Nyheder • 14/09/2018

De 3 største adfærdsudfordringer for virksomheder, og hvordan du løser dem

MortenMunster

Torsdag den 6. september bød Fynsk Erhverv velkommen til ekspert i adfærdsdesign, Morten Münster, og en sal fuld af forventningsfulde gæster hos Leica Geosystems i Odense.

Emnet var adfærdsdesign, og hvordan vi skaber størst effekt af vores lederskab og vores kommunikation – både eksternt og internt i virksomhederne. Ifølge Morten Münster har vi nemlig for meget fokus på strategi og planer og for lidt fokus på menneskers adfærd og handlinger. Forandring er ikke bare vores intentioner og vores virksomheders strategier, men summen af vores handlinger.

”Adfærdsdesign er et afgørende (og overset) supplement til at ændre adfærd hos sine stakeholdere – både internt og eksternt.”Morten Münster

Hvad gør virksomhederne forkert?
Morten Münster opererer med ”Friktion” som et nøglebegreb i adfærdsdesign; et begreb, der dækker over de faktorer, der står i vejen for, at mennesker handler, som vi ønsker.

Vores egen faglighed blokerer for eksempel ofte for vores forståelse af hinanden. Vi har det nemlig med at antage, at alle andre forstår og følger de budskaber, vi forklarer med argumenter. Men hvorvidt noget er rigtigt og forsvarligt er i og for sig irrelevant. Det handler om de bagvedliggende udløsere.

Morten Münster fremhæver tre friktioner, som vi skal addressere, hvis vi ønsker at skabe forandring i folks adfærd:

Friktion #1: Vi mangler energi i System 2
Vores hjerner opererer i System 1, som træffer effektive og hurtige beslutninger uden større omtanke og analyse, og System 2, der modsat behandler langsomme og velovervejede beslutninger. Når Morten Münster påpeger, at vores interessenter ofte mangler energi i System 2, betyder det altså, at de ikke har overskud til at træffe det fornuftige valg baseret på logik og argumenter.

Dette bør vi forsøge at løse ved at gøre vores budskab og valg så simple som muligt. Jo nemmere valg, des mere attraktivt. Lethed er nemlig et kerneprincip for alt adfærd, da vi dagligt har så mange ting at tage stilling til.

Alt for ofte tilbyder vi vores interessenter for mange valg. Vi skal i stedet sørge for, at vores budskab rammer deres System 1, så det er let at sige ja og svært at sige nej. Dette handler især om den rigtige timing.

Friktion #2: Vi glemmer, at mennesker kun værdsætter få øjeblikke
Vi husker i virkeligheden ikke så meget, som vi tror. I stedet efterrationaliserer vi os frem til vores minder, da vores System 1 frasorterer ting, det ikke finder vigtige. Derfor anbefaler Morten Münster, at virksomhederne anvender P.E.R. (Peak End Rule) til at designe en ekstraordinær oplevelse:

Mennesker husker højdepunkter og slutninger og danner deres historie og opfattelse efter dette. Oplevelser skal derfor designes med få højdepunkter og en god afslutning. Glem alt andet.

Selvfølgelig er det vigtigt for virksomhederne at holde en høj standard, men det må aldrig være på bekostning af de få ekstraordinære øjeblikke. For eksempel skal vi i stedet for at gøre utilfredse mennesker moderat glade eller ”ligeglade”, i stedet bruge vores tid og ressourcer rigtigt og gøre glade mennesker meget glade.

Friktion #3: Vi mangler et socialt bevis
Mennesker har det med at lytte mest til dem, vi kender og har tillid til, og basere vores valg herefter. Hvis en håndfuld personer siger, at noget er dårligt, er vi tilbøjelige til også at synes, det er dårligt

Virksomhederne skal derfor sigte efter at præge dem, der normalt er svære at få med på vognen, når vi skal skabe forandring. Ved at gøre disse kræfter til ambassadører, kan de sætte en positiv standard, som resten af organisationen kan følge.

”Det største problem, alle bokser med – ofte uden at vide det – er, at vores mange planer, processer og strategier ikke passer til de mennesker, som skal bruge dem i den virkelige verden. Derfor handler det om at blive bedre til at forstå teorien bag, hvorfor mennesker gør, som de gør – og tilpasse sine aktiviteter derefter. Her ligger der en stor konkurrencefordel.”Morten Münster

Du kan hente Mortens slideshow fra hans præsentation her

Arrangementet med Morten Münster den 6. september blev afholdt hos Leica Geosystems i Odense, som skal have en stor tak for deres indsats og fine værtskab. Se mere om Leica i denne video:

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.