Nyheder • 06/11/2017

CSR-pris til VandCenter Syd

CSR Konference 2017 i BørssalenHHK Kronprinsessen overrækker priserne

Der var stor glæde hos medarbejderne i VandCenter Syd, der har hovedsæde i Odense, efter at vinderne af årets pris for bedste CSR-rapport blev afsløret på Børsen i København – og direktør Mads Leth på vegne af VandCenter Syd kunne modtage prisen af H.K.H. Kronprinsesse Mary. VandCenter Syd får prisen for at have været bedst til at rapportere om samfundsansvar i 2016.

CSR – Corporate Social Responsibility handler om, at man som virksomhed tager ansvar for sin rolle i samfundet. Og netop dette sker på alle niveauer i VandCenter Syd, der har ansvarlighed som en bærende værdi. I den overordnede bedømmelse af rapporten lagde dommerne da også vægt på, at den tydeligt demonstrerer, hvordan det at tage samfundsansvar gennemsyrer virksomheden.

– Vi er meget glade for at modtage CSR-prisen. Det bekræfter os i, at vi er på rette vej i vores arbejde med bæredygtighed og samfundsansvar – og det motiverer os til at blive ved med at udvikle både vores indsats og vores rapportering, siger direktør i VandCenter Syd, Mads Leth.

Som et led i denne fortsatte udvikling er VandCenter Syd nu i gang med at undersøge, hvordan forsyningsvirksomheden bedst kan understøtte FNs verdensmål.  Baggrunden for CSR-prisen, der uddeles af FSR – danske revisorer, er et ønske om ”…årligt at hylde danske virksomheder, der udmærker sig med tillidsvækkende rapportering af høj kvalitet, der skaber transparens om virksomhedens samfundsansvar og værdiskabelse, og som kan være til inspiration for andre virksomheder”.

Prisen gives i tre kategorier. VandCenter Syd har vundet prisen for virksomheder med færre end 250 medarbejdere. VandCenter Syd har en gang tidligere vundet prisen, i 2013. Du kan her læse mere om, hvordan VandCenter Syd arbejder med bæredygtighed og samfundsansvar.

Sådan lyder den samlede vurdering fra dommerpanelet:

Som offentligt ejet vandselskab rammer de deres primære målgruppe ved at tale direkte ind til lokalområdet og borgernes hverdag. VandCenter Syd nøjes ikke med at tale om eget ansvar. De taler også om det medansvar, borgerne har i omgangen med vand som ressource.
Rapportens store styrke er dens autencitet, som underbygges af ambitiøse målsætninger, der systematisk forfølges af nøgletal og resultater. Desuden viger VandCenter Syd ikke fra at omtale deres udfordringer og kommer f.eks. ind på et dilemma som mikroplast i vandet. Alt i alt en meget professionel rapport udarbejdet efter internationale retningslinjer, der skaber tillid hos læseren.

Se VandCenter Syds prisvindende ansvarlighedsrapport her

 

Billedtekst: H.K.H. Kronprinsesse Mary overrækker prisen for bedste CSR-rapport 2016 i kategorien for mindre virksomheder til direktør Mads Leth, VandCenter Syd. Foto: Carsten Lundager.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]