for, at man ville investere i interne kompetencer og knowhow. Her blev eksisterende medarbejdere topkvalificeret til at håndtere de nye teknologier, og der blev hentet friske kræfter ind udefra. En investering som har vist sig at blive værdifuld. Der lyder derfor også en klar opfordring fra Per Grunddal Jørgensen til andre erhvervsledere om, at man bør se kritisk på egne kompetencer.

For os har det været meget vigtigt, at vi sikrede os, at vi havde de rigtige medarbejdere på plads. Vi har brug for at have de rigtige kompetencer til programmering og fejlfinding internt i huset.

“Det gør os i stand til at løse driftsopgaver selv. I begyndelsen benyttede vi os 100% af eksterne konsulenter, men det var for usikker en konstellation for os. Vi bruger eksterne samarbejdspartnere til design samt implementering, men det er vores mål, at vi vil kunne håndtere alle driftsopgaver selv, så vi kan rykke så hurtigt som muligt,” forklarer Per Grunddal Jørgensen.

EN INVESTERING SKAL LEVERE RESULTATER – DIGITALISERING KAN BRUGES SOM VÆGTSKÅL
Hos Bogense Plast har man ikke taget nye teknologier halvhjertet til sig. Man har ikke kun sat gang i automatisering – man har også digitaliseret virksomheden. Hvorfor? Fordi det er oplagt at gøre brug af de teknologiske muligheder, som man har til rådighed, hvis man ønsker at få mest mulig ud af sin investering. Det giver nemlig Bogense Plast et stærkere, databaseret beslutningsgrundlag, ifølge Per Grunddal Jørgensen:

”Når man taler om robotautomation, så går det godt i spænd med digitalisering. En investering i automatisering skal gerne medføre en effekt på produktiviteten, og med digitalisering får man adgang til data og dokumentation. Vi har digitaliseret vores arbejdsprocesser hele vejen ud til de enkelte maskiner, så vi kan monitorere performance i hele vores produktion. Det giver os et validt beslutningsgrundlag, som vi kan bruge til at træffe beslutninger, der skal optimere virksomheden”.

TO TING DU ALDRIG MÅ GLEMME: SAMARBEJDE OG HELHEDSFORSTÅELSE
Samarbejde med leverandører eller integratorer er uundgåeligt, når man skal automatisere en virksomhed. Og her skal man holde tungen lige i munden, hvis man vil opnå en succesfuld implementering.

”Leverandøren eller integratoren er eksperter på den teknologi, som skal implementeres, men de er ikke eksperter på din produktion.

Derfor er det vigtigt at sørge for, at du har de rigtige kompetencer internt, som både forstår produktionen som helhed, og som kan finde ud af at udtrykke, hvilke behov virksomheden har.

Alt for mange projekter er gået galt, fordi man ikke har været klar i mælet og fået forventningsafstemt,” konkluderer Per Grunddal Jørgensen.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]