Nyheder • 01/10/2014

Fem skarpe til Jens Hempel-Hansen

Direktør i H. J. Hansen Holding, Jens Hempel-Hansen, repræsenterer handels- og industrivirksomhederne i Fynsk Erhverv. Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål om erhvervslivet på Fyn og om hans engagement i vores organisation.

Hvem: Jens Hempel-Hansen

Stilling: Adm. direktør H. J. Hansen Holding – www.hjhansen.com

Branche: Handel/Industri

Hvorfor er det vigtigt at være repræsenteret i Fynsk Erhverv?

– Det er vigtigt, fordi Fynsk Erhverv fungerer som det fynske erhvervslivs talerør – både overfor lokalpolitikere og overfor landspolitikerne på Christiansborg. Jo flere, der taler sammen i en samlet organisation, desto større gennemslagskraft har man.

– Fynsk Erhverv er en organisation, som både reagerer, når der er aktuelle sager at reagere på, men også en organisation, som proaktivt rejser dagsordener, der er væsentlige for Fyn.

– Og det er som sådan ikke kun det fynske erhvervslivs interesser, Fynsk Erhverv taler for, men det fynske civilsamfunds interesser og øens interesser i det hele taget, som ikke kan adskilles fra erhvervslivets vilkår. For lokalsamfundene som helhed hjælper det, at man har en fynsk stemme til at tale til politikerne.

Hvad er de største forcer/potentialer i det fynske erhvervsliv, og hvordan skaber vi vækst?

– Fyn ligger geografisk rigtig godt. Vi er kun tre timer væk fra stort set alle andre steder i landet, og det er unikt i Danmark, og vi har god infrastruktur. Både til lands og til vands – og delvist også i luften. Vi har en god togforbindelse og en god motorvej, der går tværs over øen, og så har vi flere gode havne, bl. a. en dyb havn ude ved Lindø Industripark.  Samtidig har vi en lang række gode uddannelsesinstitutioner, som gør det muligt for virksomhederne at rekruttere lokalt.

 “Det er essentielt, at der findes organisationer som Fynsk Erhverv til at holde politikerne på spidserne på både erhvervsspørgsmål og fynske  spørgsmål, så de ikke glemmer dem.”

– Og så er vi en smuk ø, hvor det er rart at leve. Det er en fordel, når man skal have folk til at bosætte sig her og til at blive boende.

Hvad er de største udfordringer for det fynske erhvervsliv?

– Det er måske, at vi ikke er sultne nok. Vi er rundet af den gode fynske muld. Andre steder i landet, f.eks. oppe i Midtjylland, hvor de har en anden tradition, der virker det som om, de har et andet gåpåmod. Det kunne vi nok godt lære noget af.

– Vi har også en udfordring i at stå sammen på Fyn, for vi er i konkurrence med resten af landet, og så stor en landsdel er vi jo ikke. Samarbejdet mellem de fynske uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet skal også blive endnu bedre i fremtiden.

Kan Fynsk Erhverv som det fynske erhvervslivs egen interesseorganisation gøre en forskel for erhvervsklimaet og for de fynske virksomheder?

– Selvfølgelig kan vi det. Fynsk Erhverv hjælper til med at optimere de lokale rammevilkår – til at rydde sten af vejen, men også til at foreslå positive nye tiltag.

– Det er essentielt, at der findes organisationer som Fynsk Erhverv til at holde politikerne på spidserne på både erhvervsspørgsmål og fynske spørgsmål, så de ikke glemmer dem. Fynsk Erhverv har bl.a. en rigtig god dialog med de fynskvalgte folketingspolitikere, og det betyder altså noget.

– Derudover er det helt sikkert, at de mange gode oplæg, som Fynsk Erhverv holder, er en inspiration for det fynske erhvervsliv, og at Fynsk Erhvervs forskellige netværk er en stor hjælp for de virksomheder, som deltager.

Hvad er dit bedste råd til de fynske virksomhedsledere?

– Hvis de kan, så skal de turde at satse på nye markeder – også udenfor landets grænser. Der er meget at hente i eksport til udlandet og i udenlandske investeringer. Her kan de bl.a. få hjælp, netværk og rådgivning i Fynsk Erhverv.

– De skal også blive bedre til at trække på de fynske uddannelsesinstitutioners kompetencer – herunder især SDU. Man skal ikke være bange for at ansætte akademikere.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.