Nyheder • 17/09/2018

Aftalen om lettelse af dækningsafgift er i fare

OdenseRådhus

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, har netop annonceret en plan om at omprioritere 12 millioner kroner, som ellers var afsat til at reducere dækningsafgiften. I stedet ønsker han at anvende pengene til at hjælpe flere ledige i job. En sådan plan kræver dog et bredt flertal i byrådet, og budgetforhandlingerne starter i dag, den 17. september.

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2014 besluttede et flertal i Byrådet ellers at fortsætte nedtrapningen af dækningsafgiften med 0,2 promille og for hver ekstra arbejdsplads, som de private virksomheder etablerede, med yderligere 4.500 kr. Det ville fremskynde den fuldstændige afskaffelse af dækningsafgiften i Odense Kommune.

Dette bakkede Fynsk Erhverv begejstret op om – både dengang og siden. Aftalen blev i offentligheden præsenteret som ”en aftale med erhvervslivet om, at for hver ekstra arbejdsplads de etablerer, reducerer vi dækningsafgiften med yderligere kr. 4.500”. Se pressemeddelelsen fra 15. januar 2015, hvor forliget blev indgået, her.

Fynsk Erhverv mener, at dækningsafgiften er en erhvervsfjendtlig afgift, der hæmmer virksomhedernes investeringslyst og skader deres konkurrenceevne. Afgiften står i skærende kontrast til, at regeringen på sit finanslovsudkast netop har foreslået at afskaffe flere afgifter for at styrke danske virksomheders konkurrencekraft.

”Det er et klokkeklart brud på en aftale. Det er dybt problematisk og et meget dårligt signal at sende i en tid, hvor Odense har fået oparbejdet et pænt omdømme. Hvis forslaget vedtages, vil det udrette kæmpe skade, som vil give langt større økonomiske tab end de 12 millioner kroner, man finder”Jytte Reinholdt, direktør, Fynsk Erhverv

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]