Nyheder • 26/11/2014

Nyt Fynsk Erhverv-medlem vil på finansloven

Den Svendborg-baserede familievirksomhed Ceramo Power Europe sælger et produkt, der gør, at biler udleder mindre CO2 og kører længere på literen. Indtil videre satser virksomheden på salg til transportvirksomheder, men de håber på at kunne få produktet testet af en anerkendt, europæisk myndighed og på sigt få den danske stat til at give afgiftsrabatter for privatbilister.

Ceramo Power er et japanskproduceret produkt, som sælges i Europa af den Svendborgbaserede familievirksomhed Ceramo Power Europe, der netop er blevet medlem af Fynsk Erhverv.

Produktet består af en blanding af glasfiber, speciel aluminium og keramik, som installeres på indsugningen til motoren. Her hjælper produktet med at opløse iltklynger, så kun den nødvendige ilt kommer ind i motoren, hvilket dermed reducerer brændstofforbruget og motorens CO2-udledning – og ifølge Ceramo fortæller mange kunder også om en bedre motorgang.

Ceramo Power kan bruges på både benzin- og dieselmotorer og på alle typer køretøjer. Effekten varierer fra motor til motor, og ved nogle biler begynder den først efter 1.000 – 3.000 km. For de fleste kan det dog mærkes med det samme, fortæller Cecilie Toft fra Ceramo Power Europe

– Det er et japansk produkt, som har et stort marked i Asien, hvor det også er blevet testet af bl.a. Mitsubishi logistics, et datterselskab til Mitsubishi Motors og japans største transportvirksomhed.
De opnåede brændstofbesparelser på mellem fem og 25 procent afhængig af køretøj og motor, siger Cecilie Toft og fortsætter:

– I Danmark har vi indtil videre fået Dansk Autohjælp i Svendborg til at teste det, hvor de oplevede mellem 14 og 15 procent besparelse på deres testbiler. To andre store danske transportvirksomheder er lige nu midt i en testperiode med Ceramo Power. Det er for tidligt at offentliggøre resultater fra disse test endnu, men jeg kan i hvert fald sige, at den ene af virksomhederne har haft positive effekter, selvom de i forvejen kører med helt nye Volvo-motorer med de mest avancerede partikelfiltre.

– Ceramo Power har ingen negative effekter på bilen, men kan tværtimod give en bedre motorgang og en mere holdbar motor, og nogen beretter også om bedre acceleration. Jeg har især kunne mærke det i femtegearet på min bil, som er en VW Passat 2.0 turbodiesel, siger Cecilie Toft.

Et Ceramo Power-filter holder i tre år og koster mellem 1.260 kr. og 1.560 kr. alt afhængig af motorstørrelse. Ved store køb gives der rabat.

Målet er politisk anerkendelse – og et europæisk marked
Ceramo Power søger om TÜV-godkendelse i første kvartal af næste år. TÜV er et anerkendt tysk institut, der udsteder certifikater på produkter, de kan godkende. Den Svendborg-baserede grossistvirksomhed er eneforhandler i hele Europa, så målet er hele det europæiske marked.

– Indtil videre fokuserer vi på business to business-salg – transportvirksomheder og andet. Men på sigt vil vi rigtig gerne ud i detailhandlen også, så privatbilister kan få glæde af produktet. Vi håber på, at vi med tiden kan blive anerkendt af staten som CO2-besparende tiltag, så man evt. kunne få en afgiftsrabat på sin bil eller miljøafgift eller noget tilsvarende, hvis man bruger vores produkt. Ligesom elbiler får det nu, siger Cecilie Toft.

Ceramo Power kan altså ikke købes i håndkøb i Europa endnu, men Cecilie Toft lover, at hvis man som privatperson kontakter virksomheden, så er det ikke noget problem at få et filter tilsendt.

I energibranchen siden 1975
Cerano Power Europe er en forholdsvis ny virksomhed med indtil videre tre ansatte, men det er en familievirksomhed med dybe rødder i energibranchen.

– Min far har været selvstændig erhvervsdrivende siden 1975. Han startede ud med at forhandle brændsel og biobrændsel, men er senere kommet over i branchen for vedvarende energi. Så vi har været i energibranchen i mange år, selvom vi først nu er begyndt at sælge det her produkt, siger Cecilie Toft.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.