Nyheder • 27/03/2018

Fynsk Erhverv: Kattegatbro må ikke forringe vækst og infrastruktur på Fyn

Fynsk Erhverv - topmøde

Hold fingrene væk fra Storebæltsbroen, få afgifterne ned og få etableret det tredje motorvejsspor, lyder den klare melding fra Jørgen Dirksen, formand i Fynsk Erhverv til TV 2/Fyn som svar på Fynsk Erhvervs holdning til en Kattegatforbindelse. TV 2/Fyn møder formanden til Fynsk ErhvervsTopmødet på Hotel Svendborg.

– I princippet har Fynsk Erhverv ikke noget imod en Kattegatbro, men vi kan ikke se, hvorfor man skal bruge så mange penge, når man har et så godt infrastrukturapparat som Storebæltsbroen, som man bare kunne videreudvikle på og bringe afgifterne ned på, siger Jørgen Dirksen til TV 2/Fyn.

Se hele interviewet på TV 2/Fyn med Jørgen Dirksen, formand i Fynsk Erhverv, nederst i artiklen.

Kattegatbro skal kunne finansiere sig selv
I Fynsk Erhverv ved vi om nogen, hvad en veludbygget infrastruktur betyder for erhvervslivet og for væksten i samfundet. Derfor er udbygningen af den fynske motorvej og broafgifterne over Storebælt også blandt Fynsk Erhvervs absolutte mærkesager. Så når regeringen og Dansk Folkeparti nu genopliver forslaget om en bro over Kattegat, så vil det både styrke sammenhængskraften mellem Øst- og Vestdanmark og styrke væksten i samfundet.

Set med fynske øjne er der dog et par forhold, som vi skal være særligt opmærksomme på. For det første er det en klar forudsætning, at en Kattegatbro naturligvis skal kunne finansiere sig selv. De beregninger, der er kommet frem, er foretaget under den forudsætning, at broafgifterne på Storebæltsbroen og Kattegatbroen skal være ens – og på det niveau, som var gældende før årsskiftet, dvs. kr. 240 pr. vej. Den præmis er allerede faldet, da vi som bekendt lykkedes med at få sænket broafgifterne med 15% fra årsskiftet, og prisen falder yderligere med 10% i 2022. Lad det være sagt med det samme. Det er fuldstændig uacceptabelt at holde prisen over Storebælt kunstigt oppe, selv efter at dette broanlæg er tilbagebetalt, for at tvinge trafikken over en ny Kattegatforbindelse. Nok vil det aflaste trængslen på den fynske motorvej, men det vil forhindre, at vi kan høste de samfundsøkonomiske gevinster, der er ved netop at sænke broafgifterne over Storebælt.

For det andet vil denne bro tidligst kunne stå klar i 2030. På dette tidspunkt vil behovet for en tredje Lillebæltsbro være aktuel, fordi langt det meste af trafikken skal til Trekantsområdet eller sydpå. Det behov erstatter en Kattegatforbindelse ikke. Så der er behov for at anlægge en overordnet vurdering af, hvilken af disse to forbindelser – Kattegatbroen eller den 3. Lillebæltsbro – som vil være den bedste infrastrukturinvestering, hvis målet er at dække et trængselsbehov. For uanset hvilken forbindelse der vælges, så skal der følge ny motorvej med på Fyn eller Sjælland og Jylland.

Interview på TV 2/Fyn den 22. marts 2018 med Jørgen Dirksen, formand i Fynsk Erhverv. Indslaget varer 4:03 min, og Jørgen Dirksen interviewes et minut inde i indslaget:

Foto øverst i artikel: Robert Wengler.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]