Nyheder, Tips og gode råd • 30/09/2014

Hjernen som medspiller: Tre gode råd fra Anette Prehn

Sociolog og forfatter Anette Prehn var én af oplægsholderne til Fynsk Erhvervs store handelskonference. Her talte hun om, hvordan vi kan omstille vores hjerner til at virke som en hjælpende hånd i vores arbejdsliv og ikke som en bremse.

Anette Prehn startede sit oplæg på Fynsk Erhvervs Handelskonference 2014 med at lære mange af de over 100 fremmødte medlemmer et nyt ord: Amygdala. Det har græsk oprindelse og beskriver et område i hjernens tindingelap, som bl.a. håndterer frygt og aggressioner hos os mennesker.

I arbejdslivet er netop dette hjernecenter væsentligt i en lang række situationer, men særligt, når der sker forandringer. Anette Prehn gjorde opmærksom på, at selvom vi alle reagerer instinktivt på forskellige udfordrende situationer, så er vi ikke slaver af vores Amygdala. Vi kan i vid udstrækning selv træne, på hvilken måde vi psykisk reagerer på en forandring eller noget andet, som kan virke truende.

Anette Prehn giver Fynsk Erhvervs medlemmer følgende tre gode råd for at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

1. Tag det sorte bælte i amygdala-håndtering!

Amygdala er hjernens relevansdetektor og trusselsrespons.

Den aktiveres, når noget virker enten relevant, interessant eller farligt.

  • Du vil gerne have en vis amygdala-aktivitet i hjernen på dine kunder: det er tegn på, at de “logger” sig på dine budskaber. At du er relevant. Hvis deres amygdala er underaktiveret, har de ikke fanget, hvorfor det er interessant, dét du præsenterer eller siger.
  • Til gengæld vil du gerne undgå, at kundens amygdala er overaktiveret. Så går kundens hjerne nemlig hurtigt i baglås – og kundens amygdala sluger den energi, hun eller han kunne have brugt på at være i engageret samspil med dig.

Det kræver altså en fin balance at kunne aktivere amygdala nok – men ikke for meget – i dit samspil med kunder.

2. Gør reframing til en hverdagskompetence.

Vores “frame”, altså vores fortolkning af en situation eller en relation, er styrende for vores følelser og vores adfærd.

“Reframing” betyder omfortolkning – og omfortolkning dæmper amygdala.

Det er en stor fordel at kunne fortolke situationer på måder, som øger motivation og salg.

Jeg gav i mit oplæg på Fynsk Erhvervs Handelskonference eksemplet med to kvinder, der begge brugte det meste af deres arbejdstid på opsøgende salgsmøder med potentielle kunder. De framede deres arbejde vidt forskelligt. Mens den ene kvinde følte, at hun var “til eksamen”, når hun var til møderne, oplevede den anden kvinde møderne som hendes “erobringstogt”. Gør det mon en forskel for, hvordan de bruger deres tid før under og efter salgsmøderne? Ja, det gør en kæmpe forskel! Og det har højst sandsynligt betydning for deres salg også.

Ved at træne reframing “ind i musklerne” kan du bruge evnen i dagligdagssituationer, til fordel for både dit salg, dine kunderelationer og samspillet med dine kolleger. Ved hjælp af reframing kan du f.eks. ændre din opfattelse af en “kritisk kunde”, en “irriterende kollega” eller et “svært salg” til noget, der gør situationen lettere for dig at tackle med succes.

3. Forretning og forandring er to sider af samme mønt.

Man kan stirre så stift på forretningen, at man overser forandring, der vil få afgørende betydning for ens virksomhed.

Forandring er i dag ikke bare en begivenhed, som kommer og går. Det er et vilkår for alle. Men det er også noget, som vi kan investere i at håndtere effektivt gennem hjernesmarte værktøjer. Jeg synes faktisk ikke, at man skal gøre sin hjerne til en medspiller for chefens skyld, kollegernes skyld eller kundens skyld, men først og fremmest for ens egen skyld. For mange ting er op ad bakke og unødvendigt svære, hvis hjernen ikke leger med. Og når vi ikke kender hjernens spilleregler, så kommer vi let til at spænde ben for os selv.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.

Netværk styrker Pia Mathiasens HR-kompetencer

Med HR-ansvar for over 300 medarbejdere, har HR-ansvarlig hos Ken Hygiejne Systems A/S, Pia Mathiasen, trådt ind i vores HR-netværk for at få ekstern, faglig sparring med ligesindede. Er du også interesseret i en netværksgruppe – så har vi også et til dig!

Bestyrelsesuddannelse klæder Torsten Kjeldsen bedre på til bestyrelsesarbejdet

COO i Broen-Lab, Torsten Kjeldsen, har netop færdiggjort ”Bestyrelsesuddannelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder” ved Århus Universitet, og han kommer med en klar anbefaling. Som partnervirksomhed kan du stadig nå at komme med på en af de eftertragtede pladser til en favorabel pris - deadline for næste hold er den 17. maj 2024.

Video: Tietgenprisen 2024

Til Fynsk ErhvervsTopmøde den 18. april modtog Jens Hempel-Hansen Tietgenprisen som påskønnelse for sit store engagement indenfor cirkulær økonomi og ESG og for at stille sig i front for at gøre affald til morgendagens ressource og næste generations guld

Video: Morgendagens succes kræver innovation og stærke partnerskaber

De næste 10 år bliver vildere end de seneste 5.000, og teknologien kommer til slå igennem på måder, vi ikke kan forestille os i dag. Det er ikke alt, man kan overskue at gøre på en gang, men det handler bare om at komme med, mener innovationsekspert Mads Thimmer

Mod og vilje holder 195-årige H.J. Hansen på toppen

Med en historie, der rækker imponerende 195 år tilbage i tiden, har Odense-virksomheden H.J. Hansen præsteret en holdbarhed af international topklasse, Til trods for, at dagen for 200-års-jubilæet nærmer sig, er der bestemt ingen fare for, at H.J. Hansen går i stå. Faktisk har virksomheden aldrig været mere relevant end den er i dag. Affald […]

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer