Nyheder • 01/08/2022

Bogense Plast gik mod strømmen og investerede i automatisering og tekniske kompetencer

… Nu står de bomstærkt i et marked med manglende arbejdskraft.

”Det kræver vilje og mod at automatisere sin produktionsvirksomhed. Du skal have ændret et helt mindset. Og du skal turde ansætte andre kompetencer end dem, du plejer. Til gengæld er der mange gevinster at hente – især for produktionsvirksomheder med støbeproduktion,” fortæller Per Grunddal Jørgensen, CEO og ejer i Bogense Plast.

I Bogense på det nordlige Fyn ligger virksomheden Bogense Plast, der siden 1979 har udviklet, produceret og leveret sprøjtestøbte plastkomponenter. Men hvor oplagt var det, at en virksomhed specialiseret inden for plastproduktion og sprøjtestøbning af plast gik all-in på at automatisere virksomhedens processer ved at implementere robotteknologi? Meget, lyder det fra Per Grunddal Jørgensen:

”Det er fuldstændig oplagt at automatisere i en produktionsvirksomhed som vores. I alle produktionsvirksomheder med mange gentagende processer med en fast cyklustid giver det god mening at køre stærkt på med automatisering”.

Og det er langt fra en ny opdagelse hos Bogense Plast, der allerede påbegyndte automatiseringen af produktionen for 25 år siden, og som de sidste 10 år kun har skruet op for omstillingen. Det arbejde kaster resultater af sig i dag, hvor Bogense Plast står med en robust og voksende eksport, en stærk produktion og en modstandsdygtighed over for manglende arbejdskraft.

EN NØGLEKOMPONENT PÅ DET INTERNATIONALE MARKED
I dag kommer mere end halvdelen af Bogense Plasts omsætning fra eksport. En procentdel som kun stiger. Men det har ikke altid været en selvfølgelighed for virksomheden. År tilbage gjorde deres udenlandske kunder nemlig opmærksom på, at Bogense Plast ikke længere var konkurrencedygtige på prisen. Det prispres de var sat under fra deres udenlandske konkurrenter, blev der prompte handlet på i Bogense Plast.

Automation er vigtigt, især når man er på det internationale marked.

“Det gør os i stand til at styrke vores konkurrencekraft, fordi vi kan producere større volumen hurtigere og med færre medarbejdere. Vi kan forædle produktet i langt højere grad, da robotterne giver en ensartet produktion med høj præcision og en nænsom håndtering af vores produkter,” fortæller Per Grunddal Jørgensen.

AUTOMATISERING HAR GJORT BOGENSE PLAST MINDRE SÅRBARE OVER FOR UDSVING I ARBEJDSSTYRKEN
Den rekordlave ledighed, og særlig manglen på faglært arbejdskraft, er en udfordring for mange virksomheder. Og som produktionsvirksomhed burde det være et stort problem for Bogense Plast, men den store automatisering har ændret i sammensætningen af personalegruppen og gjort Bogense Plast mindre sårbare i den nuværende situation.

“Vi står selvfølgelig med den samme udfordring som alle andre produktionsvirksomheder – det er svært at skaffe de faglærte i øjeblikket.

Men i og med at vi har automatiseret så mange af vores processer, er vi langt mindre sårbare over for rekrutteringsudfordringer.

Vi accepterede for flere år siden, at sammensætningen af vores personalegruppe skulle ændres i takt med at vi øgede automatiseringen af produktionen. Vi har fået en større gruppe af mellemteknikere og ingeniører med speciale i robotløsninger og programmering,” siger Per Grunddal Jørgensen.

INVESTÉR I INTERNE KOMPETENCER, HVIS DU VIL HAVE SUCCES MED AUTOMATISERING
Da Bogense Plast gik i gang med at automatisere virksomheden, hang de tekniske kompetencer ikke ligefrem på træerne. Derfor besluttede man i Bogense Plast sig for, at man ville investere i interne kompetencer og knowhow. Her blev eksisterende medarbejdere topkvalificeret til at håndtere de nye teknologier, og der blev hentet friske kræfter ind udefra. En investering som har vist sig at blive værdifuld. Der lyder derfor også en klar opfordring fra Per Grunddal Jørgensen til andre erhvervsledere om, at man bør se kritisk på egne kompetencer.

For os har det været meget vigtigt, at vi sikrede os, at vi havde de rigtige medarbejdere på plads. Vi har brug for at have de rigtige kompetencer til programmering og fejlfinding internt i huset.

“Det gør os i stand til at løse driftsopgaver selv. I begyndelsen benyttede vi os 100% af eksterne konsulenter, men det var for usikker en konstellation for os. Vi bruger eksterne samarbejdspartnere til design samt implementering, men det er vores mål, at vi vil kunne håndtere alle driftsopgaver selv, så vi kan rykke så hurtigt som muligt,” forklarer Per Grunddal Jørgensen.

EN INVESTERING SKAL LEVERE RESULTATER – DIGITALISERING KAN BRUGES SOM VÆGTSKÅL
Hos Bogense Plast har man ikke taget nye teknologier halvhjertet til sig. Man har ikke kun sat gang i automatisering – man har også digitaliseret virksomheden. Hvorfor? Fordi det er oplagt at gøre brug af de teknologiske muligheder, som man har til rådighed, hvis man ønsker at få mest mulig ud af sin investering. Det giver nemlig Bogense Plast et stærkere, databaseret beslutningsgrundlag, ifølge Per Grunddal Jørgensen:

”Når man taler om robotautomation, så går det godt i spænd med digitalisering. En investering i automatisering skal gerne medføre en effekt på produktiviteten, og med digitalisering får man adgang til data og dokumentation. Vi har digitaliseret vores arbejdsprocesser hele vejen ud til de enkelte maskiner, så vi kan monitorere performance i hele vores produktion. Det giver os et validt beslutningsgrundlag, som vi kan bruge til at træffe beslutninger, der skal optimere virksomheden”.

TO TING DU ALDRIG MÅ GLEMME: SAMARBEJDE OG HELHEDSFORSTÅELSE
Samarbejde med leverandører eller integratorer er uundgåeligt, når man skal automatisere en virksomhed. Og her skal man holde tungen lige i munden, hvis man vil opnå en succesfuld implementering.

”Leverandøren eller integratoren er eksperter på den teknologi, som skal implementeres, men de er ikke eksperter på din produktion.

Derfor er det vigtigt at sørge for, at du har de rigtige kompetencer internt, som både forstår produktionen som helhed, og som kan finde ud af at udtrykke, hvilke behov virksomheden har.

Alt for mange projekter er gået galt, fordi man ikke har været klar i mælet og fået forventningsafstemt,” konkluderer Per Grunddal Jørgensen.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.